Roest achterklep

Frup

Forumguru
Ik heb een roestplek op de achterklep bij de kenteken verlichting. Zie foto.
Mijn vorige Yeti had dit ook. Kennelijk een zwak punt. De roest lijkt van binnenuit te komen.
Destijds heb ik het door een schadebedrijf laten herstellen. Nog best prijzig. Maar zélf de boel uit elkaar halen en herstellen zal bij mij niet gaan.
Is dit herkenbaar bij andere Yeti rijders? Wat is jullie advies?

Bijlagen

• PXL_20230730_122009509.jpg
    PXL_20230730_122009509.jpg
    998,8 KB · Weergaven: 36

hemi24

Forumguru
Daar kun je maar beter even iets aan (laten) doen inderdaad, anders gaat t.z.t. je lampje eruit vallen…

Ik heb weinig verstand van nummerplaatverlichting, maar heb je dat lampje nu niet precies verkeerd om gemonteerd?

• Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
De lampjes zitten, denk ik, standaard zo. De linkerkant zit precies hetzelfde.
Ik vermoed dat antiroest erop niet echt helpt, aangezien het van binnenuit lijkt te komen.
Dit is de linkerkant:

EdK

Forumguru
Misschien het de binnenplaat even verwijderen en dan kun je ook lampje makkelijker verwijderen en dan dus beter bekijken of het voor jou wel van binnen en buiten is te behandelen.
Meen dat Kopacek ( superskoda ) ook spuitbussen in kleur heeft, dus na behandelen dan spuiten en het verder accepteren...
Tsja @s-line zou je hier beter in kunnen adviseren maar die is volgens mij tegenwoordig erg weinig hier op forum..

Zelf had ik bij mijn Yeti na 7 jaar wat blaasjes op de linkerdeur, dit scheen ook een voorkomend probleem te zijn van de Yeti

hemi24

Forumguru
Volgens mij moet je het compleet blank maken en de verflagen weer compleet opzetten.

V.w.b. de lampjes lijkt het me logischer dat het deel met de zwarte baan aan de achterkant zit; lijkt me dat dit zo gedacht is zodat de lampjes op de nummerplaat gericht zijn en niet je bumper en een deel achter de wagen verlichten..?
Maar ik kan er naast zitten met mijn gedachtengang…

Tees

Donateur
Tsja, blijft een probleem blijkbaar bij VAG autos, zijn meerdere generaties waar de roestduivel precies op die plek toegeslagen heeft. Mijn O2 moet ook nog aan één kant aangepakt worden, moet ik echt eens gaan doen :pieker:.
Denk dat t prima zelf te doen is als je de binnenkant er ook afhaalt, roest verwijderen, roestomvormer erop en dan spuiten in kleur en met blanke lak. Ik heb alle spullen ervoor liggen, moet alleen de tijd er eens voor maken.

EdK

Forumguru
Maar in overleg met een reparatie bedrijf kun je misschien wel de voorbehandeling doen.
Dus achterplaat verwijderen en lampje verwijderen en de boel ontroesten en een primer geven.
En dat dan alleen nog wat plamuren en schuren en spuiten door bedrijf word gedaan.
Zal je altijd in de kosten schelen lijkt me

• Leuk

Tees

Donateur
T zit nauwelijks in t zicht toch? Als je steenslag op je motorkap hebt, laat je dan ook de hele motorkap spuiten? Volgens mij kan je dit 90% goed krijgen als je t zelf doet (iig goed beschermd, maar niet onzichtbaar gerepareerd), een schadereparateur zal hier snel een paar 100 euro voor vragen.

Frup

Forumguru
Binnenkort maar eens informeren. Een snoodaard heeft tijdens m’n vakantie ook krassen op de zijkant gemaakt.
Misschien is er een deal te sluiten.
Zal de achterplaat eens proberen los te halen om te kijken. Zal wellicht schelen ja.
Het hoeft niet mooi. Maar als het verder gaat doorroesten, word ik ook niet blij. En wordt repareren nog duurder. Vooral omdat het van binnenuit lijkt te komen.

Wat die lampjes verkeerd om betreft…. Dat lijkt inderdaad logisch. De handleiding is daar echter niet duidelijk over. Is hier een Yeti rijder die eens bij zijn/haar auto wil kijken hoe het daar zit?

Tees

Donateur
Als het je niet om mooi gaat, dan zou ik het sowieso zelf doen! Binnenplaat en lampje(s) loshalen, roest afborstelen met een staalborstel en evt met wat schuurpapier, en dan inspuiten met Brunox. Gegarandeerd dat t dan niet meer doorroest, mits je t daarna natuurlijk wel weer netjes dekkend aflakt (want Brunox levert een grondlaag, geen sluitende laklaag)

• Leuk

Tees

Donateur
Die ja. Te koop als spuitbus of pot. Ik heb de spuitbus, soms spuit ik t, soms spuit ik wat in de dop en kwast ik t erop.

• Leuk

Pindasaus

Forumguru
De lampjes zitten goed zo, met de zwarte streep richting de nummerplaat. Ook logisch, want het licht schijnt dan minder vanaf boven en meer vanaf achter op de plaat.

• Leuk
Bovenaan Onderaan