Roest dorpel

Hallo,

Onze Fabia bevat roestvorming op de dorpel.
Nu wil ik proberen dit zelf te herstellen. Is dit te doen zonder laservaring? Kan dit gewoon met elektroden, of moet er een andere techniek toegepast worden?

Welk plaatmateriaal pak ik het beste en hoe kan ik hier mooi de originele vorm in buigen?

1000060008.jpg

1000060010.jpg

JeSko

Forumguru
Zo aan die eerste foto te zien kan dit wel eens heel diep gaan, en dan geld altijd hetzelfde advies, wegsnijden en nieuw plaatmateriaal erin, anders ben je voor niets bezig en komt het weer heel snel terug.

JeSko

Forumguru
Oei oei oei... Dat moet echt helemaal weggesneden worden, in België is dit ook gewoon afkeur ik weet nie hoe dat in Nederland zit.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De dorpel wordt voor de APK gezien als 'dragend deel', en dan is dit afkeur.
Misschien zijn er originele (of imitatie) plaatwerkdelen voor te vinden, als je zelf heel goed dunne plaat kunt lassen is het een poging waard.
Maar met 'elektrode-lassen' lijkt mij dat schier onmogelijk, maar ik ben hooguit 'hobby-lasser', en dan met fluxcore draad.
Ik zou zelf eens bij een vakgarage (of iets dergelijks) informeren naar wat dit moet gaan kosten, en of de auto dat nog waard is/wordt na reparatie.

EdK

Forumguru
Heren het gaat niet over wel of niet APK afkeur , het gaat er om of de TS dit KAN repareren en hoe !!
Maar als ik ze vragen lees dan zou ik als ik hem was er niet aan beginnen en een plaatwerker zoeken die af en toe klusjes voor zichzelf doet

hemi24

Forumguru
Dit zou je alleen door een professional moeten laten herstellen!

Gezien de vraagstelling én de positie waar het defect precies zit, is mijn advies: niet eens aan beginnen!!!

ertromp

Forumguru
Dat is zeker te repareren. Er zijn plaatdelen zoals dorpel los te koop. Zelf zou ik zoiets lassen met MIG of TIG tegenwoordig. Heb wel plaatdelen van Benzen in het verleden autogeen gelast wat ook betreffende hitte goed beheersbaar is. Maar zoals @hemi aangeeft als je geen laservaring hebt zeker niet aan beginnen.

Als ik dat zo lees kan ik er beter zelf niet aan beginnen! Soms heb je van die dingen die lastig lijken maar ook voor een beginner toch best te doen zijn, maar dit is niet zo'n klus.

Ik zal eens rondvragen of iemand dit voor een niet al te hoge prijs kan herstellen. We waren van plan naar een andere auto te kijken, maar gezien de roest leek het mij raadzaam om onze huidige Fabia eerst te herstellen, omdat er anders waarschijnlijk weinig animo zal zijn ben ik bang.

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
onze huidige Fabia eerst te herstellen, omdat er anders waarschijnlijk weinig animo zal zijn
Ja maar neem aan dat als de kosten hoger worden dan waar je hem voor kunt verkopen dan zal je de oudijzer prijs moeten accepteren.
Je gaat het niet met verlies verkopen lijkt me, dat geld kun je dan beter in de nieuwe steken...

Bovenaan Onderaan