Roest B-stijl boven raamrubber

ReneB

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Ik ben René en ik rij sinds 2010 een Fabia I. Het is een 1.4 16v 74kW Equipe Plus op LPG uit januari 2006.

Tot nu toe heb ik alleen last van de bekende lekkage bij de achterportieren, maar verder ben ik tevreden over de Fabia.
Afgelopen weekeinde ontdekte ik wel de eerste roest. Onder aan de B-stijl, net boven het raamrubber/zwarte strip zitten kleine roest bultjes. De lak vormt blaasjes. Bij de tweede foto heb ik het raamrubber weggehaald.

P1010312.jpg P1010307.jpg
Gisteren bij de VW garage geweest om het te laten bekijken en aanspraak te maken op de carrosseriegarantie. Er zijn foto’s gemaakt die worden verstuurd naar Pon. Er werd echter al meteen opgemerkt dat het zeer waarschijnlijk wordt afgewezen. Daarnaast werd er nog even negatief opgemerkt dat de auto niet meer was onderhouden door een Skoda dealer. Desondanks wordt de claim naar Pon gestuurd, al kreeg ik de indruk dat het niet van harte gaat.
Ik houd jullie op de hoogte.

Even de kleine lettertjes erbij gepakt:

Carrosseriegarantie
Voor de Škoda modellen Fabia II, Roomster en Octavia II geldt een carrosseriegarantie van 12 jaar, voor de Fabia I, Octavia I, en Superb geldt een carrosseriegarantie van 10 jaar op de gehele carrosserie. Voor de Felicia geldt een termijn van 6 jaar. Deze garantie heeft betrekking op de gevolgen van roestschade die ontstaat door oorzaken van binnenuit die herstel van een carrosseriedeel ten gevolge van doorroesten noodzakelijk maakt.

Lakgarantie
Voor de Škoda modellen Fabia, Roomster, Octavia en Superb wordt gedurende een termijn van 3 jaar na de afleveringsdatum garantie gegeven op de lak indien er sprake is van materiaal en/of fabricagefouten.

Dus in principe heeft de klant recht op 10 jaar carrosseriegarantie.
Er dient wel uitsluitsel te worden gegeven of het hier een lak- danwel carrosserie-probleem betreft.
Ik ga even uit van het laatste.

Maar... hoezeer ik het je ook gun, Pon heeft een escape-clausule.
Je Faab is niet meer onderhouden door een officiele Skoda dealer.
D.w.z. dat er ook geen aantoonbare carrosserie-checks zijn gedaan (onderdeel van een Skoda Onderhoudsbeurt).
En in zo'n geval zullen ze het er hoogstwaarschijnlijk op gooien dat als je wél naar de officiele Skoda dealer was blijven gaan, dit euvel al veel eerder was ontdekt en verholpen.
Nu gaat reparatie serieus geld kosten, tenzij je accoord zou gaan met spotrepair.
Dus ik acht de kans groot dat Pon je bot laat vangen.

Ik zal echter voor je duimen.

veld94

Lid
Mag ik je er even op wijzen, dat er duidelijk vermeld moet staan dat de garantie alleen geld, als de onderhoudsbeurten uitsluitend door een skoda dealer zijn uitgevoerd. Als dit niet is vermeld, ben je dus niet verplicht om naar de skoda dealer te gaan, en heb je toch recht op schadeherstel. De garantie blijft dan gewoon van kracht, al zullen ze er op alle mogelijke manieren onder uit proberen te komen. Niet te snel opgeven.

ReneB

Nieuw lid
Bedankt voor de steun! Die is nodig ;)
Vanmorgen kreeg ik telefonisch bericht van de dealer dat het beroep op de carrosseriegarantie door Pon is afgewezen. De roest zou ontstaan door de klem van het raamrubber. Er zou ook geen sprake zijn van roest van binnenuit; er was ook geen sprake van een gat van binnenuit.
Merkwaardig want de roest begint boven de klem en als je moet wachten totdat er wel een gat in valt...

Een kopie van de reactie van Pon wilde men niet geven.
Ik heb nu mijn beroep op de carrosseriegarantie opnieuw, direct bij Pon ingediend om van hun een schriftelijk antwoord te krijgen.

Tsja...

Ik heb ook al eens een "akkefietje" gehad met een importeur, niet meneer Pon maar meneer Nissan.
Omdat ik het pertinent niet eens was met het afscheeppraatje van m'n dealer destijds, besloot ik om ter plekke, in het bijzijn van de Nissan medewerkers, de importeur te bellen.

Ik werd direct doorverbonden met iemand die zeggenschap had en tegen die persoon heb ik nogmaals mijn betoog gehouden.
Nadat ik mij beriep op een stukje non-conformiteit (verwachtingspatroon betreffende de kwaliteit dat ik had bij aankoop van de auto) en dit had onderbouwd met mijn visie dienaangaande, werd mij gevraagd om de hoorn door te geven aan de Chef werkplaats die aan de andere kant van de balie stond. Mooi dat de auto onder coulance werd gerepareerd, geheel kosteloos :grin:

Dus het kán wel, maar dan moet je er wel voor knokken.

Suc6

turboturbo

Forumguru
beriep op een stukje non-conformiteit (verwachtingspatroon betreffende de kwaliteit dat ik had bij aankoop van de auto) en dit had onderbouwd met mijn visie dienaangaande,
Kijk, da's het betere werk :xyxthumbs: Maar niet iedereen is verbaal zo sterk! (ik iig niet :smirk:) en meneer Pon is, als ik het zo lees her en der, niet zo ontvankelijk voor mondige consumenten....

Maar nu stop ik verder met de firma Pon in een negatief daglicht stellen. Ten eerste doen ze dat zelf al genoeg, en ten tweede: ik praat ook maar na wat ik lees, dus geen eigen ervaring uit eigen hand. Is ook niet zo'n sterk argument..

Mede daarom zitten we ook met z'n allen op dit forum turboturbo :winkie:
We delen onze ervaringen en twee weten altijd meer dan een :grin:

Cordoba

Forumguru
Juist tijdens de meeting nog een discussie met Piair gehad over het beleid van Pon in dergelijke kwesties (we hebben daar globaal dezelfde gedachten over). Ik heb het met een Seat ooit voor elkaar gekregen, dat 'meneer Pon' mij op het werk belde, om over garantiereparaties te praten (mijn auto stond bij de lokale dealer voor regulier onderhoud), toen ik 's avonds mijn auto op ging halen bij de dealer, waren alle garantieklussen ook gedaan :yeah: (overigens was de dealer waar de auto stond, niet de dealer die de auto had verkocht, omdat die binnen een jaar na aankoop failliet was)

Canon-Eye

Forumguru
overigens was de dealer waar de auto stond, niet de dealer die de auto had verkocht, omdat die binnen een jaar na aankoop failliet was
Euhh... zegt dit nou iets over die dealer, of over die aankoop (c.q. over de klant achter die aankoop:smirk:)? :crazy:

Cordoba

Forumguru
Ik bedoelde te zeggen dat de problemen met de garantie niet kwamen door de dealer, omdat ik in dit geval gewoon terugviel op de garantie van Pon. Normaal bij garantieclaims heb je (juridisch) te maken met de dealer als enige partij, dat de dealer weer terugvalt op Pon doet voor de klant niet ter zake. De afhandelende dealer was dealer in een buurgemeente, en ik durf niet te zeggen of ie al dealer was op het moment dat ik de auto kocht.

ReneB

Nieuw lid
Inmiddels telefonisch reactie gekregen van Pon. Men blijft er bij dat het geen roest van binnen uit is, maar dat het onder de lakgarantie valt en die is natuurlijk afgelopen.
Ik heb het dossier nu overgedragen aan mijn rechtsbijstand verzekering. Bij de eerste -voorlopige- beoordeling vonden zij het ook een merkwaardige reactie omdat de lak niet is beschadigd, bijgewerkt, verweerd etc.

Off-topic: sinds dit week einde weer een nieuw probleem; de verwarming is óf koud óf zeer warm. Via het forum uitgevonden dat de stelmotor van de kachel overleden is :(

ReneB

Nieuw lid
Nog even een update hoe de zaak is afgelopen.
De rechtijstandverzekeraar heeft vorige maand besloten om de zaak af te kopen. De kosten om met Skoda de discussie voort te zetten, wogen niet op tegen de herstelkosten. Ik heb dus een bedrag gekregen van mijn verzekering om de lak te laten herstellen. Pon is er dus mooi meeweggekomen door te blijven volhouden dat het geen roest van binnen uit is en de kosten voor de consument om zijn recht te krijgen te hoog zijn.

Linksom of rechtsom... je hebt in ieder geval een tegemoetkoming ontvangen al komt die uit het "verkeerde potje".
Chapeau voor je rechtbijstandverzekeraar overigens :xyxthumbs:
Welke heb je als ik vragen mag? :grin:

joergarms

Senior Member
Ik heb zit probleem ook, auto is van halverwege 2006. Bij mij zit er midden op de achterklep ook een klein puntje.
Ik overweeg nog om er mee langs de dealer te gaan, vind het ronduit treurig dat een auto op die leeftijd, op zulke vreemde plekken, begint te roesten. Steenslag kan ik nog inkomen, maar dit....
Eén geluk, ik heb de auto al ingeruild, moet alleen nog een kleine 2 maanden wachten. Maar ik ga het toch nog even proberen.

Bovenaan Onderaan