Richtingaanwijzer - vervolg -> relais?

Eerder stelde ik een vraag: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?14096-Richtingaanwijzer-hapert-alarmlichten-niet over mijn kapotte richtingaanwijzer.
Met dank aan Ronnie voor het plaatsen van twee handleidingen waar ik het zo benauwd van kreeg dat ik daar met mijn twee linkerhanden niet mee aan de slag ben gegaan :smiley29:

Het lijkt erop dat het mogelijk toch het relais/de alarmlichtknop is die het probleem veroorzaakt (schreef ik hoopvol). Soms knippert de richtingaanwijzer niet en als ik dan de alarmlichten inschakel, knipperen die ook niet. Of ik schakel de richtingaanwijzer in, er gebeurt een tijd niets, en dan gaat 'ie opeens wel, of een paar keer, of heel onregelmatig knipperen.

Nu heb ik via onderdelenlijn al gezien dat dat relais wel te bekomen is. Toen vroeg ik me af of de verschillende versies van dat relais 1U0953235 (-B -C -E) wellicht
a. extra functionaliteit bieden als de comfortschakeling (aantippen en dan drie keer knipperen)
b. zonder probleem te monteren zijn in mijn 2001 Skoda Octavia Combi

Anders bestel ik gewoon de B-variant.

Dank voor al jullie reacties.

Ronnie

Forumguru
Is het nog niet in orde? (grapje) Ik geef het nog steeds op de stuurschakelaar (hendel)....
Maar goed, het een en ander even nagekeken/opgezocht: Ik ga er van uit dat je geen trekhaak hebt.

1U0 953 235 F= Basisschakelaar met ingebouwd relais,(zelfde nr maar met G op eind = trekhaak),
1U0 935 235 B= Type voor een bekleed dashboard, (Zelfde nr met E op het eind = trekhaak)
Comfortblinken wordt niet door het relais, maar door het comfortmodule geregeld.

Prijs ligt (bij de dealer) zo rond de € 39,- incl.

Ik heb wel een trekhaak (een Combi zonder trekhaak...?), maar het relais dat erin zit is een B-tje. Wat is dan overigens het verschil? (zowel tussen B als C als tussen B en E)?

Heeft de hendel dan ook een relatie met de signaalgeving vanaf de alarmlichtschakelaar naar de knipper/alarmlichten?

En de Comfortmodule is vast niet te programmeren voor het comfortblinken?

Ronnie

Forumguru
"Autobahnblinken "is te programmeren, een trekhaakrelais kan zwaarder belast worden,
de aanhanger moet immers ook verlichting voeren nietwaar?
Normaal relais= 4x21Watt, trekhaak = 6x21watt.
Daarmee heeft de aanhangerverlichting geen invloed op de knipperfrequentie.
De andere verschillen zullen betrekking hebben op de dikte van de dashboardbekleding van de verschillende uitvoeringen.(de knop moet natuurlijk wel netjes met de rest van het dashboard aansluiten)

"Autobahnblinken " is te programmeren

Ehm... hoe dan? Via VAG-COM, maw ik moet even kijken wie dat in mijn omgeving (Utrecht) kan doen? Of is 't wat ingewikkelder, dan laat ik dat.

Heeft de hendel dan ook een relatie met de signaalgeving vanaf de alarmlichtschakelaar naar de knipper/alarmlichten?

Ben niet nieuwsgierig, wil alleen graag alles weten :shocked:
Hoe zit dat nou? Loopt signaal
a. vanuit relais via de hendel naar de lichtunits, of
b. geeft hendel een signaal aan het relais, dat signaal naar de lichtunits stuurt?
(dan zou de alarmlichtschakeling immers gewoon moeten lopen, dus niet haperen, op aan of op uit blijven hangen?)

Ronnie

Forumguru
Ik heb het schema er maar meteen bijgevoegd.....
Dan is dit ook weer duidelijk!

Bijlagen

• Octavia1 schema KL.jpg
    Octavia1 schema KL.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 75

cvegreen

Forumguru
Ik heb het eens opgeslagen op mijn HD en dan geopend , kan het wel vergroten , maar het pixelt enorm.

guitar_billy

Senior Member
Vreemd, het is een Jpeg bestand van 1,5 Mb, na het uploaden is er nog maar 20Kb van over....
Ik kan het helaas niet op een andere manier op het forum zichbaar maken.
Of je moet het werkplaatshandboek van Delius-Klasing (So wird's gemacht) zelf aanschaffen, daar staat het ook in.
http://www.delius-klasing.de/buecher/auto/so-wirds-gemacht/skoda/
Octavia 1+2, Fabia 1+2.

hallo Ronnie, en anderen, FYI :

toegestande bestandsgrootte van bijlagen zijn eind vorig jaar vergroot, en kunnen tot 1MByte groot zijn. grotere plaatjes wordt automatisch door de forum software verkleind naar 20Kbytes :
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?13643-Grootte-bijlagen-aangepast.

enige manieren hiermee om te gaan zijn :
- plaatjes : zelf verkleinen tot < 1MByte.
- bijlagen extern hosten op een hosting provider.
- bijlagen per mail versturen.

ik heb geen idee wat de mogelijkhede/beperkingen van de PriveBerichten functie op het forum is, dat gebruik ik zelden.

Specifiek in dit onderwerp probeer je een 1.5MByte JPG te posten, ik denk als je de grootte van X,Y naar 70% brengt dat het al de grootte halveert naar < 1MB.

Bovenaan Onderaan