Roestende behuizing trommelremmen

Noord26

Forumguru
Wegens de vrije dag vandaag de auto eens een goede wasbeurt gegeven. Toen ik als laatste de velgen ging doen voel mij op dat de remmen aan de achterkant (trommelremmen) reeds behoorlijk aan het roesten waren. Dat had ik nog niet eerder gezien op een anderhalf jaar oude auto. Hebben anderen dit ook? Ook is mij opgevallen dat het logo op de achterkant reeds aan het vergaan is. Er vormen zich wat witte plekjes aan de buitenrand van het Skoda logo. Ik dacht eerst nog dat het vuil was, maar het is echt het logo dat reeds aan het verweren is.

De auto is van september 2010 en staat altijd in een verwarmde garage. Dan moeten nu de trommelremmen toch al niet zo kunnen gaan roesten?
 

EdK

Forumguru
Mbt je Logo even langs de dealer en een nieuwe (garantie) erop laten zetten.

Mbt je trommels, dit was bij de Fab 1 van mij al het geval en blijkt een normaal iets te wezen blijkbaar.
Oplossing is met weer een vrije dag je wiel eraf de boel goed ontroesten en dan zwart ( of andere kleur ) spuiten met een goede kwaliteit verf !
Ja weet dat een dealer het ook kan, maar als je het zelf doet weet je in iedergeval dat het goed is gebeurd !
 

Noord26

Forumguru
Wellicht ben ik verwend met de kwaliteit van onze Swift. Die heb ik vandaag ook een wasbeurt gegeven. En die trommelremmen zien er nu net zo roestig uit na 7 jaar als de trommelremmen van de anderhalf jaar oude Skoda. En dat terwijl die Swift buiten staat. :rolleyes:

Logo ga ik idd even melding van maken. En als er twijfels zijn over de kwaliteit van de verf die de dealer gebruikt als lak op de trommels doe ik het liever zelf. Mijn dealer heb ik zeker wel vertrouwen in dat het goed gebeurd overigens. Dus als ze dat doen (ivm garantie). En anders: zit toch in de metaal-sector en het (hand)gereedschap, alsmede hittebestendige verf zit er zo op. Dat is in een hooguit een uurtje wel gebeurd bij 2 wielen.

Vraag ik mij wel af waarom ze die behuizing niet meteen poedercoaten, zoals de houders van de remblokken aan de voorzijde?
 

EdK

Forumguru
Vraag ik mij wel af waarom ze die behuizing niet meteen poedercoaten

Ach zit toch maar achter de wielen en zie je niets van....... althans dat was de redenering toen een ieder nog stalen velg met dop reed.
Maar klaarblijkelijk is er daar in de fabriek nog niet wakker geworden dat hedentendagen met veel LM velgen die trommels wel of niet roestig gewoon te zien zijn !
 

Antera

Donateur
Dat roest vaak snel daar doe je niks aan word warme en koelt af enz enz. Ander moet je ook even terug gaan met je motorblok deze zal ook al wel geroest/geoxideerd zijn
 

Noord26

Forumguru
Zonder twijfel idd. Maar waarom zie ik het nu al dan na anderhalf jaar bij een auto welke verwarmd staat gestald? Onze Swift heeft het ongeveer net zoveel en die is 7 jaar oud en staat altijd buiten.

Heb inmiddels een mail de deur uit gedaan naar auto Noordhoek. Ben zeer tevreden over deze garage.

En een logo dat nu al begint te afbladderen kan toch ook echt niet?
 

van_der_P

Senior Member
Mijn GL is bijna 2 jaar oud (juli 2010) er is wel wat roest te zien, maar dat valt reuze mee. De dealer heeft destijds zinkspray gebruikt denk ik.
Het is ook een vorm van bezuinigen door de fabriek. Minder produkten minder handelingen maal het aantal GL's is pure winst. :laugh:
 

Cordoba

Forumguru
Roest op de remtrommels komt ook bij de andere Vagmerken voor, soms al na een week of zes. Het stallen in een garage is niet per definitie beter, dat is afhankelijk van hoe je de auto er inzet (nat, of eerst drogen) en in welke mate de garage is geventileerd (zodat vocht ook weg kan uit de garage). Een verwarmde stalling betekent dat vocht kan verdampen, en de stalling redelijk droog kan zijn, maar betekent tegelijk dat het oxidatie proces sneller gaat door de hogere temperatuur. Daarnaast heb je afgelopen winters natuurlijk behoorlijk wat strooizout op de remtrommels gekregen, wat het er niet beter op maakt.

Hierboven is al gezegd hoe je het 'probleem' van de remtrommels het beste aan kunt pakken, dus daar heb ik weinig aan toe te voegen.
 

Soutran

Nieuw lid
Bij mijn O2 combi van okt. 2010 heb ik hetzelde probleem kwa roestvorming op trommels. Deze heb ik behandeld met hamerrite (aangebracht met een kwastje). Bij de vorige auto's heb ik ze ook behandeld zelfs de remblok houders voor. Moet zelf zeggen het blijft lang goed en is te verkrijgen in meerdere kleuren.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 

Antera

Donateur
zoals men ook zegt garage is niet altijd beter voor een auto. Zeker als het vocht niet weg kan. Maar daar zul je geen garantie antwoord op krijgen ze zullen daar hartelijk om moeten lachen. Je trommels worden warm van het remmen dat doet niks af aan het wel of niet binnen staan.

Hamerrite doet inderdaad wonderen. Of trommels eraf en laten coaten
 

Hetzer

Forumguru
heeft niets met Skoda te maken, niets met de GL, elke remtrommel roest als deze niet goed in de lak staat.
Gewoon regelmatig bijspuiten
 

Tonno

Actief lid
Ik doe eigenlijk bij elke auto die ik heb - de eerste beste keer dat de wielen eraf zijn- even een kwastje zilveren hammerite er over de naven en remklauwen.
Dit is redelijk bestand tegen hogere temperaturen, en ziet er verzorgd uit.
 

Noord26

Forumguru
Iedereen bedankt voor de snelle reacties! Bedenk mijzelf opeens dat de Swift eerst 4 jaar in dezelfde garage heeft gestaan. Elk jaar 2 maal bandenwissel zomer/winter en toen is mij niets op gevallen van roest. Dus er moet verschil in afwerking zitten tussen fabricanten.

Ik zal wel horen wat de garage er over zegt. En anders even hammerite kopen..
 
Toevallig ook gisteren de Faab lekker onderhanden genomen en mij viel precies hetzelfde op.
Roost achter bij de wielen en het Skoda logo dat aan de bovenkant witte, niet weg te poetsen, vlekken vertoonde.

Dus kan beamen dat meerdere hier last van hebben. Toch bij de volgende beurt maar eens naar vragen dan.
 

Chatslet

Forumguru
Hoe zit het eigenlijk met de wielophanging? Komt daar veel roest op? Ik zit er eigenlijk over te denken om zo snel mogelijk nadat ik de auto in ontvangst heb genomen de remklauwen en trommelremmen in de hammerite te zetten en de wielophanging eventueel in de tectyl zodat de boel er na een winter met flink wat strooizout een beetje knap uit blijft zien.
 
Hoe zit het eigenlijk met de wielophanging? Komt daar veel roest op? Ik zit er eigenlijk over te denken om zo snel mogelijk nadat ik de auto in ontvangst heb genomen de remklauwen en trommelremmen in de hammerite te zetten en de wielophanging eventueel in de tectyl zodat de boel er na een winter met flink wat strooizout een beetje knap uit blijft zien.

Gelukkig heb je geen trommelremmen meer achter bij een gl 2012.. heeft mooie schijfjes achter...
 

Chatslet

Forumguru
Kijk dat is nog eens goed nieuws! Lekkere open velgjes er onder en dan de remklauwen een mooi kleurtje geven!
 
Het viel mij inderdaad ook op dat de trommels al last hebben van roestvorming. Ik heb mijn Fabia GL vanaf afgelopen zaterdag en hij is van eind september 2010. Maar dit komt inderdaad vaker voor bij trommelremmen, ook bij andere merken. Binnenkort maar even een likje verf geven dan ziet het er weer "gelikt" uit! :)
 

Noord26

Forumguru
De reactie van de dealer:

- Logo wordt vervangen onder garantie
- De trommelremmen worden idd standaard niet gepoedercoat bij de Fabia. Roestvorming aan de buitenkant heeft geen invloed op de werking van de remmen zelf. Dit kan al optreden na 1 week. Helaas is het vrij normaal. Ze willen ze wel behandelen, maar dan moeten ze gewoon uurtarief rekenen. Dus dat word zelf even schilderen.

Kreeg ook te horen dat men een gratis een aircocheck uit kan laten voeren (ivm versassend Skoda lid). Echter een onderhoudsbeurt uitvoeren aan de airco, welke men eens per 2 jaar adviseerd, kost €129,- Ik las in een ander topic dat Chatslet zelf elk jaar de airco een beurt geeft voor circa €50,-. Dan laat ik het liever aan de specialist over eens per 2 jaar voor het geringe bedrag extra..
 
Bovenaan Onderaan