Rijden met DSG - praktisch

SkodaMan

Actief lid
Als de DSG bak in D (drive) hebt staan kun je de handle opzij duwen in de stand Manual. Door nu de handle naar voren te duwen respectiefelijk naar achter te trekken kun je op- of terugschakelen.
Terugschuiven naar D en Manual schakelen staat weer uit. In de praktijk gebruik je de mogelijkheid om zelf te schakelen zelden omdat de DSG bak zelf heel snel en efficiënt kan schakelen. Bovendien is er een Sportstand (S) met een heel prettig programma als je eens lekker wilt raggen (op een afgelegen plekje natuurlijk).

Je bent sowieso sneller dan auto's met een handbak maar als je nog sneller weg wilt wegtrekken dan zet je je linkervoet op de rem bij het verkeerslicht met je rechtervoet boven het "gas". Als een raket ben je nu weg terwijl de anderen druk in hun bak aan het roeren zijn
grin.gif
.

SkodaMan

Actief lid
Da's duidelijk! Kan je al rijdend naar de manuele stand gaan?

Als je dus in 4de rijdt automatisch, en je schakelt naar manuele modus, dan gaat de wagen gewoon verder in 4de.
Of moet je eerst stilstaan voor je de manuele modus kan inschakelen?

[/ QUOTE ]

Ik zal het straks even proberen.

Nautonier

Nieuw lid
Tijdens mijn proefrit in een 1.9 DSG was stilstaan niet nodig.
Gewoon tijdens het rijden naar Manual schakelen en zelf de versnellingen overnemen zoals Skodaman al aangaf.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Je bent sowieso sneller dan auto's met een handbak maar als je nog sneller weg wilt wegtrekken dan zet je je linkervoet op de rem bij het verkeerslicht met je rechtervoet boven het "gas". Als een raket ben je nu weg terwijl de anderen druk in hun bak aan het roeren zijn
grin.gif
.

[/ QUOTE ]
Eens, maar er zit op de octavia geen launchcontrol, dus die vlieger gaat niet op
winkie.gif

jurjen

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dinobe</font><hr />

Kan je al rijdend naar de manuele stand gaan?

Als je dus in 4de rijdt automatisch, en je schakelt naar manuele modus, dan gaat de wagen gewoon verder in 4de.

[/ QUOTE ]

Is correct. Andersom, als je op de hand aan het opschakelen bent en je hebt ineens geen zin meer, dan duw je de handle weer naar links en de automaat neemt het onmiddelijk van je over. Daarnaast blijft -als ik het boekje correct geinterpreteerd heb- de computer ook in manuele stand over de schouder meekijken en voorkomt deze dat je verkeerde versnellingen kiest.

Ik ga er volgend jaar voor het eerst de bergen mee in en verwacht tot die tijd niets handmatig te doen
wink.gif

Exciter

Administrator
Op onze zakelijke Touran 2.0 TDI DSG heb ik dit ook opgemerkt. In manueel stand gaat hij toch opschakelen als je op maximun toerental komt en onderschakelen bij al te hoge toeren weigert ie. Zo kan je de motor niet beschadigen door plotseling even 14.000 toeren te gaan draaien...

Ik heb een hekel aan automaaten, maar als ik zal moeten kiezen, doe mij maar een DSG.

bert

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: gijoe666</font><hr />

grin.gif
.

[/ QUOTE ]
Eens, maar er zit op de octavia geen launchcontrol, dus die vlieger gaat niet op
winkie.gif

[/ QUOTE ]

Je kunt alle kanten op met een DSG. Onder het rijden in D naar Manual en terug, maar ook van D naar S en terug. Voor het geval je nog sneller wilt inhalen oid. Rij zelf met een 2.0 TDI DSG maar dit rijdt subliem en het is beresnel. Een voet op de rem is zelfs niet nodig. Een golf VR6 kon niet anders dan mijn achterkant volgen.
yeah.gif
uiteraard de DSG in de S.
Goede keus als je een DSG besteld.
489.gif

MusicMacMike

Nieuw lid
Het is allemaal erg gemakkelijk en werkt soepel. Ik ben mijn automaatje eens flink aan het pesten geweest. Gewoon klieren dus. Het programma in de sturing van de bak laat zich niet gek maken en daarmee bv. de boel overbelasten of lange tijd op onverantwoorde toeren jagen.
Reageert allemaal als verwacht en doet geen rare (onverwachte) dingen.

Plezierig om mee te rijden.

fop

Nieuw lid
He man, Je lijkt mij wel! Precies hetzelfde verhaal.

Ik heb nu in een 1,9D 5 bak gereden (Rijdt prima, niets op aan te merken), maar heb ook een klein stuk in een 2.0D DSG gereden. Ik wilde nooit een automaat, vond ik allemaal [piiieeep] rijden (schakelt niet snel door en motor slipt te veel) maar deze vind ik echt goed rijden ! Vooral met die 2.0D. Geen enkele slip meer en die bak schakelt lekker snel door en man wat een trekkracht.

DE 2.0Dligt alleen net buiten mijn budget, dus ik ga voor de 1.9D DSG Bus. Edition.

SkodaMan

Actief lid

grin.gif
.

[/ QUOTE ]
winkie.gif

[/ QUOTE ]

Launch control heb je niet nodig op de omschreven manier.

grin.gif
.

[/ QUOTE ]
winkie.gif

[/ QUOTE ]

Launch control heb je niet nodig op de omschreven manier.

[/ QUOTE ]
Dat is waar, ik dacht hij de launchcontrol manier bedoelde
grin.gif

Bovenaan Onderaan