Rijden op gladde ondergrond met DSG .

Captain Hook

Forumguru
No problemo whatsoever!
Zelfs gisterenochtend bij ruim -10, sleutel omdraaien en starten.
DSG in R, geen gasgeven, en de auto rijdt rustig op z'n gemakje achteruit bij ons de oprit af. Alleen de brokken sneeuw onder de auto kraken vervaarlijk.
Dan vervolgens de DSG in S en, zonder gas te geven, rustig laten wegrijden. Op een spekgladde straat, zonder doorslippen. :super:

En tuurlijk merk je de eerste honderd meters dat het koud is, maar rustig en beheerst gasgeven (en 'aanvoelen' wat de motor aankan) en de DSG schakelt soepel, schokvrij op, en in een vloeiende beweging gaat de auto sneller rijden.

En stationair (zowel koud als warm) hoor ik de motor nauwelijks, draait gewoon rustig stationair.
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, in S.
Ik wil met dit gladde weer namelijk niet dat de DSG te snel opschakelt. De eerste paar bochten laat ik 'm in S staan. Eigenlijk een beetje het ouderwetsche handbak rijden...
Dan zie je ook dat 'ie in z'n S2 blijft, dat geeft me meer controle over de auto, een directere link tussen m'n voet en het versnellen/vertragen v.d. auto. Pas als ik weer op een recht stuk rijd, zet ik 'm in D.
Als er vervolgens een bocht aankomt (glad), dan zit ik 'm weer terug in S en als je dan je gaspedaal loslaat schakelt de bak terug en remt zodoende beter af op de motor, dan dat ik 'm in z'n D laat staan. Op die manier hoef ik voor gladde bochten nauwelijks het rempedaal aan te raken.
 

RobPG

Lid
Grappig, laat em juist in D staan vanwege het snelle opschakelen. Minder kans op doorslippen. En dat remmen op de motor in S lijkt mij juist niet oke, laat em liever uitrollen. Zo zie je maar, ieder z'n eigen voorkeuren. Maar rijden met de DSG in de sneeuw bevalt prima (enne... gewoon met zomerbandjes hoor, wel splinternieuw).
 

Captain Hook

Forumguru
? waarom zou afremmen op de motor niet ok zijn?
Heb ik altijd zo gedaan, scheelt een stuk in die idiote remmanie die iedereen tegenwoordig schijnt te hebben:winkie:

Heb het ook niet over uitrollen, maar over afremmen... Als ik 'm in D laat staan, blijft 'ie gewoon in D6/D7 doorrollen en dat remt nauwelijks af. Dan moet ik alsnog bijremmen. Nee, dan liever veel geleidelijker op de motor afremmen (die in S onder de 2000 toeren iedere keer 1 standje terugschakelt)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik rem met gladheid heel wat liever af op de motor dan gewoon met de rem... heel wat minder kans op glijpartijen die je niet wilt!
 

RobPG

Lid
Zoals ik al zei, ieder z'n meug, als die meug maar veilig is, en dat kan je t beste zelf bepalen. Toch?
Is wel tikkie off topic deze discussie. Wellicht ander draadje starten? (Rijden in de sneeuw met DSG oid). Maar met MarcoO2 eens, liever remmen op de motor dan met de remmen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoeft (remmen) in D ook niet en hoe sneller hij opschakelt hoe beter bij gladde ondergrond. lijkt mij. Maar ook hier, ieder zijn meug. Andere ervaringen?
 

Ron467

Actief lid
? waarom zou afremmen op de motor niet ok zijn?
Heb ik altijd zo gedaan, scheelt een stuk in die idiote remmanie die iedereen tegenwoordig schijnt te hebben

CH heeft nog veel te leren van de greenliners......:winkie:
Nog verder vooruit kijken en dan in z´n vrij uitrollen zonder te hoeven remmen.

Vindt zowieso dat een benzinemotor, ook onze 1.2 TSI haast niet afremt op de motor. Probeer ook nog wel eens manueel de DSG bak terug te schakelen om op de motor te remmen, valt altijd weer tegen.
Ben benieuwd over een maandje in de bergen.:2133:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk dat ik hem van steile afdalingen ook wel in de S zou zetten. Maar horizontaal is het effect minimaal wat afremmen op de motor betreft
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, ik merk in elk geval erg weinig verschil en vind het op gladde ondergrond juist prettig om met zo weinig mogelijk gas en toeren te rijden en dat gaat het best in D. Heb al aardig wat kms afgelegd met mijn zomerbanden over wegen bedekt met een laag ijs-sneeuw en op die manier hoeft ESP niet in te grijpen. Uiteraard wel in acht nemend wat iemand eerder zei: goed vooruitkijken en zo veel mogelijk laten uitrollen ipv remmen.
 

Multi1100

Actief lid
Het is een kwestie van tractie..wat je op een glad oppervlak wil is zo weinig mogelijk tractie en zoveel mogelijk rollen. Terugschakelen is ook een tractie, dus daar waar niet nodig om sterk(er) te remmen op de motor zou ik het dan ook zoveel als mogelijk voorkomen. (m.a.w. in D of hoog mogelijke handversnelling)
 

Ron467

Actief lid
Ja, rollen is een must om het eenvoudig bestuurbaar te houden.
Afgelopen jaar:) peentjes gezweten op een smal glad (illegaal) weggetje de berg af, als tie daar had gaan glijden.......(in Tsjechie) pfff.

Maar juist meer tractie kan ook met doorspinnende wielen (of blokkerende wielen) en werkt in bepaalde omstandigheden beter.

Bepaalde allroads (mijn GS) is niet voor niets het ABS uitschakelbaar. En bij de skoda natuurlijk het ASR uitschakelbaar voor extreme omstandigheden.:cool:
 

Erwin

Lid
Bij glad weer, uiteraard, zachtjes remmen betekend dat 4 wielen "meeremmen" Als ik op de moter afrem dan doet alleen de voor wielen mee. Is remmen dan niet beter?

Kans op doorslippen lijkt kleiner, immers meer rem oppervlak
 

Ron467

Actief lid
Ja daar heb je gelijk.
Maar waar ligt de grens?
zolang er niets doorslipt, kan je gerust alleen op de voorwielen afremmen.

veel oefenen.

Gisteravond toevallig weer even op de grenzen van het kunnen gewezen.
De auto gleed over z´n voorwielen (remmen op de motor), terwijl ik links over de rotonde wilde. (+4 graden, had ik niet meer verwacht)
Toch maar even het ABS erbij gestampt en met vier wielen de boel recht getrokken. Gelukkig geen ander verkeer en genoeg ruimte:2133:
 

Octavia_II

Actief lid
@Erwin,

hoe zachter hoe beter (indien het verkeer het toelaat natuurlijk!) abrupte bewegingen op gladde ondergronden moet je proberen te vermijden.

Omdat je remt wordt er gewicht "verplaatst" van je achterwielen naar je voorwielen. Indien je te hard remt dan kunnen je achterwielen slippen en dan kun je in een zgn. "overstuur" slip raken welke veeeel moeilijker te corrigeren dan een "onderstuur" slip! (Natuurlijk heb je ABS, ESP etc... om dit tegen te gaan...)

Groet,
Charlie.
 
Bovenaan Onderaan