Roestige remschijven

De Stip

Forumguru
De remschijven van mijn O-2 zijn behoorlijk roestig. Niet alleen na even stilstaan en een buitje regen, maar ze blijven het ook nadat er mee gereden is en een aantal keren flink geremd.
Mij valt op, dat dat is nadat de winterbanden (met stalen velgen) eraf zijn gehaald en er nu de 18" zomersloffen weer onder zitten.
Is het zo dat er met die dichte metalen winterwielen, meer roestvorming is dan met meer open lichtmetalen wielen?
Ik heb er anders geen verklaring voor.
En ja, ik weet dat het normaal met een paar keer remmen weg moet zijn en weer terug komt nadat ze vochtig zijn geworden.
Maar het feit ligt er meer, dat met name naar de buitenzijde van de schijf, de roest sterk is en een aantal groeven vertoont welke niet zomaar weg gaan.
jammer, want het is en blijft een rotgezicht.

Binnenkort ga ik zowiezo de remklauwen, bepaalde gedeeltes van de remschijven en die lelijke metalen deksels achter de remmen, voorzien van een laagje Hamerite glanzend zwart. Heb ik bij m'n vorige auto ook gedaan en ziet er voor lange tijd, zeer netjes uit.
 

turboturbo

Forumguru
Ik had er ook last van. Bij aankoop van mijn 2e hands Fabia (stond zomer en winter op open lichtmetalen velgen) stond er telkens roest op de schijven, dat telkens weer verdwenen was na een rit. Maar met de tijd werd de roest die aangroeide, steeds meer en na een aantal maanden kreeg ik ze ook niet meer schoon. Ook niet na een paar flinke rem acties. Daarmee begon het remmen ook steeds meer herrie te maken en werd het remmen steeds oncomfortabeler (onvoorspelbaar aangrijpingspunt, veel herrie, schudden.)

Bij de eerstvolgende beurt in het najaar werden toen nieuwe schijven en blokken geplaatst (adviespunt, noch schijf als blokken waren al versleten, maar omdat ik het irritant vond wilde ik het wel verholpen hebben) en het was een verademing, zo geruisloos remmen en glanzend schone schijven. Ik was dan ook erg benieuwd of ze de eerste daaropvolgende strenge winter 2011/2012 achter stalen velgen hadden overleefd. En dat hadden ze. De schijven waren nog glanzend schoon. Ook dit voorjaar, nu dus de 2e winter, kwamen de schijven mooi schoon achter het staal vandaan tijdens de wissel vorige week.

Ik heb het juist het idee dat de roestvorming 's winters iets minder is, omdat de lucht droger is. 's Zomers heb je meer vocht in de lucht. Volgens mij heeft een open of meer gesloten velg daar niet zo gek veel invloed op.

Toen ik vanmorgen de Fabia na 4 dagen stilstaan van z'n plek reed, hoorde ik wat geruis onder de remblokken bij de eerste meters. Ook vlak na een koude start, bij de eerste remacties het eind van de eerste paar straten, hoor ik meestal wel weer wat herrie. En dat wordt met de maand steeds iets erger, gemiddeld genomen. Ik gebruik mijn auto soms een paar dagen niet, en dan merk je wel dat de roest iets meer kans en tijd heeft gehad om in te vreten op de schijven.

Die Hammerite heb ik ook nog liggen. Kun je dat ook de trommels voor achter spuiten?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou niet weten waarom je het niet op de remtrommels kunt gebruiken. Alleen even opletten dat je niet in de boutgaten voor de wielbouten spuit, en zorgen dat je niet spuit in de kier waar de remtrommel open gaat voor onderhoud (is anders zo lastig open maken, als beide delen met Hammerite aan elkaar geplakt zitten.
 

De Stip

Forumguru
Toevallig sprak ik er afgelopen weekend met mijn buurman over. Hij was ook bezig om de winterwielen te vervangen door de zomer exemplaren. Zijn schijven kwamen als nieuw tevoorschijn, ook het grijs gespoten wat om de schijf heen zit. Zouden de schijven van een andere kwaliteit zijn?
Het blijft apart...

En ik sluit me aan bij het advies van Cordoba. Gewoon doen, maar rekening houden met de genoemde punten.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Men zegt dat als je altijd erg rustig remt, je remblokken kunnen "verglazen". Daardoor neemt ook de remwerking af. Wellicht dat dat aan de hand is. Het zou dan over moeten zijn wanneer je nieuwe remblokken monteert.

Ik weet niet of Hammerite voldoende hittebestendig is voor op remtrommels. Je kan ook kijken voor hittebestendige verf. Maar misschien valt het reuze mee.
 

CharlesTucker

Forumguru
Interessant, dat "verglazen". Ik had er nog nooit van gehoord, maar toevallig heb ik vorige week een fiets gekocht, met schijfremmen. Bij de aflevering werd me verteld dat ik de eerste 5 minuten in een lage versnelling met aangeknepen remmen moets fietsen, om de blokjes te "verglazen". In de handleiding staat dat je bij nieuwe remblokjes een flink aantal keren moet optrekken tot 30 km/u, en dan flink afremmen. Dit zou de levensduur van die blokjes verlengen, over de remkracht werd niets verteld, niet in de winkel en niet in de handleiding. Bij m'n auto hoor ik trouwens iedere dag bij de eerste keer remmen ook altijd wat meer geluid dan bij later weer remmen, ik heb niet het idee dat dit steeds meer wordt. Behalve in de vakanties gebruik ik m'n auto vrijwel elke dag, af en toe staat ie 's zondags stil
 
Bovenaan Onderaan