Roest bij scharnier achterklep, is dit een bekende plek of is dit een uitzondering?

Cordoba

Forumguru
Dit weekend deed ik de achterklep open, en zag opeens roest bij het linkerscharnier van de achterklep. Bijzonder omdat de lak gebarsten is, en eronder roest zit, maar je normaal eigenlijk die lak niet kan beschadigen. Ik vraag mij af of meer F1 bezitters dit hebben en zo ja of dit allemaal bij de linkerkant is met de doorvoer voor de achterklep, en of dit alleen bij de combi, of ook bij de hatchback voorkomt.

Mijn Fabia is overigens een combi uit mei 2003, de foto: (bovenaan nog een deel van de hoes voor de doorvoer te zien)
Scharnier-roest.jpg Scharnier-roest2a.jpg
 

darkprojectx

Forumguru
hmm beetje lastig te bepalen waar we precies naar kijken, het is nogal ingezoomd..
Ik zou graag even voor je kijken bij mijn auto, echter is daar vorig jaar iemand met zn museum fiatje naar binnen komen vallen, en heb ik een gloednieuwe klep gekregen. Dus die van mij roest voorlopig daar (nog) niet.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zal morgen even een overzichtsfoto toevoegen (batterij hangt nu aan oplader). Het is in feite niet de achterklep, maar eigenlijk het dak waar het scharnier van de achterklep zit. Als je de klep open doet, heb je links en rechts bij het scharnier een soort bakje, waar de scharnieren voor de achterklep in zitten. Bovenaan de foto zie je nog het rubber voor de doorvoer voor de achterklep (sproeierleiding, bedrading wissermotor, achterruitverwarming en 3e remlicht).

Ik ben overigens pakweg een half jaar terug bezig geweest met de achterruitensproeier, en toen was het nog niet, anders had ik dit beslist gezien.
 

Wilko

Senior Member
Weliswaar een andere auto, maar alle O1 Combi's die ik heb gehad hadden op de plaats waar de scharnieren van de achterdeur in de bovenrand van het dak vast zaten dergelijke roestplekken en kleine beschadigingen van de lak. Dus zo te zien precies hetzelfde euvel als wat jij bij die Fabia Combi hebt. :(

Ik vemoed dat daar water en vuil in blijft staan omdat het randje net iets te hoog is om het allemaal weg te laten lopen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik herkende het plekje op de foto meteen! Dat gat sta ik altijd met stukke vingers schoon te boenen; er staat altijd veel water en zwarte rommel in.

Ik vemoed dat daar water en vuil in blijft staan omdat het randje net iets te hoog is om het allemaal weg te laten lopen.
Ik vermoed, dat je gelijk hebt :rolleyes:


Bij mijn Fabia (hatchback) roest het (nog?) niet of nauwelijks daar, maar je kunt goed zien dat het daar niet al te best gesteld is met het plaatwerk en de lak (gebarsten). En dat er vuil en water in blijft staan (weggeveegd voor deze foto)

Vanmiddag tussen de buien door deze foto gemaakt tijdens het boodschappen doen, met een zakdoekje het plasje achterblijvend water en vuil weer een beetje weggeveegd:

IMG_3176.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Foto met meer omgeving toegevoegd in de startpost ter orientatie. Ik hoop komend weekend deze plek gelijk aan te kunnen pakken.
 

zefke

Lid
Dat is niet alleen een kwaaltje van de combi! Onze hatchback uit 2004 heb ik op exact die plek ook moeten behandelen!

Door het opstaande randje blijft er inderdaad water en vuil staan.

Waarschijnlijk is het beste om er een kitrandje te leggen zodat het water daar niet kan blijven staan!

groetjes
Paul
 

Antera

Donateur
dan verplaats je het probleem verder naar achteren toe. maar dat is minder kwetsbaar dan de huidige rand
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben benieuwd wat een goede oplossing / preventie maatregel is. En hoe @Cordoba de roest heeft opgeruimd tzt...
 

zefke

Lid
Hallo Antera,

Nee hoor, je verplaatst het probleem niet! Als je er een kitrandje legt dan kan het water over de kit naar achteren toe weglopen en blijft er niet staan.

Het probleem is namelijk dat de onderplaat wel goed naar beneden toe afloopt, maar dat de plaat die van onderen komt iets te hoog is zodat er altijd water blijft staan. Je zou ook die rand kunnen weghalen en vervolgens het geheel goed behandelen, maar dat is iets drastischer!!

groetjes
Paul
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: ik zie bij jouw foto ook de eerste voortekenen, misschien vast preventief behandelen?

Ik ben vanmiddag begonnen met behandelen: losse lak weggeborsteld met staalborstel, vervolgens verder de roest en slechte plekken behandeld door het met een klein slijpsteentje weg te slijpen (soort Dremel op 3 batterijen, met allerlei hulpstukken die ik al meer dan 30 jaar heb liggen), vervolgen met bolkop gepolijststeentje behandeld (diameter van de bolkop ca. 3 mm). Gewoon handig gereedschap omdat het lekker klein is, en handig in gebruik. Daarna met 2 lagen Noverox gespoten (er omheen afgeplakt), en de volgende stap is, opnieuw lak erover heen.

Overigens de laatste laag Noverox iets dikker gemaakt, zodat het opstaande randje zo goed als volledig opgevuld is, waardoor er geen water meer blijft staan. Overigens kreeg ik vanmiddag de indruk, dat de oorzaak van de roest ligt in matig laswerk ter plaatse.
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba: ik twijfelde. Het zag er nog niet heel slecht uit, en ik had er vrijdag de kit al op zitten. Ik denk ook dat eea te wijten valt aan de (slechte?) lasnaad. Dat kun je hier 'goed' zien (boven zij aanzicht)

IMG_3195.jpg

IMG_3197.jpg

Dit is verder mijn eerste en niet goedkope auto; ik durf niet zomaar zelf zo'n klusje te doen. Ik heb er nog geen ervaring mee... Wat zit er onder die lasnaad? Waar moet je op letten / rekening mee houden, etc? Ik heb geen enkele ervaring met roestbehandeling.

Hier kun je nog eens goed zien wat er aan zwembad blijft staan na een fikse regenbui:
IMG_3178.jpg

Ik had nog wat witte kit staan thuis, maar ben toch maar even transparante gaan halen (€9,- bij de Gamma) omdat ik wel graag wil blijven zien of en zo ja, hoe de roestontwikkeling zich voortzet. Die heb ik in de randen gesmeerd, zo goed en zo kwaad als het ging:

IMG_3224.jpg

IMG_3226.jpg

N.B. ik heb de kit er dus niet op zitten omdat ik denk dat evt. roest daarmee halt toegeroepen kan worden. Ik vond de tip van @Zefke wel het proberen waard.
 

Cordoba

Forumguru
Ik behandelde begin jaren 80 zo al de steenslag plekjes op mijn Golf D (bij aankoop 1 jaar oud, en net niet klokje rond), die heb ik verkocht toen ie 6 jaar oud was en ruim 220 k op de teller, en ik heb 'm rond zien rijden tot ie een jaar of 15 oud was, en heeft er uiterlijk eigenlijk altijd goed uitgezien voor zijn leeftijd. (als ie langsreed, kreeg je ook bij 15 jaar oud niet het idee dat ie last van roest had). Ik zal mijn spullen wel fotograferen, en binnenkort de foto's plaatsen van wat ik heb gedaan (vandaag de laklaag over de Noverox, nu alleen nog blanke lak erover). Overigens: het roest weg slijpen/polijsten heb ik gedaan met steentjes met een diameter tussen pakweg 2 en 8 mm, en het polijststeentje had ook een diameter van pakweg 3 mm. Het materiaal dat ik heb weggehaald onder de laklaag is in de ordegrootte van 0,05 mm dus peanuts als je het over de dikte van het plaatwerk hebt, maar het haalt wel veel roest weg, die daardoor niet verder kan woekeren en losse lak is ook weg (dat is in elk geval de bedoeling). Vermogen van het gereedschap is ook laag (werkt op 3 Engelse staaf batterijen, ook wel bekend als R14 batterijen), daardoor ben je niet snel in het plaatwerk aan het hakken, maar puur oppervlakkig, maar kun je wel uit de voeten in zo'n ongelukkig hoekje.

Met kitlagen moet je oppassen: omdat je lak duidelijk een barst vertoont, heb je kans dat de kit gaat reageren met het metaal eronder, en dat je de roest dus juist versnelt. (veel siliconenkitten bevatten azijnzuur, dat ruik je ook als die kitten nog aan het drogen zijn, en zuur en metaal is meestal niet zo'n geslaagde combi voor het metaal).

Wat je beste optie is, is afhankelijk van de toestand van de lak vóór je er kit op deed, en van de soort kit die je hebt gebruikt. Het idee van transparante kit was niet verkeerd, maar kit op zich is al risky. Ik zou eerder kiezen om het gewoon op te vullen met blanke lak: dan heb je er zicht op, en niet het risico van kit.
 

zefke

Lid
De bedoeling van de kit is niet het wegwerken of stoppen van de roest!!!

De bedoeling van de kit is dat er geen water meer blijft staan nadat je de roest hebt verwijderd en het metaal goed beschermd hebt!

groetjes
Paul
 

turboturbo

Forumguru
Oei, dat wist ik niet. Ik was ook niet de veronderstelling dat de kit iets zou doen tegen roestvorming. Ik wilde eens kijken of ik ermee kon voorkomen dat er stilstaand water in de lasnaad blijft staan bij regen. Maar als siliconenkit roesten juist kan versnellen.... :smirk:

De siliconenkit is redelijk simpel weer te verwijderen, dus mocht ik toch besluiten een roest preventie klusje te zoen zoals jij dat hebt gedaan, @Cordoba, dan kan ik dat zo doen. Leuk voor een zaterdagje op de oprit bij mijn ouders.... Ik kijk het nog even aan, houd het goed in de gaten.

Ik heb Bison transparante 100% siliconen sanitair voeg kit gebruikt (deze: Siliconenkit Sanitair Producten - Bison)

Wat ik zo over het roestbehandelen lees bij auto's, is dat je best met een fijn schuurpapiertje kan wetsanden, daarna primer erop en daarna (blanke) lak. Zo'n dremeltje is inderdaad wel erg handig bij zo'n moeilijk bereikbaar plekje zoals de lasnaad onder het scharnier.
 

zefke

Lid
Ik had dat inderdaad niet erbij gezet! Maar met een dremel de roest helemaal weghalen, dan primer, dan lak.

Daarna het beste met overschilderbare kit een randje leggen zodanig dat het water niet meer in de naad kan blijven staan!

Vervolgens in wagenkleur de kit lakken, dan ziet het zo uit alsof ze het bij Skoda zelf goed hebben afgewerkt!:)

groetjes
Paul
 
Bovenaan Onderaan