Rijden met DSG tijdens de winter

woldendorp51

Nieuw lid
Ik vraag me af, hoe kan ik het beste veilig wegrijden met sneeuw en ijs op de weg, zonder spinnende wielen weg te rijden.

Met een schakelde bak reed ik altijd in de 2e versnelling, maar dat lukt volgens mij niet met de dsg-bak.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij is afremmen juist het gedeelte wat anders is i.v.m. een schakelbak, onder winterse omstandigheden...

Optrekken kun je domweg aan de electronica overlaten!
Maar je kunt ook gewoon lekker oefenen in de Groningse klei... ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn O2 heeft ASR (geen esp) die zorgt ervoor dat je niet met spinnende wielen stilstaat. De DSG mechatronic vind het verder allemaal prima.
 

RobPG

Lid
Afgelopen winter geen enkel probleem gehad, en dat zonder winterbanden. Gewoon in D zetten en zoals al eerder opgemerkt met beleid gas geven.
 
Afgelopen winter heb ik met ESP en EDS (eletronisch sperdifferentieel) verschillende keren vastgezeten in de sneeuw. Dat EDS (komt standaard mee met ESP) zou er toch voor moeten zorgen dat je bij glad wegdek en lage snelheid meer tractie hebt. Ik begon mij echt af te vragen of het systeem misschien defect is, maar er brandt niet continue een lampje. Mij vorige O1 had ook EDS en daar werkte het heel duidelijk. Zouden ze in de garage kunnen uitlezen of het EDS nog goed werkt?
 

hemi24

Forumguru
Afgelopen winter heb ik met ESP en EDS (eletronisch sperdifferentieel) verschillende keren vastgezeten in de sneeuw.

Met of zonder winterbanden?!?

De systemen helpen, maar kunnen niets uitrichten als je je auto met de bodemplaat boven op de sneeuw "parkeert"
 


Ik denk niet dat je ESP en EDS je meer tractie gaan geven. Maar de systemen zullen vast en zeker proberen om bij geringe tractie ook niet te veel vermogen op de weg te zetten. Zodra beide wielen draaien in de sneeuw/ijs is zo'n systeem vrijwel hopeloos verloren. "Wat nou mijn wielen draaien toch?" Je kan de systemen helpen door heel erg rustig en voorzichtig met de koppeling om te gaan. Gas geven doet je auto als het goed is vanzelf bij stationair toerental. Had je winterbanden trouwens? Tot nu toe heb ik alleen echt vast gezeten als ik tot mijn bodemplaat in de sneeuw stond (met winterbanden). Alleen met zomerbanden wordt het heel kiele kiele om alleen te vertrouwen op de electronica.
 
Ik dacht altijd dat winterbanden maar een hype was waarmee de garagesector lekker veel geld kon binnenhalen, maar recentelijk was er toch een onderzoek (wie heeft dat betaald?) waaruit bleek dat winterbanden toch meer grip hebben. Ik heb nog nooit op winterbanden gereden maar het verschil in grip op sneeuw tussen mijn vorige O1 en mijn huidige O2 en het feit dat ik voor de afgelopen winter ook nog nooit heb vastgezeten in de sneeuw, geeft mij twijfels over de werking van het systeem.
 

Cordoba

Forumguru
Afgelopen winter was op sommige plaatsen echt rampzalig: op de parkeerplaats hier lag op een gegeven moment een 40-50 cm sneeuw die vast gereden was. Het was een kwestie van opletten dat je niet met de bodemplaat op de sneeuw kwam te liggen en een beetje spelen met massatraagheid: zorgen dat je in beweging kwam, en net als een knikker in een kuiltje, steeds een beetje hoger tot je eruit bent.

Een andere tip: als je op een besneeuwde parkeerplaats parkeert, even een klein stukje terugrijden. Dan heeft je auto zowel naar voren als naar achteren een platgereden spoor om er beweging in te krijgen. Afgelopen winter met mijn zomerbandjes door sneeuwlagen en hopen geploegd, waar veel mensen met winterbanden bleven steken. In de winter is het gewoon nog meer dan normaal: vooruit kijken om problemen te voorkomen.
 

hemi24

Forumguru
Volgens het boekje:

The EDS is a part of the ESP. A fault in the EDS is indicated by the ESP

warning light in the instrument cluster.

Dus als er iets mis is met je EDS, zou je hiervan een melding moeten krijgen...

Er wordt ook aanbevolen om op besneeuwde ondergrond het ASR/TCS tijdelijk uit te zetten, indien er problemen zijn om van de plek te komen...
 
Nou ik wil nooit meer zonder winterbanden, wat een zegen bij sneeuw en ook meer grip (betere waterafvoer) bij regen.
 
DGS en sneeuw = rem los laten (ook op helling) tot de auto begint te rollen en dan langzaam gas geven. De electronica vangt de wielspin wel op.

Nooit problemen gehad! En anders sneeuwkettingen :grin:
 
Bovenaan Onderaan