Roest flens LM Velg

rupo

Lid
Ik zie op de flens aan de binnenzijde van de velg roest verschijnen, hier loopt volgens mij ook een naad (ws. zit hier de Lm velg op de flens). Het verschijnsel heb ik bij alle vier de wielen. Het is nog maar een dun randje, maar dit lijkt me niet goed en wordt vast erger.

Is dit bij meet Yeti's gesignaleerd?

g,Ruud

17" LM, org. Skoda, af fabriek.
 

Monteurtje

Forumguru
Nou dat is niet erg. Ik denk dat je het gedeelte tusen de velg en waar het oppervlakte van de remschijf begint. Dat gedeelte wat roestig is, is al de remschijf. Je remschijf zit tussen het wiel en de naaf in. Dat is gewoon ijzer, ijzer, zuurstof en vocht = roest. Komt bij alle skoda's voor. Een heel gewoon verschijnsel. Niet druk over maken.
 

rupo

Lid
Maar even een foto gemaakt, dat maakt het duidelijker.
g,Ruud

[In IE 8 zie ik geen plaatjes, in Mozilla wel, probleem is bekend bij de Moderatoren, dus hier aub geen discussie over opstarten in dit onderwerp]
 

Bijlagen

  • la.jpg
    la.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 149
  • rv.jpg
    rv.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 173
Hetzelfde verschijnsel is bij mijn Yeti ook te zien, en bij mijn vorige auto (Seat Altea XL), en de auto daarvoor,............... Helaas weinig aan te doen. Gedeelte hoort bij de remschijf en wordt regelmatig warm tot heet, waardoor iedere vorm van conservering vroeg of laat sneuvelt.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik kan de foto's niet zien, maar uit de reactie van kiekkiek lees ik dat het over hetzelfde gaat als wat ik zei.
 

EdK

Forumguru
het is een combinatie van.
Ten eerste zal het voor een deel uit remslijpsel bestaan want kijk maar eens op je velg zelf ook daar zit ook een bruine gloed op.
En dan is het de overgang van staal en aluminium waar je de roest ziet en waar je het over had.
Kwam hier ook afgelopen vakantie in Noorwegen achter met de RR , en tussen de twee vlakken is het zelfs zo erg dat ik met wat flinke trappen ( met beleid ) mijn velg pas loskreeg !
En het was één roestplek daartussen !
Wat ik ook doe nu is tussen die twee vlakken in smeer ik een minimaal laagje met kopervet ( niet op de bouten !!! )
Want zoals misschien wel bekend is bij je, maar aluminium en staal ( RVS of gewoon ) verdraagt mekaar niet en geeft een reactie op elkaar !
Met als gevolg op de langere duur dat de aluminium velg begint te bloemkolen op of rond de draagvlakken !
Of het inderdaad gaat helpen ..... de tijd zal het uitwijzen !
 

joergarms

Senior Member
Die roestvorming is volkomen normaal. Dat zal je zelfs bij de duurste auto's tegenkomen. Het gedeelte waartegen de velg gemonteerd wordt, wordt vanaf de fabriek wel gelakt, maar door de hitte en het invreten van remstof komt er in de loop van de tijd gewoon roest. Ik meen dat je in plaats van kopervet beter grafietvet kan gebruiken. Die "naad" is geen naad, maar wordt er gewoon ingedraaid tijdens het afdraaien bij fabricage.
 
Hoi,
Hetzelfde zag ik bij de fabia scout, echter alleen rechtsvoor (misschien dat daar de regen meer tegenaan heeft geslagen?) Nu heb ik van Halfords (waar ik ook de nanotechnologie voor de ruiten gekocht heb) een spray gekocht waarop staat 'RIM' spray en een borstel die je helemaal tussen de velgen kunt buigen. Is het een goed idee om te proberen het daarmee weg te krijgen? want echt fraai staat het niet bij een auto die nog geen 9 maanden oud is?
 

Cordoba

Forumguru
Want zoals misschien wel bekend is bij je, maar aluminium en staal ( RVS of gewoon ) verdraagt mekaar niet en geeft een reactie op elkaar !
....

Helaas lees ik dit nu pas. Dit is een halve waarheid: veel 'aluminium' is geen aluminium, maar een aluminiumlegering. Ik durf zo maar te zeggen dat de overgrote meerderheid hier op het forum nog nooit kaal zuiver aluminium heeft gezien. Zuiver aluminium heeft namelijk de eigenschap, dat als je het bij kamertemperatuur bloot stelt aan lucht dat zich binnen pakweg 1 seconde een oxidehuid vormt op het aluminium. Die oxidehuid is glad, transparant en stopt verder oxidatie omdat ie niet poreus is. Een andere eigenschap van zuiver aluminium is dat het bij pakweg 150 graden zacht wordt en zijn mechanische sterkte verliest. (denk aan warmteontwikkeling van de remmen)

Veel aluminium is in feite een aluminiumlegering, en een aluminiumlegering die bijvoorbeeld silicium bevat, kun je niet combineren met veel RVS-soorten omdat dan juist bij natworden (regen) een chemische reactie (oxidatie) optreedt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de aluminiumbrandtrappen die je op veel gebouwen ziet: juist bij de bevestiging met RVS-bouten zie je vaak gigantisch lelijke roestplekken.

De oplossing kopervet, wordt inderdaad vaker gebruikt, en ook een dun filmpje vetvrije vaseline zal veel van deze verschijnselen stoppen.
 

andrehj

Forumguru
Ik zit mij af te vragen om tussen mijn aluminium wielen een de stalen flenzen erachter een kunststof plaat (met daarin een groot gat voor de naaf en kleine gaten voor de bouten) te monteren. Materiaal zou PUR kunnen zijn, omdat ik daar (in een dikte van 1mm) goed aan kan komen. Dit om deze lelijke roestvorming op het contactvlak te voorkomen.
 

Cordoba

Forumguru
De meest gebruikte manier om deze chemische oxidatie te voorkomen is inderdaad het gebruik van een kunststof of rubber tussenlaag. Ik weet te weinig van PUR om te kunnen zeggen of het geschikt is, voor dit doel (mede vanwege vrij forse krachten op de wielen en de relatief grote dikte van 1 mm).

Een simpele plakfolie is misschien net zo goed. Overigens als het probleem ligt in RVS-bouten in combinatie met Al-Si, kun je in plaats van RVS-bouten ook kiezen voor verzinkte bouten (is iets anders dan verzonken), als de sterkte geen probleem is.
 

hemi24

Forumguru
heeft allemaal geen zin, na verloop van tijd gaat het hele deel alsnog corroderen...

Volgens mij is de oorzaak eerder het hete slijpsel van de remschijven wat op de stalen flens terecht komt en vervolgens onder invloed van vocht uit de omgeving gaat inwerken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk echt dat je een paar denkfouten maakt hemi:
- fijn slijpsel, koelt in no-time af, en is dus al afgekoeld als het nog maar nauwelijks los is van de remschijven
- als ik me niet vergis zijn de remschijven van staal, en waarom zou staal in combinatie met staal sneller gaan roesten?

Staal is inderdaad wel gevoelig voor oxidatie, maar in hoeverre is afhankelijk van de staalsoort en de omstandigheden.
 

andrehj

Forumguru
Een simpele plakfolie is misschien net zo goed. Overigens als het probleem ligt in RVS-bouten in combinatie met Al-Si, kun je in plaats van RVS-bouten ook kiezen voor verzinkte bouten (is iets anders dan verzonken), als de sterkte geen probleem is.
Je verwart hier twee sterktes: Een RVS-bout (A2-70) is ongeveer half zo sterk als een verzinkte bout (sterkteklasse 10.9, die vaak voor autowielen wordt gebruikt). De wielbouten van auto's zijn dan ook niet van RVS, maar gewoon verzinkt.
 

EdK

Forumguru
Voordat we een heel bouten en moeren verhaal gaan krijgen hier.
Kijk nog eens even naar de foto's van de topic starter !
En dit gewoon het verhaal van het alu tov de velg en de twee vlakken die zo tegen elkaar aanliggen
Heb zelfde ervaren bij de Roomster en na klapband in de middle off no where in Noorwegen, moest ik met licht geweld de velg er vanaf krijgen.
En de bouten gingen er gewoon uit zoals dit behoorde te gaan.
En er waren op het vlak van de velg duidelijke sporen van oxidatie ( bloemkool ) te zien.
En mijn LM velgen worden niet in de wintertijd gebruikt, toen niet en nu niet.

Voorjaar mijn Winterbanden verwijderd van me Yeti en zomervelgen (LM) erop gedaan, even een dun laagje met kwast aangebracht (kopervet) en bij de laatst gedane wissel naar winterbanden kwam de velg er gewoon netjes vanaf en geen sporen van oxidatie

Maw voor mij werkt het en blijf dit dan ook gewoon op deze simpele manier volhouden
 

Cordoba

Forumguru
EdK: klopt, alleen water (regen) is genoeg voor deze oxidatie, het werkt dan net als een electrolytisch bad. De twee verschillende metalen gaan zich gedragen als een +pool en een -pool van een accu, door het potentiaalverschil gaat er een heel klein beetje stroom lopen, en voila, daar krijg je de oxidatie. Door het kopervet heb je niet dat regendruppels met beide delen in contact staan, het kopervet is dus een barriere voor dit proces.

@Andrej: ik geloof je direct, ik ben niet zo thuis in de sterktes van verschillende bouten. Wel ooit bij mijn opleiding gehad, maar ik heb het eigenlijk nooit nodig. Ik weet wél dat er sterkteverschil is, vandaar mijn opmerking.
 
Bovenaan Onderaan