Roest achterklep Fabia I

Elmarrr

Actief lid
Beste allen,

De laatste tijd heb ik steeds meer roestontwikkeling bij de achterklep van mijn geliefde Fabia Combi. Inmiddels is het op het punt gekomen dat ik er echt niet meer omheen kan om er wat aan te doen. In de bijlage wat foto's toegevoegd (IMG_1 & IMG_2). Het is boven het Fabia-logo, net onder het raam ontstaan. Ik zou hier graag wat aan doen, maar ben echt een leek en vraag dus op deze manier naar jullie deskundige mening :D Naast de achterklep heb ik ook nog roest bij de deur rechtsachter. Dit kan ik dan ook maar beter meteen gaan doen, he? (foto IMG_3)

Graag dus jullie mening over het oplossen van mijn roestprobleem.

Het gaat om een Fabia I Combi 1.9 TDI uit 2004, dus garantie is niet meer... Ik kon verder ook niks dergelijks in bestaande topics vinden, maar mocht ik verkeerd gezocht hebben dan word ik graag verder verwezen!


Groet, Elmar.
 

Bijlagen

  • IMG_1.jpg
    IMG_1.jpg
    478,6 KB · Weergaven: 68
  • IMG_2.jpg
    IMG_2.jpg
    431,5 KB · Weergaven: 64
  • IMG_3.jpg
    IMG_3.jpg
    481,1 KB · Weergaven: 61

turboturbo

Forumguru
Dat wordt een andere klep denk ik.... Is vast het goedkoopst. Zie dat de roest na schade is gekomen bij de klep, dat zie je vaker (roest na schade).
 

Cordoba

Forumguru
Net als Peter zie ik ook dat het blijkbaar door verwaarloosde schade is gekomen, en zo te zien is er ook een andere achterruit in gegaan (ik zie ook sporen van roestwater aan de zijkant van de kofferklep, bij de achterruit, dus bóven de zichtbare lakschades).

Wat je direct kunt doen, is de scheuren in de lak volstoppen met wax, dat blokkeert eventjes de toevoer van lucht/water (en dus zuurstof voor verdere roestvorming). Dan is het van belang, om het vooral goed aan te pakken en geen half werk zodat je tegen de winter weer opnieuw aan de slag moet.

Verder moet je keuzes maken: ga je achterklep vervangen of niet, en waar je aan de slag gaat om de roest te bestrijden, wil je in de eerste plaats de roest stoppen, of is het uiterlijk belangrijker.
 

Cordoba

Forumguru
@Elmarrr Linkje van een witte Fabia combi uit 2006 (met voorschade) op de sloop in Dronte, dus prima donor voor een achterklep.

bb534b5c3a9a96dd2c1a41ba35daaa1e.jpeg
54852e25d652ce77584c20e70dd23c0d.jpeg


Andere mogelijkheid is dat je voor een andere kleur achterklep gaat, bijvoorbeeld zwart. Hier een linkje van een zwarte combi uit 2002, met facelift achterlichten (vanaf 2004) dus mogelijk een aanrijding gehad, en een nieuwe achterklep erin gegaan.
 
Laatst bewerkt:

Elmarrr

Actief lid
Thanks voor de reacties!

Die schade zat er al op toen ik 'm kocht. Leek toen bijna niks en scheelde in de prijs.
Ik dacht dat het nog wel even weggehaald kon worden maar als ik jullie zo hoor is dat knap lastig. Voor mij hoeft het niet mooi opgelost te worden, als het maar functioneel is. De auto hoeft geen schoonheidsprijs te winnen. Misschien dat ik toch nog een roestmiddel ga proberen en met wat afdichten lekkage en verdere roest kan voorkomen. Anders moet ik toch een andere achterklep gaan regelen, hoewel wit inderdaad niet makkelijk is (Dronten is ook weer 1+ uur rijden vanuit Groningen).

Jammer jammer :( zonde van een mooie auto natuurlijk..
 

Cordoba

Forumguru
Het is wel de enige witte (combi) die ik kon vinden Elmar, vandaar ook de suggestie om eventueel voor een kleur/zwart te gaan. Als je aan de slag gaat zorg dat je droog weer hebt en de auto ter plekke ook schoon en droog is. Ik zou 'm niet wassen, maar alleen de te behandelen plekken wassen schoonmaken: met een algemene wasbeurt, kan er water in naden en kieren blijven zitten, en daar zit je niet op te wachten. Wat de roest bij de slotvanger voor het achterportier betreft (als ik dat goed gezien heb op de foto): slotvanger demonteren, losse roest weghalen, dan met een goed anti-roestmiddel behandelen (als dat voorgeschreven is, herhalen en met lak overschilderen als dat aanbevolen wordt). Ik zou wel voor een kwast/kwastje gaan: geeft een dikkere laag, waar je bij een spuitbus nog wel eens een te dunne laag aanbrengt, waardoor je binnen een jaar opnieuw aan de slag moet.

Als je binnen kunt werken of de auto binnen parkeren, om alles te laten drogen is dat wel beter, zeker in deze tijd van het jaar. Als alles buiten moet dan op tijd zorgen dat alles weer bedekt en droog is, vóór het koud/vochtig wordt, dus in deze tijd van het jaar, moet je dan toch wel voor 14-15 uur stoppen met werken aan de auto.
Als je een dremel of klein boor/slijpmachientje hebt, kun je die gebruiken om roest en losse lak te verwijderen. Bij mijn allereerste auto deed ik dat ook: steenslagplekjes de roestputjes schoonslijpen, wat Noverox er op, een half uur later (of zoiets) de volgende Noveroxlaag erop, en dan 1-2 uur later met een schuin afgeknipt penseeltje, wat lak uit de lakstift eroverheen. Dat was in de tijd dat auto's nog niet verzinkt waren, ik heb dat Golfje 5 jaar gereden, (zonder roestproblemen) en na verkoop heb ik 'm nog een jaar of 8 regelmatig zien rijden, en zag er ook toen niet slecht/roestig uit.
 

Blackokkie2

Forumguru
Mij lijkt een donor achterklep toch het goedkoopste, die roest zie ik onder de achterruit vandaan komen. Wil je dat goed aanpakken dan moet dus je achterruit eruit (met kans op breuk). Dat gaat ook geld kosten.
 

turboturbo

Forumguru
Niet alleen het meest voordelig, maar afgezien van een witte achterklep vinden en ophalen, ook het minste werk, vermoed ik zo. Met het beste resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Elmarrr

Actief lid
Bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels besloten dat ik het nog even aan ga kijken, ook gezien de km-stand van 383.000. Mocht het problemen gaan geven/gaan lekken dan zet ik er een donor-achterklep in. De €125,- die mij de klep gaat kosten wil ik nu nog even niet missen. De andere roestplek ga ik behandelen, thanks @Cordoba voor je tips. Hopen dat het hierbij blijft!

Groet, Elmar
 
Bovenaan Onderaan