riem

Ik vraag misschien veel .Maar ik heb hem in begin september overgenomen en weet niet helemaal zeker of de distributie riem wel op tijd vervangen is. Er was wel een stikker daar kon ik alleen maar op zien 115. Om aan alle onzekerheid een einde te maken wil ik hem laten vervangen. Wie weet wat de kosten ongeveer zijn. Octavia 1,6 combi agu motor uit 2001. heetf nu 150.000 gedraaid

Christie:super:

Octa Collection

Forumguru
Offertes aanvragen.
Ik heb 2 maanden geleden de distributieset laten vervangen van mijn 2.0 uit 2003
Prijzen van mijn offertes varieerden van € 450,- bij de garage om de hoek tot € 710,- bij de skoda dealer.

LT83

Forumguru
Als je het bij de dealer laat doen zijn hier standaard prijzen voor. Kun je even nakijken op skoda.nl. (schat ongeveer 400 euro) Wel meteen even de waterpomp meenemen is mijn advies (zit niet bij de prijs in). Meerprijs hiervoor is ongeveer 100 euro incl montage! Ik heb mijn O2 RS TFSI deze week laten doen. Distributieriem + waterpomp + spanrollen € 600

Octa Collection

Forumguru
Het varieert per skoda dealer, ik had het bij 2 aangevraagd en de ene was bijna € 100 duurder.
De prijs die skoda opgeeft is zonder multiriem en waterpomp.
Ik heb dus € 450,- betaalt incl. waterpomp, multiriem, spanrol, koelvloeistof.(niet bij de dealer)

TurboBooster

Forumguru
Die 115 betekend wellicht dat de riem bij 115000 km. is vervangen.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet om de hoeveel 1000 km de riem voor een 1.6 moet worden vervangen.
Doch dit staat vast in de service-manual van de auto.

Erik_NL

Forumguru
... weet niet helemaal zeker of de distributie riem wel op tijd vervangen is. Er was wel een stikker daar kon ik alleen maar op zien 115
in de wetenschap dat het interval voor vervanging van de distributieriem bij een 1.6 120 dkm is, wat zou de betekenis van de sticker met 115 anders kunnen betekenen dan vervanging van de distributieriem?
Kom je bij kilometerstand 115.000 een beurt tegen in het onderhoudsboekje? Dat zou het helemaal plausibel maken.

Cordoba

Forumguru
Als je kunt achterhalen waar de auto in onderhoud is geweest (bijv. via het onderhoudsboekje), kun je ook de betreffende garage bellen. Vorig jaar heb ik zelf bij een handelaar een Fabia uit 2003 gekocht. De handelaar vertelde bij de verkoop dat de auto door de lokale Skoda dealer was doorgeschoven naar de handel. Op het moment dat er onderhoud aan de auto gedaan moest worden, was de vraag wanneer de remvloeistof het laatst was vervangen (mijn garage had het idee dat ie aan vervanging toe was). De dealer bleek auto Erkelens te zijn op Goeree-Overflakkee. De dealer gebeld en uitgelegd hoe ik in bezit van de auto kwam, en mijn vraag voorgelegd. Deze dealer beantwoordde niet alleen mijn vraag over de rem-olie, maar bevestigde ook dat de auto aan een nieuwe distributieriem toe was (had ik bij de koop al ingecalculeerd), en gaf meer details over onderhoud/reparatie, zoals een raammechanisme van het bestuurdersportier die was vervangen. (auto Erkelens:xyxthumbs:) Andere mogelijkheid, is kijken of er een nummerplaathouder met de naam van een garage op de auto zit.

Wat de distributie betreft: niet alleen de km-stand, maar ook de datum is van belang: na 5-6 jaar is een distributieriem aan vervanging toe, omdat er door uitdroging scheurtjes onstaan in de riem.

Antera

Donateur
staat er niks van in het onderhoudsboekje met die kilometerstand? zo ja even de dealer bellen en even vragen dan krijg je vanzelf je antwoord. is deze niet vervangen wat ik betwijfel dan gewoon vervangen en als je handig bent is het goed zelf te doen

Bovenaan Onderaan