Rijtest Audi Q5 3.0 TFSI - 435 pk

B.Stuurder

Forumguru
Ook even het stukje van de Seat gelezen. Wat een zuur commentaar stond daarbij zeg, dat was vast die audi bestuurder :laugh:
Sommige mensen zijn zo zuur, dat ik me afvraag of ze wel een pik hebben om te meten (zoals gezegd werd) of dat dit nou juist de frustratie is :tongue:
Altijd maar verstandig en serieus, het braafste jongetje zijn, wat een k*tleven moet je dan hebben! Leef!
 

ertromp

Forumguru
Leuk stuk :thumbsup: Maar ik neem aan dat het nog steeds een turbomotor is en dat er geen compressor is opgeschroefd?
 

Rallye

Forumguru
Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_VAG-motoren:
"De 3,0-liter V6 TFSI werd in 2008 geïntroduceerd als opvolger van de 3.2 V6 FSI. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is de motor niet uitgerust met een turbo, maar met een compressor. Het is Audi's eerste compressor motor en vanaf nu zou TFSI staan voor alle geladen motoren. De 3.0 TFSI werd geïntroduceerd in de facelift van de Audi A6 in 2008 met een maximum vermogen van 290 pk. De motor is gebaseerd op de 3.2 V6 FSI maar heeft een 3,0-liter krukas. De compressor is tussen de cilinderbanken geplaatst zodat de motor compact blijft. De compressor is een Roots compressorvan Eaton. Hij draait maximaal 23.000 tpm en kan daarbij 1.000 kilogram lucht per uur leveren onder een druk van 0,8 bar. De 3.0 TFSI is in staat nog meer vermogen te leveren en zal ook in de Audi S4 B8 en de Audi S5 Cabriolet gebruikt worden met 333 pk."

Niet alles wat op Wikipedia staat is waar, maar het lijkt er toch op dat er een compressor in zit......
 

ertromp

Forumguru
En gevonden de officiële SSP van de 3.0 TFSI met compressor dus die T :pieker:

Wat een super blok zo'n 3.0 compressor van Audi
 

Bijlagen

  • SSP 437 3.0L V6 TFSI engine with roots blower.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 5

leon-cupra

Forumguru
Hele leuke blog, mis enkel bij veel artikelen leuke filmpjes vb bij de S6 van JD, zat maar te zoeken naar filmpjes van het geluid, niet dus :(
 

Cordoba

Forumguru
In het verleden zag je een roots blower vooral toegepast in de vacuumtechniek om veel lucht/gas te verplaatsen. Tegenwoordig zie je die rootsblowers steeds vaker als compressor op een verbrandingsmotor toegepast. Een roots blower kan fysisch onmogelijk een veel hogere laaddruk leveren, dat blijft echt minder dan 1 extra bar, maar de hoeveelheid lucht en de platte bouw van zo'n rootsblower leveren wel weer andere voordelen op.
 

ertromp

Forumguru
De rootsblowers werden al in de jaren '30 op auto's toegepast. Mercedes had ze bijvoorbeeld maar ook Bentley en MG en Bugatti maar er waren zelfs 50cc NSU en Kreidler brommers in de jaren '60 met supercharger. Er waren ook traktor fabrikanten die zo'n apparaat tegen de motor monteerden
Het is gewoon een simpele pomp zo'n "roots blower" die enorm veel lucht kan verpompen bij alle toerentallen van de motor. Super belangrijk is om juiste formaat ten opzichte van de motor te selecteren
 
Bovenaan Onderaan