Als je kunt achterhalen waar de auto in onderhoud is geweest (bijv. via het onderhoudsboekje), kun je ook de betreffende garage bellen. Vorig jaar heb ik zelf bij een handelaar een Fabia uit 2003 gekocht. De handelaar vertelde bij de verkoop dat de auto door de lokale Skoda dealer was doorgeschoven naar de handel. Op het moment dat er onderhoud aan de auto gedaan moest worden, was de vraag wanneer de remvloeistof het laatst was vervangen (mijn garage had het idee dat ie aan vervanging toe was). De dealer bleek auto Erkelens te zijn op Goeree-Overflakkee. De dealer gebeld en uitgelegd hoe ik in bezit van de auto kwam, en mijn vraag voorgelegd. Deze dealer beantwoordde niet alleen mijn vraag over de rem-olie, maar bevestigde ook dat de auto aan een nieuwe distributieriem toe was (had ik bij de koop al ingecalculeerd), en gaf meer details over onderhoud/reparatie, zoals een raammechanisme van het bestuurdersportier die was vervangen. (auto Erkelens:xyxthumbs
Andere mogelijkheid, is kijken of er een nummerplaathouder met de naam van een garage op de auto zit.
Wat de distributie betreft: niet alleen de km-stand, maar ook de datum is van belang: na 5-6 jaar is een distributieriem aan vervanging toe, omdat er door uitdroging scheurtjes onstaan in de riem.