RNS510 bluetooth

sandurtjuh

Forumguru
Hi all,

Even vraagje over VW Touran uit 2008 met RNS510. Die heeft een knop phone erop zitten (net als die van mij), maar deze mute het geluid alleen maar. Er zit een aparte Nokia cradle op. Nu dacht ik om via VCDS module 77 aan te passem zodat eem cradle niet meer nodig is. Maar ik denk dat ik te eenvoudig heb gedacht. Kan het zijn dat de RNS de bluetooth module van die Nokia cradle gebruikt? Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat de standaard BT module gebruikt wordt? Neem aan dat deze erin zou zitten als R-line zijnde, of zou ik verkeerd hebben gedacht en moet ik een aparte BT module kopen?

Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft.

Zwapp

Forumguru
Je kunt eens een kijkje nemen onder de bijrijderstoel, daar hoort de bluetoothmodule onder een afdekkapje te zitten.
Waarschijnlijk zit hier een ht1 of ht2 module welke alleen een bepaald (weet de naam ff niet meer) nokia protocol ondersteund, als er al een module in zit...
Mocht er een module in zitten kun je deze eenvoudig verwisselen met een ht4 of ht5 welke wel de juiste en hedendaagse protocollen ondersteund.

Zwapp

Forumguru
Oke dan zit er dus geen bluetooth in de auto, volgens mij kan de auto alleen met originele bluetooth van vw samenwerken en dus de rns ook want dat zit aan elkaar verbonden...

sandurtjuh

Forumguru
Ik ga vanavond eens kijken achter de RNS, daar zit blijkbaar ook vaker een bluetooth module (wellicht voor de nokia carkit). Zo niet, dan moet er inderdaad eentje in komen.

CDK

Forumguru
Ik verwacht dat je ook daar geen Bluetooth module gaat aantreffen :nono: Als de Phone button een mute is dan is het voertuig simpelweg niet van zo'n module voorzien.

sandurtjuh

Forumguru
Hm, dat is zeker jammer. Nou ja, hij moet toch los, kijken of ik die lelijke nokia carkit eraf kan halen (tenzij er gaten overblijven).

Wat betreft die BT module, ik hoef in principe alleen maar Handsfree te kunnen bellen zonder de telefoon ergens in te steken. Volstaat het om dan een Novero HT-4 BT module toe te voegen (deze ondersteund HFP en telefoonboek e.d.). Het is een auto met rood MFD matrix. In principe zou het dan direct moeten werken (mits correct aangesloten natuurlijk)? Of gaat dat niet werken met rood matrix?

sandurtjuh

Forumguru
Klopt, nokia cradle met bluetooth. Ik wist niet dat je daar zoiets kon inzetten. Ik zal het eens voorleggen aan de eigenaar. 200 euro voor die Touchscreen of 235 voor VW Module KIT. Dankjulliewel allemaal voor het meedenken!

• Leuk
Waarderingen: CDK

AndreM

Forumguru
Geen bluetooth-module onder de stoel, maar wel een cradle. Is er wel bluetooth aanwezig? Zou het ook kunnen dat de carkit alleen werkt als er een Nokia in de cradle zit? Ik weet dat daar adapters voor zijn, die je in de cradle kun klikken. Zie bijvoorbeeld http://www.carkitonderdelen.nl/Webw...-Adapter-Orgineel-Volkswagen-touchscreen.html

Welke Nokia carkit heb jij dan.
Ik heb vroeger ook Nokia in de auto gehad en deze werkte alleen als de telefoon in de houder zat.
Bluetooth zat er niet in, dat had je toen nog niet.

Rallye

Forumguru
@AndreM Wie stel je de vraag? Mij of de topicstarter? Ik beschik zelf niet over zo'n carkit (zie onderschrift), maar vrienden van mij wel.

Ik lees bij de topicstarter dat de Touran in kwestie een cradle heeft en een RNS510 met een Phone-knop, maar geen bluetooth-module. Dat zou kunnen duiden op een oude carkit, waarbij de Nokia via de cradle werd gekoppeld aan de RNS510, en dus niet via bluetooth. Vrienden van mij hebben zo'n carkit in hun Passat van dezelfde leeftijd. Dit is VAG-carkit, geen Nokia-carkit. De adapter waarnaar ik link (er zijn ook geodkopere versies) maakt een koppeling met de RNS510 alsof hij een Nokia is. Stiekem is het echter een bluetooth-ontvanger waarmee je de oude carkit kunt gebruiken. Nadeel is dat je die lelijke cradle nogsteeds hebt, voordeel is dat je op een goedkope en eenvoudige manier een werkende bluetooth-carkit kunt krijgen. De adapter is overigens wel een product van Bury, die ook mijn carkit heeft gemaakt. Die werkt prima.

Bovenaan Onderaan