Rij impressie Superb2

Wasmachineman

Forumguru
http://www.autozine.nl/text/808.html


808_pano_900.jpg

Rij-impressie Forum Specificaties Foto's
Skoda Superb Combi

Fata morgana?

Het is tijd om een nieuwe (lease)auto uit te zoeken. De auto zal gebruikt worden voor het werk en het gezin, daarom verdient een ruime stationcar de voorkeur. Het ligt voor de hand om een vertrouwde keuze te maken voor bijvoorbeeld een Volkswagen Passat, Toyota Avensis of Ford Mondeo. Maar er is een auto die ruimer, luxueuzer en toch goedkoper is dan de gevestigde orde. Dat is de Skoda Superb Combi. Te mooi om waar te zijn?
Gefeliciteerd! U durft! U durft van de gebaande paden van te wijken en neemt de stap naar de Skoda-dealer. Doe dan nog een keer gek en begin de proefrit met de Skoda Superb achterin. Laat een collega, echtgenoot of desnoods de verkoper de eerste kilometers rijden en neem zelf plaats op de achterbank.
Ruimte is het sterkste punt van de Skoda Superb en vooral achterin biedt dit topmodel van Skoda meer ruimte dan alle andere auto's in dit prijssegment. Alleen een BMW 7-Serie, Mercedes-Benz S-Klasse of Lexus LS biedt vergelijkbare beenruimte achterin, maar deze Skoda kost nog niet de helft van die limousines.
http://www.autozine.nl/slideshow/slideshow.php?fk=13092#fotos Bagageruimte

De hier gereden uitvoering is een "Combi" en dat wijst bij Skoda op een "stationcar". Deze stationwagon ziet er beter uit dan de Superb sedan, omdat de verhoudingen beter in evenwicht zijn. Daarbij biedt de Combi niet alleen meer ruimte voor passagiers, maar ook voor bagage. De concurrentie weet raad met gemiddeld 1.600 liter aan bagage, de Superb Combi komt tot 1.865 liter!
Daarvoor moet echter een omslachtige procedure worden doorlopen en dat is een eerste punt waarop merkbaar is waarom de Superb zo voordelig is. Om de bagageruimte te vergroten moet eerst de zitting van de achterbank worden opgevouwen. Daarna moeten de hoofdsteunen worden losgemaakt en pas dan kan de rugleuning van de achterbank plat worden gelegd.
Het ongemak wordt deels goedgemaakt door de flexibel in te delen kofferruimte (spanbanden, een verplaatsbare barrière, etc), de uitschuifbare laadvloer en de elektrisch bedienbare achterklep.
Uitrusting

Het is duidelijk: als het om ruimte gaat is de Superb superieur aan de concurrentie. Dus is het nu tijd om zelf achter het stuurwiel plaats te nemen. Het interieur straalt geen uitgesproken weelde of overdadige luxe uit, de nadruk ligt vooral op degelijkheid. Alle gebruikte materialen voelen stevig aan en de afwerkingskwaliteit is prima. Gezien de prijs, is de uitrusting riant; dit betreft zowel luxe als de veiligheid.
http://www.autozine.nl/slideshow/slideshow.php?fk=13089#fotos Rijeigenschappen

Het ligt voor de hand dat een auto die er uitziet als een limousine, ook rijdt als een limousine. Maar ... Skoda is net als Audi een dochterbedrijf van Volkswagen. Het zou een probleem zijn als het budgetmerk boven het moedermerk of zelfs het luxemerk uitstijgt. Daarom rijdt de Superb als een heel gewone zakenauto. De rijeigenschappen zijn het best te vergelijken met die van een alledaagse Passat Variant.
http://www.autozine.nl/slideshow/slideshow.php?fk=13081#fotos De besturing is relatief direct, waardoor de Superb minder groot voelt dan hij eigenlijk is. De vering is niet te hard, maar zeker niet te zacht om verwarring met een limousine te voorkomen. Omdat de Superb een maatje groter is dan gebruikelijk, reageert de auto wel goedmoedig op slecht wegdek. Zeker op de lange afstand is de enorme omvang van de Superb een voordeel.
Diesel

Skoda maakt gebruik van motoren van moederbedrijf Volkswagen, maar moet het als budgetmerk doen met oudere techniek. Dat is vooral merkbaar bij de "2.0 TDI" motor. Deze viercilinder diesel heeft nog een ouderwets "turbogat". Bij lage toeren is de motor al voldoende sterk. Wanneer meer vermogen wordt gevraagd, gebeurt eerst niets en rond de 3.500 toeren per minuut komt plotseling het volledige vermogen van 170 pk los.
De Superb is ook leverbaar met vierwielaandrijving. Daarmee voelt de auto niet zwaarlijvig, maar juist meer solide. Het extra gewicht (100 kg) en de betere verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen maken de Superb merkbaar nog rustiger. Vooral het verschil tussen deze "2.0 TDI 4x4" en de eerder geteste "1.4 TSI" is groot.
De iets achterhaalde techniek heeft als gevolg dat de samenstelling van de uitlaatgassen minder schoon is dan die van nieuwere dieselmotoren. Het verbruik is desondanks aangenaam laag. Een veeleisend parcours van bergen en binnenweggetjes kostte gemiddeld 5,9 liter per 100 km (fabrieksopgave: 6,5 liter per 100 km). Daarmee is de Skoda Suberb niet alleen een eigenzinnige, maar vooral een slimme keuze.
http://www.autozine.nl/slideshow/slideshow.php?fk=13082#fotos Conclusie

Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn. De Skoda Superb is ruimer, luxueuzer en toch voordeliger dan de gevestigde orde. Een uitgebreide rijtest leert dat Skoda slechts op een enkel punt merkbaar heeft bezuinigd. Het opklappen van de achterbank is een omslachtige procedure en de dieselmotoren gebruiken iets achterhaalde techniek. Dat laatste heeft tot gevolg dat de Superb minder schoon is en iets minder raffinement biedt dan de concurrentie (de "TSI"-benzinemotoren zijn juist uiterst modern en kennen deze nadelen niet).
Op alle andere punten weet de Skoda Superb Combi juist volledig te overtuigen. De auto is significant ruimer dan alle tegenstrevers, biedt een prima prijs/prestatie verhouding en rijdt uitstekend. De Skoda Superb Combi is geen fata morgana, maar een unieke auto die z'n prestigieuze naam helemaal waar maakt.



Info Prijzen
Superb Combi 2.0 TDI (170 pk) 4x4 Elegance:
€ 45.300,-
Prijs instapmodel:
€ 28.200,-
Prijslijst

Plus en min
plus
  • Zeer ruim
  • Scherpe prijs/prestatie verhouding
min
  • Achterhaalde techniek dieselmotor
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
Tevredenheidscijfer volgens bezitters
Rij-eigenschappen
n.b.

Betrouwbaarheid
n.b.

Dealer
n.b.

Stem zelf

Ook getest
Zie ook
 

LenK

Forumguru
De 1.9 en 2.0 diesels zijn nog PD bij de SII combi (zie technische gegevens bij Skoda.nl)
808_13090_300.jpg

Geen vlakke laadvloer?
 

michelover

Forumguru
Gaat om de 103kw motor dat is een PD volgens de dealer informatie. Een 125kw is een CR motor. Zijn wel beide 2.0 TDI. Maar als dat nu in hun ogen het enige minpuntje is valt daar ook wel mee te leven denk ik.
 

Captain Hook

Forumguru
Slordige review.
Ze bespreken een 2.0 TDI 4x4 uitvoering en beweren dan dat dat achterhaalde technologie is.
Slecht je huiswerk gedaan, meneer de journalist! :tongue:

De 2.0TDI 4x4 IS een CR diesel en geen PD diesel...
 

LenK

Forumguru
  • Achterhaalde techniek dieselmotor
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank

Zie ook

En zie ook: Deze mooie stationwagon getest
De bagageruimte kan worden vergroot van 519 tot maar liefst 1.751 liter. Het opklappen van zittingen of demonteren van hoofdsteunen is niet nodig. Een druk op de knop is voldoende om een perfect vlakke laadvloer te creëren. Bovendien is zowel op de achterbank als in de bagageruimte zo'n "opklapknop" te vinden. Heel praktisch en functioneel allemaal, precies zoals het hoort bij een verstandige auto als deze.
  • Zeer ruim
  • Sportief en veilig weggedrag
  • Stille, sterke, zuinige dieselmotor
 

Wasmachineman

Forumguru
Dan maar geen perfecte doorlopende laadvloer !:smirk:
Die ene keer dat de achterbank naar beneden gaat om Oma te helpen met de koelkast boeit mij niet of de vloer vlak is of niet. En Oma ook niet.:530:

Het gaat mij vooral om die 600+ liter kofferbakinhoud waar de concurrentie geen antwoord op heeft. :super:
 
Ik snap dat "afwijken van de gebaande paden" niet zo. Skoda is tegenwoordig toch aardig algemeen goed (in de dubbele zin) geworden. Hoeveel O2's worden er niet geleased!? Die omslachtigheid van de bagageruimte heeft een heel groot gedeelte van de stationcars. Bovendien, is het wel zo omslachtig?

Mooie kar, leuke foto's.
 

Mr_McPhisto

Actief lid
ja hallo, ik mag dan misschien aan mij liggen, maar juist doordat je die zitting achter naar voren klappen en dan pas de rugleuning, heb je toch juist WEL een vlakke laadvloer???????
Ik heb juist nu geen vlakke laadvloer in de superb sedan, want daar gaat id. alleen de rugleuning en dat is nou net het enige, en dan ook echt alleen heel maar het enige, dat mijn voormalige passat station dus wel had. Door die techniek in combi van laadvloer creëren. Ik zag het op youtube bij een review: ik dacht goh daar ben ik blij mee terwijl die grote, wat dikkere gast zegt: ja dit is jammer???? Maar goed. Ze moeten maar lekker wat schrijven.
Net als die 2.0tdi 170 pk; ik las het en dacht het ook meteen. Er zal ongetwijfeld binnnen afzienbare tijd worden overgestapt naar de cr-143 pk diesel, want die produktie van de pd-motoren gaat gewoon stoppen. Is ie nog stiller, dan dat ie al is!
 

Skody

Actief lid
Reactie test Autozine..

Deze beste man weet niet waar hij het over heeft. Begint als eerste over de achterbank die je in de praktijk nauwelijks om zal gaan klappen. Daarnaast heeft hij het over een verouderde 2.0 TDI met pomptechniek die vervolgens later z'n 170 PK laat zien. Beste mijnheer de testert, eerst even het huiswerk doen en dan pas gaan oordelen. De 140 PK is de 'verouderde' moter met PD en de 170 PK is de hypermoderne commonrail diesel. Worden een aantal zaken door elkaar heen gehaald, dus een test van lik m'n..... vestje.
 
de nieuwe combi is toch alleen maar leverbaar met een CR Diesel en geen PD meer ?

Dit voorjaar staat alleen de 170PK uitvoering CR op het programma. Ik begreep van de dealer dat 2e helft dit jaar de 1.6 CR er gaat komen, die momenteel al in de Greenline wordt gelepeld. Dat wordt dan de Combi Greenline dus...

Zelf gaat voor mij de bestelling voor de 2.0 140PK Amb. Combi Buss.line er volgende week uit! Heb in de Sedan gereden, maar man, wat een heerlijke oude is dit en in de combi uitvoering vind ik hem qua belijning nog mooier. Ga eind januari alvast ff ruiken als hij in de showrooms staat!
 

MennoW

Forumguru
wordt op dit moment alleen nog maar een 1.9 pd in de superb greenline gelepeld
die van mij kan ik zaterdag ophalen
de octavia wordt momenteel wel met een 1.6 cr geleverd
 

Wasmachineman

Forumguru
Het duurt nog wel een half jaar eer de 1.6 tdi in de S2 komt. Gehoord toen ik bij Broekhuis te Emmen binnenliep en met Rijk Bouman praatte hierover !
Dus de echte 20% Greenline 1.6 tdi (die ik ook wil bestellen) is pas leverbaar waarschijnlijk na de zomer.
 
Bovenaan Onderaan