bovendien
Nieuw lid
De radiodraad (rode iso draad, zekering F8) wordt niet meer spanningsloos. Ik heb dvdschermpjes in de auto gezet, zonder de spanning van de auto af te halen tijdens montage (dom). Volgens mij was dat de oorzaak. Dus wanneer ik nu de auto van contact haal / sleutels eruit blijft de stroom op de drode draad staan, dat was niet zo! Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, en hoe ik dit probleem kan aanpakken?
Uitgebreid:
Hallo allemaal,
Eerst zal ik eea. over mezelf vertellen want ik volg het forum al een tijdje maar dit is het eerste bericht dat ik plaats.
Ik woon in omgeving Assen en werk in de regio, kantoorbaan. In de spaarzame vrije tijd mag ik graag met de handen werken, dus ook aan de auto. Ik heb niet veel verstand van auto's maar durf wel te vragen en aan te pakken; ik merk dat ik daarmee veel zelf kan doen. Regulier onderhoud e.d. niet, ik doel meer op leuke gadgets, accessoires e.d. .
Een half jaar geleden hebben we bij de lokale dealer onze eerste Skoda gekocht, dat was een Octavia2 sedan in de kleur 'island green metallic'. Helaas was dat geen goede keus, en twee maanden later hebben we hem zonder verlies (maar ook zonder extra korting) weer ingeruild bij dezelfde dealer op een grijze Octavia2 FL combi uit 2011, in een grijs-metallic kleur. 1.2 TSI, helaas geen Elegance uitvoering en 80dkm op de teller. De auto bevalt goed en we rijden er nu een maand of 8 in.
Extra gadgets en accessoires:
Onze Octavia2 Combi FL 2011 is geen Elegance, een leerpuntje voor de volgende keer. Ik denk dat ik daar toch meerwaarde van had gehad. Maar dat had ik van te voren niet kunnen weten. De auto is tot nu toe betrouwbaar, krachtig en ruim gebleken en dat is zeker ook wat waard.
Toen we hem kochten zaten er de volgende extra's bij:
-Ambition-pakket (hoogte verstelbaar stuur, cruisecontrol, meegespoten handgrepen, e.d.);
-nieuwe licht-metalen velgen;
-nieuwe KENWOOD DNX520VBT radio/dvd incl BT (en vrijgave handrem en regio);
-trekhaak met 13 polige stekker, zat er niet bij maar hebben in de aankoop meegenomen;
-set van 4 raamschermen achter, zat er niet bij maar hebben in de aankoop meegenomen;
- Bochtenverlichting door dealer geactiveerd
En vrij snel na aankoop heb ik via de bekende handelwebsite de volgende dingen gebruikt bijgekocht:
- 2 DVD-hoofdsteunen (€100,- chinees merk, zwart-leerachtig in een zwart-stoffen interieur, prima);
- raamscherm voor de achterruit (€40 hele kleine beschadiging, snel te plaatsen en even een bindbandje voorkomt dat 'ie gaat doorhangen in het midden);
- Originele sierstrip boven de kentekenplaat á € 75,- . Heb ik zelf verwijderd van de vorige O2, opzich goed gegaan maar toch minder mooi na 2x plakken .
Bij een automaterialenzaak in Groningen die werkelijk (A)lles (V)oor (A)uto's heeft, heb ik speakers gekocht tbv de achterportieren, want die ontbreken in een Ambition. Het is een setje geworden van Audio System, met losse tweaters. Montage was eenvoudig (hoewel alle interieurdelen zo'n beetje los moeten). Het valt wel op dat het geluid hiervan (behoorlijk) scheller is dan bij de originele speakers, moeilijk in balans te krijgen dus wellicht vervang ik voorin de speakers ook om het gelijk te krijgen. Maar voor nu voldoet het.
PROBLEEMOMSCHRIJVING
Goed, tot nu toe ging bijna alles vlekkeloos en zonder problemen. Maar nu... heb ik toch een fout gemaakt want de rode radio draad (van de iso-stekker) gaat niet meer met contact uit.
De rode draad van ISO zit 'achter' zekering F8 (motorkap). En die draad schakelde WEL (99,9% zeker) met het contact aan en uit.
Dat de spanning niet meer van de rode-draad afging, merkte ik op NADAT ik de DVD-hoofdsteunen had aangesloten op deze +draad. Het karakter van deze +draad leek me voor de hoofdsteunen erg geschikt. Dus heb ik de rode draad verlengd vanaf de achterkant van de radio (iso) langs de 'asbak' en onder de interieurdelen in het midden, tot bij de achterstoelen. maar de draad heb ik getrokken ZONDER DE SPANNING VAN DE AUTO AF TE HALEN, stond zelfs nog op contact. Dom, dom, dom.
(dvd-hoofdsteun aansluitdraadje is echt minimaal zichtbaar, vlak naast de stoel)
Toen ik even tegen de massa aantikte... ging DVD-speler uit (stond inderdaad te spelen) en kwam direct weer 'online'. Geluk hebben dacht ik... Totdat ik de sleutel uit de auto haalde aan het einde van de inbouw, en de radio dus niet meer uitging. BALEN!!!!
Ook wanneer ik hoofdsteunen, radio en alles weer los-koppel, blijft er spanning op de draad staan
nadat ik de sleutel uit het contact gaat, en dat hoort niet zo te zijn. Ik wil graag weer dat F8 (iso-rood) weer met contact aan en uit gaat).
Naast het loskoppelen van alle aangesloten extra's, heb ik ook alle zekering belast getest (daar was niets stuk) en de accu een half uur losgehaald. Niets hielp, de rode draad blijft constant spanning geven.
Wie weet wat ik nog kan doen, om dit op te lossen, wat zijn mijn opties?
- Komt het echt doordat ik zelf de draad heb kortgesloten?
- Wat (of welke relais oid) maakt dat de spanning van de draad vanaf zekering F8 (radio) naar ISO-rood 'normaal wel' onderbroken wordt door de contactsleutel?
- Loopt F8 via de contactsleutel of toch met een canbus/relais of iets dergelijks, en zit die onderbreking dan VOOR of ACHTER de zekering?
Hmmm, alle hulp is welkom, want ik heb nu zelf de draad maar onderbroken met een schakelaar, en die schakelaar... IN DE ASBAK geplaatst. Je moet wat, en de auto moest weer rijden. De lelijkste schakelaar ooit, maar het was laat en zo loopt de accu niet leeg in ieder geval. VOORDEEL is nu wel dat de radio aan KAN blijven nadat de sleutel eruit is, maar dat wil ik eigenlijk niet .
Ik heb foto's toegevoegd, van de onverwoestbare (en oerlelijke) schakelaar natuurlijk, van de auto, chroomstrip, zonneschermen, bindbandjes (TIP) bij het klemmetje van zonnescherm / achterruit, DVD-hoofdsteunen, ect.
Ik hoop dat iemand van jullie met kan helpen met advies, schema's (van F8-electrisch circuit oid), en alle andere aanvullingen zijn ook welkom! Alvast bedankt!
Uitgebreid:
Hallo allemaal,
Eerst zal ik eea. over mezelf vertellen want ik volg het forum al een tijdje maar dit is het eerste bericht dat ik plaats.
Ik woon in omgeving Assen en werk in de regio, kantoorbaan. In de spaarzame vrije tijd mag ik graag met de handen werken, dus ook aan de auto. Ik heb niet veel verstand van auto's maar durf wel te vragen en aan te pakken; ik merk dat ik daarmee veel zelf kan doen. Regulier onderhoud e.d. niet, ik doel meer op leuke gadgets, accessoires e.d. .
Een half jaar geleden hebben we bij de lokale dealer onze eerste Skoda gekocht, dat was een Octavia2 sedan in de kleur 'island green metallic'. Helaas was dat geen goede keus, en twee maanden later hebben we hem zonder verlies (maar ook zonder extra korting) weer ingeruild bij dezelfde dealer op een grijze Octavia2 FL combi uit 2011, in een grijs-metallic kleur. 1.2 TSI, helaas geen Elegance uitvoering en 80dkm op de teller. De auto bevalt goed en we rijden er nu een maand of 8 in.
Extra gadgets en accessoires:
Onze Octavia2 Combi FL 2011 is geen Elegance, een leerpuntje voor de volgende keer. Ik denk dat ik daar toch meerwaarde van had gehad. Maar dat had ik van te voren niet kunnen weten. De auto is tot nu toe betrouwbaar, krachtig en ruim gebleken en dat is zeker ook wat waard.
Toen we hem kochten zaten er de volgende extra's bij:
-Ambition-pakket (hoogte verstelbaar stuur, cruisecontrol, meegespoten handgrepen, e.d.);
-nieuwe licht-metalen velgen;
-nieuwe KENWOOD DNX520VBT radio/dvd incl BT (en vrijgave handrem en regio);
-trekhaak met 13 polige stekker, zat er niet bij maar hebben in de aankoop meegenomen;
-set van 4 raamschermen achter, zat er niet bij maar hebben in de aankoop meegenomen;
- Bochtenverlichting door dealer geactiveerd
En vrij snel na aankoop heb ik via de bekende handelwebsite de volgende dingen gebruikt bijgekocht:
- 2 DVD-hoofdsteunen (€100,- chinees merk, zwart-leerachtig in een zwart-stoffen interieur, prima);
- raamscherm voor de achterruit (€40 hele kleine beschadiging, snel te plaatsen en even een bindbandje voorkomt dat 'ie gaat doorhangen in het midden);
- Originele sierstrip boven de kentekenplaat á € 75,- . Heb ik zelf verwijderd van de vorige O2, opzich goed gegaan maar toch minder mooi na 2x plakken .
Bij een automaterialenzaak in Groningen die werkelijk (A)lles (V)oor (A)uto's heeft, heb ik speakers gekocht tbv de achterportieren, want die ontbreken in een Ambition. Het is een setje geworden van Audio System, met losse tweaters. Montage was eenvoudig (hoewel alle interieurdelen zo'n beetje los moeten). Het valt wel op dat het geluid hiervan (behoorlijk) scheller is dan bij de originele speakers, moeilijk in balans te krijgen dus wellicht vervang ik voorin de speakers ook om het gelijk te krijgen. Maar voor nu voldoet het.
PROBLEEMOMSCHRIJVING
Goed, tot nu toe ging bijna alles vlekkeloos en zonder problemen. Maar nu... heb ik toch een fout gemaakt want de rode radio draad (van de iso-stekker) gaat niet meer met contact uit.
De rode draad van ISO zit 'achter' zekering F8 (motorkap). En die draad schakelde WEL (99,9% zeker) met het contact aan en uit.
Dat de spanning niet meer van de rode-draad afging, merkte ik op NADAT ik de DVD-hoofdsteunen had aangesloten op deze +draad. Het karakter van deze +draad leek me voor de hoofdsteunen erg geschikt. Dus heb ik de rode draad verlengd vanaf de achterkant van de radio (iso) langs de 'asbak' en onder de interieurdelen in het midden, tot bij de achterstoelen. maar de draad heb ik getrokken ZONDER DE SPANNING VAN DE AUTO AF TE HALEN, stond zelfs nog op contact. Dom, dom, dom.
(dvd-hoofdsteun aansluitdraadje is echt minimaal zichtbaar, vlak naast de stoel)
Toen ik even tegen de massa aantikte... ging DVD-speler uit (stond inderdaad te spelen) en kwam direct weer 'online'. Geluk hebben dacht ik... Totdat ik de sleutel uit de auto haalde aan het einde van de inbouw, en de radio dus niet meer uitging. BALEN!!!!
Ook wanneer ik hoofdsteunen, radio en alles weer los-koppel, blijft er spanning op de draad staan
nadat ik de sleutel uit het contact gaat, en dat hoort niet zo te zijn. Ik wil graag weer dat F8 (iso-rood) weer met contact aan en uit gaat).
Naast het loskoppelen van alle aangesloten extra's, heb ik ook alle zekering belast getest (daar was niets stuk) en de accu een half uur losgehaald. Niets hielp, de rode draad blijft constant spanning geven.
Wie weet wat ik nog kan doen, om dit op te lossen, wat zijn mijn opties?
- Komt het echt doordat ik zelf de draad heb kortgesloten?
- Wat (of welke relais oid) maakt dat de spanning van de draad vanaf zekering F8 (radio) naar ISO-rood 'normaal wel' onderbroken wordt door de contactsleutel?
- Loopt F8 via de contactsleutel of toch met een canbus/relais of iets dergelijks, en zit die onderbreking dan VOOR of ACHTER de zekering?
Hmmm, alle hulp is welkom, want ik heb nu zelf de draad maar onderbroken met een schakelaar, en die schakelaar... IN DE ASBAK geplaatst. Je moet wat, en de auto moest weer rijden. De lelijkste schakelaar ooit, maar het was laat en zo loopt de accu niet leeg in ieder geval. VOORDEEL is nu wel dat de radio aan KAN blijven nadat de sleutel eruit is, maar dat wil ik eigenlijk niet .
Ik heb foto's toegevoegd, van de onverwoestbare (en oerlelijke) schakelaar natuurlijk, van de auto, chroomstrip, zonneschermen, bindbandjes (TIP) bij het klemmetje van zonnescherm / achterruit, DVD-hoofdsteunen, ect.
Ik hoop dat iemand van jullie met kan helpen met advies, schema's (van F8-electrisch circuit oid), en alle andere aanvullingen zijn ook welkom! Alvast bedankt!
Bijlagen
Laatst bewerkt: