Rode olie lampje (olie kannetje) gaat branden

chief

Nieuw lid
hallo
vandaag aangemeld op Skoda forum, heb een oktavia uit 2000 combi 1.6, na een grote beurt te hebben uitgevoerd en de olie op max peil gebracht ging na een tijdje (paar weken) bij een scherpe bocht naar rechts bij een iets te hoge snelheid het rode olie lampje branden en ook een alarm piep, na een aantal seconden ging t weer uit, olie gepeild en stond tussen min en max peil, deze weer op max gebracht en probleem leek verholpen, tot weer na een paar weken het weer begon en telkens vaker zo ook bij een linker bocht, ben onlangs op vakantie geweest en op 2000 km verbruikt deze nog geen 1/4 liter, maar nu gaat het lampje ook al branden bij een bocht als hij op max peil staat, heb onlangs het olie zeef schoon gemaakt zou het de olie niveau meter kunnen zijn als dit type die heeft zo ja waar zit deze. motor loopt verder goed
 

dirkkroneman

Forumguru
Olie moet je eigenlijk sowieso niet op max zetten.. Een klein stukje boven het minimum is beter naar mijn weten.
 

chief

Nieuw lid
voor mijn vakantie het olie zeef schoon gemaakt (moet dus de carterpan verwijderd worden),was niet vervuild ook geen aanslag in de motor, verder breng ik bij een beurt (doe nl maar 1 x /jaar een grote beurt) de olie op max peil
 

vRS

Actief lid
Bij sommige motoren zitten kunstof plaatjes in de carterpan, soort slingerschotjes, die ervoor zorgen dat de olie niet te snel naar één kant stroomt bij het nemen van een bocht, waardoor de oliepomp heel eventjes geen olie aanzuigt en dus alarm geeft.
Heb dit zelf eens gehad met een VW Golf, misschien dat je er iets aan hebt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het idee, dat hier toch wel iets aan de hand is, maar geen idee wat het precies is. Is gecheckt of de oliepomp in orde is? Als die om wat voor reden dan ook, onvoldoende olie rond pompt kan dat zowel de oorzaak van het lampje, als van een eventueel aankomend motorprobleem zijn.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb denk ik dezelfde auto en neem ook de bochten wel snel als het kan. Maar nog nooit olielampje gezien en ik het ook geregeld met oliepeil tegen het minimum aan gereden. Een defecte sensor zou me niks verbazen.
 

keesd

Lid
Een defekte oliedruk schakelaar wil zich nog wel eens verraden, doordat deze olie zweet door de sensor heen.
Dus even op zoek gaan naar de schakelaar en het stekkertje eraf trekken. Zit er olie onder de stekker, dan is de schakelaar naar alle waarschijnlijkheid overleden. Ik heb dat mogen ervaren bij de fabia 1. De oliedrukschakelaar zat hierbij aan de voorkant in het blok geschroefd. Vervangende schakelaar was ongeveer €20.
 

Joske

Forumguru
mits een motorcode wil ik jou wel de exacte locatie van de oliedruksensor opzoeken in ETKA (proberen ;) )

zoals ik al vermoedde, bijzonder veel mogelijkheden, er zijn er 6 verschillende gebruikt in dat bouwjaar afhankelijk van motortype. Zie printscreen, nummer 2 op de tekening is de locatie van de oliedruksensor:

Zoals ik de tekeningen interpreteer, zit de sensor op de oliefilterhouder.


Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pollewop

Forumguru
Het zou ook nog een (bijna) versleten oliepomp kunnen zijn die "nog net op het randje" is, en die bij bijzonder omstandigheden het "net niet" red...
 

Ronnie

Forumguru
Als je de carterpan eronderuit hebt gehad heb je waarschijnlijk ook een oliepeilsensor ontdekt?
(zit aan de carterpan)
 

chief

Nieuw lid
bedankt voor de reacties de oliedruk sensor zit net boven de olie filter, bij het verwijderen van de carterpan heb ik geen oliepeilsensor getraceert (was er ook niet op zoek naar) was vandaag bij de garage voor de apk hij zij me dat waarschijnlijk de oliepeilsensor deze melding geeft gaat vaak kapot sensor kost zon, €50 is deze door te meten ?
maar zal hem eerst moeten vinden
 

DimiTator

Actief lid
Ik denk dat er iets verkeerd is gegaan bij het terug monteren van de zeef. Kan het zijn dat de verbinding tussen zeef en oliepomp lekt? In dat geval zou de pomp lucht trekken als het nivo ietsje zakt, in een bocht of zo.
 

Joske

Forumguru
bedankt voor de reacties de oliedruk sensor zit net boven de olie filter, bij het verwijderen van de carterpan heb ik geen oliepeilsensor getraceert (was er ook niet op zoek naar) was vandaag bij de garage voor de apk hij zij me dat waarschijnlijk de oliepeilsensor deze melding geeft gaat vaak kapot sensor kost zon, €50 is deze door te meten ?
maar zal hem eerst moeten vinden
volgens ETKA zou het ding maximaal €12 moeten kosten..
 

chief

Nieuw lid
ik ga vandaag heb eindelijk eventjes tijd de olie druk meten, heb ook net met een warme motor het kabeltje van de olie druksensor eens heen en weer bewogen toen ging het olie lampje ook branden denk dus dat hier het probleem zit, maar meet toch voor de zekerheid de olie druk
 

Joske

Forumguru
mag ik dan ook eens vragen "hoe" jij de oliedruk gaat meten? :pieker:

(met een manometertje?)
 

andrehj

Forumguru
Als je ergens een bij een oliekanaal kunt (misschien wel rond de turbo?), kun je prima met een standaard manometer oliedruk meten. Je moet alleen even zorgen dat de slang lang genoeg is, zodat er voldoende luchtbuffer tussen de olie en de manometer zit, en er dus geen olie in de manometer komt.
Het drukbereik komt i.i.g. aardig overeen.
 

chief

Nieuw lid
heb de olie druk gemeten, via een revisie bedrijf heb ik de gegevens gekregen ongeveer 4 bar op het olie filterhuis draai je de wartel los v/d olie druksensor hierin draai je de wartel v/d manometer (verlengstuk) en dan starten ik had maar 2 bar, dus dacht ik motor en of de olie pomp versleten of het olie kanaal in het filterhuis naar de olie druksensor dicht, maar geen van beiden wat bleek de kunststof peilstok houder waar de olie peilstok ingaat was heel mooi afgebroken, dus zo,n 1,5 cm te kort maw het olie niveau op de peilstok stond dan goed maar door de te korte peilstok houder zat de olie peilstok zo,n 1,5 cm lager dus ook zo.n 1,5 liter olie te weinig in het blok, een nieuwe houder geplaatst en bijna 2 liter olie bij gevuld en het probleem is opgelost
 

andrehj

Forumguru
wat bleek de kunststof peilstok houder waar de olie peilstok ingaat was heel mooi afgebroken, dus zo,n 1,5 cm te kort maw het olie niveau op de peilstok stond dan goed maar door de te korte peilstok houder zat de olie peilstok zo,n 1,5 cm lager dus ook zo.n 1,5 liter olie te weinig in het blok, een nieuwe houder geplaatst en bijna 2 liter olie bij gevuld en het probleem is opgelost

Naar aanleiding hiervan heb ik je startpost nog eens doorgelezen, en dan blijf ik toch met wat vragen zitten:
  1. Het probleem was ontstaan na een grote beurt. Had je die zelf gedaan of een garage? Want het moet toch op zijn gevallen dat er maar zo'n 2.5 liter olie in ging, terwijl zo'n 4.5 liter normaal is (ik ken de exacte waarden voor deze motor niet).
  2. Zo'n peilstokhouder, die breekt toch niet vanzelf af. Was dat bij diezelfde beurt gebeurd? Ik zou toch eens met die garage gaan praten als ik jou was...
  3. Je hebt een tijd lang dus echt met veel te weinig olie rond gereden. Dit kan veel schade hebben veroorzaakt aan allerlei draaiende delen. Wie draait daar nu voor op?
 
Bovenaan Onderaan