Riem of ketting?

Ikke14

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik sta op het punt om een tweedehandse Fabia uit 2003 aan te schaffen maar ik vroeg me af of deze wagen over een ketting of distributieriem beschikt. Dit zou mijn eerste wagen zijn, en ik ken niet veel van autotechniek af en ik kan dit niet afleiden uit het zoekertje. Ik heb het gevraagd aan de persoon maar die stuurt mij de reactie "Ik ken daar niets van" terug.

Voor ik echter de knoop wil doorhakken en niet halfverwege België wil rijden, zou ik het graag weten. Hieronder plaats ik de details die hij op zijn zoekertje heeft geplaatst.

• Rubriek: Auto's
  • Merk en model: Skoda, Fabia
  • Voertuig: Berline
  • Versnellingsbak: Manueel
  • Brandstof: Benzine
  • Bouwjaar: 2003
  • KM stand: 83900
  • Aantal versnellingen: 5
  • Aantal deuren: 5
  • Aantal cylinders: 4
  • Aantal zitplaatsen: 5
  • Gemiddeld verbruik: 5.9
  • CO2 Uitstoot: 142
  • Vermogen: 55
afbeelding van de wagen;
394410025807307.jpg

Alvast bedankt,

Ikke ;)

Hetzer

Forumguru
Allereerst welkom hier op het forum en veel succes met je zoektocht naar je eerste Skoda.
Misschien ook wel handig om te weten wat voor motor het is ?
1.4 mpi, 1.4 16v, 2.0 ???

Joske

Forumguru
Heb even snel gekeken in ETKA (Elsa op dit moment niet tot mijn beschikking). De 1.2 3 cilinder met als motorcode AWY, BMD, AZQ en BME hebben allen een distributieketting. Dus durf met 99% zekerheid zeggen dat deze een ketting heeft en geen riem.

@Ikke14

mag ik eens vragen wat deze persoon voor de Fabia vraagt? Ken namelijk nogal goed de gangbare prijzen voor Fabia's in België.

Ikke14

Nieuw lid
Bedankt iedereen voor het snelle advies!
Hij laat hem zo snel mogelijk keuren en dan passeer ik eens om de wagen visueel te "inspecteren".

Tips zijn altijd welkom (op wat ik moet letten) :-)

Joske

Forumguru
is een correcte prijs, gekeurd voor verkoop is pluspunt! Een verkoper die beweert geen tijd te hebben voor keuring voor verkoop heeft 9 van de 10 vast iets te verbergen ;).

tips om op te letten: vraag het onderhoudsboekje eens op, heeft ie al zijn beurten gekregen wanneer het ook moest en wat is er zoal vervangen geweest in die 11 jaar tijd. (is het nog de originele accu bijvoorbeeld)

controleer de matten achteraan, zijn ze vochtig dan zijn de 'bekende' lekkende portieren nog niet onder handen genomen (kan je gerust zelf hoor).

maak testritje en test alle verbruikers (airco indien aanwezig, achterruitverwarming, radio-ontvangst,..)

Ikke14

Nieuw lid
Ok, ik zal proberen om op al die punten te letten. Zal een familielid meedoen die meer verstand heeft van wagens.

De verkoper heeft geen enkele blijk gegeven dat hij iets te verbergen heeft, enkel wat onwetend zoals mijzelf ;)

dirkkroneman

Forumguru
Idd, auto even flink op zijn donder geven :tongue: Haha, nee serieus even goed uittesten. Flink accelereren en remmen (noodstop maken). Dan kun je vaak ook al merken of een auto rechtuit gaat of een kant op trekt. En of alles goed werkt ;)

Hetzer

Forumguru
Hmmm, een 1.2 mer 4 cilinders ??
De 1.2 htp is een 3 cilinder .. ook inderdaad geen 55kw.
De adverteerder weet niet zoveel van Skoda's of heeft erg gehaast de advertentie geplaatst.

turboturbo

Forumguru
Is idd een driepitter, de 1.2 motor. 'Ik heb 'm zelf ook...' :jaja:Lekker motortje, hoor. Heeft idd een ketting!

Hier een stukje geschiedenis over de motor:
The 1.4 8v was dropped in 2003 as it would fail to meet future emissions requirements. Its performance is heavily hampered by its old OHV (pushrod) design. The Fabia's overall performance and fuel consumption figures fall behind other city cars and small family cars as it is larger and heavier. However, the 1.2 HTP (High Torque Performance) Engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, and was later used in Volkswagen's own Polo due to its high acclaim.

Hetzer

Forumguru
Heb zelf ook een 1.2 47 kw en 51 kw gehad, zijn inderdaad erg fijne motoren om mee te rijden !!

Bovenaan Onderaan