Roest op remschijven O2: wat te doen?

Wilko

Senior Member
Ik hoor net van de APK dat er al heel wat roest op de remschijven van mijn O2 combi zit, en of ik ze al wil laten vervangen (ruim 600 euro). Aangezien ik sinds begin dit jaar nog maar weinig auto rijd (en als ik dat doe dan met kleine kinderen en hond in de auto, dus heel rustig) vrees ik dat ik dan over een tijdje weer nieuwe schijven op op kan laten leggen. Ik reed jaren lang 100K km per jaar, maar dit jaar is dat nog maar 7K km.

Wat is er te doen aan de roest zonder dat ik meteen nieuwe schijven nodig heb? Hard remmen gaat naar mijn idee niet de roest weg halen die nu al (vooral op de achterste schijven) zit.
Staat me bij dat schijven af te draaien zijn, en ik lees op allerlei fora over vijlen, schuren, slijptollen en andere zaken waar ik wel wat huiverig voor ben. Iemand nog een andere tip?
 

ertromp

Forumguru
Indien de dikte het toelaat gewoon iets laten afdraaien
Daarna tijdens stoppen af en toe de handrem gebruiken
 

vleier

Forumguru
Ik heb er ook wel eens van gehoort dat je een schijf kunt trerug slijpen. Nu is dit iets dat mijn monteur afraad.
Alleen al door eventuele ongelijkheden in de schijven.
Nu vraag ik me af of het niet mogelijk is om een goedkoper setje schijven mogelijk is.
 

Handige Harry

Forumguru
Wat @ertromp zegt.
Mits de dikte het toelaat laten afdraaien. Stuk goedkoper dan nieuwe schijven van €600; wat ts aangeeft.
Maar tegenwoordig is repareren er bijna niet meer bij, is alleen maar vervangen lijkt het.
 

EdK

Forumguru
Ik vind ruim 600 euro nogal aan de prijs voor schijven...
Ja maar je hebt dan wel schijven zonder roest en daardoor zijn ze nou zo duur........
Maar goed 2 0f 4 schijven nieuw , maar als je goed doet dan monteer je ook meteen nieuwe remblokken erbij zodat het weer op elkaar kan inslijten.

Het verhaaltje van nieuwe tandwielen en ketting bij een motorfiets, is ook allen vervangen en niet alleen een van de twee

Maar mijn schijven zijn ook zo af en toe na een vochtig weekend van niet rijden roestig maar na een ritje rijden en remmen zijn ze gewoon weer schoon.
 

turboturbo

Forumguru
Nieuwe schijven = altijd nieuwe blokken!
Verkeerde bezuiniging om dat niet te doen. Want je krijgt dan ongelijkmatige slijtage (blokjes raken niet 100% de schijf; zijn al iets scheef of gegroefd ingesleten. En dat was nu juist de bedoeling om die nieuwe schijven schoon en recht te houden)

De schijven laten afdraaien is echt helemaal geen gek idee, maar ook daarvoor geldt dat nieuwe blokken vervolgens aan te raden is om dezelfde reden.

Ik heb ook altijd last van aangroeiend en veel roest op de schijven gehad en kreeg ze ook niet meer schoon geremd. Sindsdien doe ik express wat stevige rem acties elke rit. Ik ben een (te?) rustige rijder en de auto staat dikwijls paar dagen stil, en moet dit dus goed in de gaten houden. Rust is roest zegt men. Het gaat er om dat de roest de kans heeft om zich in te vreten op de schijf. Dat gebeurt niet zo snel als de auto dagelijks gebruikt wordt bij hoog kilometrage per jaar....

Tip: een afrit van de snelweg is een goeie: als er niemand achter je zit even heel bruusk remmen van 100 naar 30 km/u en dan rustig laten riedelen (afkoelen!) tot de verkeerslichten...

Wat volgens mij ook scheelt is, hoe 'open' of juist dicht het design van je velgen is. Na een koude natte nacht zie ik de schijven alweer bruin uitgeslagen en de kant waar de wind op staat is dan veel erger aangeroest. Als de schijven meer droog en beschermd achter stalen velg met wieldop zitten, heb je hier minder last van volgens mij...

Tot slot is zelf doen het goedkoopst :) Schijven en blokken kosten niet zoveel (kijk maar eens op Mister Auto), het zijn de manuren die dit duur maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan