Roestplekjes Fabia I

turboturbo

Forumguru
Tijdens het (handmatig) wassen van mijn Fabia 1 vandaag leek ik op een paar plekjes te stuiten die lijken op beginnend (?) roest..
Tja, als je handmatig wast, dan zie je nog eens wat (bijv. alle kleine parkeerschade plekjes.... :icon_smile_dead:)

Al sinds een tijdje wilde ik eens de complete grille er afhalen. Om smerigheid, groene mos etc. die tussen de naden van de motorkap en de grille (omlijsting) zitten, goed schoon te kunnen maken. Ik zag laatst dat die gewoon met 7 Torx schroeven vast zit aan 2 pootjes die weer aan de motorkap vastgeschroefd zitten, dus vandaar.

LET OP: Gooi de motorkap NIET DICHT! De ontgrendel-hendel moet ook los (vandaar) en vergeet die niet als eerste weer terug vast te zetten, bij het terugmonteren van de grille!!

Ik bedoel dus deze naad (gele pijltjes) gezien vanaf het vooraanzicht (voorbeeldje, is niet mijn Fabia) van de motorkap naar de grille-omlijsting

fabia_front_grille.jpg

Hierbij viel me dat in de beide hoeken van de grille, meteen naast de koplampen (linker gele pijl op plaatje) de lak versleten is.
Ook op de motorkap in hetzelfde hoekje zit een plekje (waarschijnlijk als gevolg van contact/trillen/schuren van de componenten)

Nu is mijn vraag - is dit (het begin van) roest?

IMG_3024.jpg



IMG_3026.jpg



roest_grille1.jpg

Wat denken jullie?

Ik weet dat je 10 jaar garantie krijgt op roest op de carrosserie, en volgend jaar september wordt mijn Fabia 10 jaar... :smirk: Dus wil ik aanspraak maken op die garantie, dan moet ik erbij wezen....
 

turboturbo

Forumguru
Roestplekje achterklep

(nieuwe comment, wegens maximaal aantal bijlages voorgaand bericht)

Ook op de achterklep zag ik een plekje, vlak boven de kentekenplaat houder:

IMG_3033.jpg

Overigens heb ik ook een hele tuin verwijderd tussen de wielbak en de dorpel (vóór)
Ik was daar nl. ook even aan het controleren op roest / vroeg me toch af waar dat mos toch van groeide, dat tussen de naden van de dorpel aan de voorkant zat (onder de portier, bij het wiel)

Er kan gewoon water en vuil vanaf die plek naar de dorpel komen (onder het voorportier) en andersom, die verbinding is open.

IMG_3035.jpg

De 'tuin' is niet goed te zien op deze foto (mijn hand zit ervoor), maar ik dacht: ik pass de tip maar even door. Ook handig om 's winters na het strooien even goed te 'legen', deze verzamelplek.... (ook simpelweg 2 Torx schroeven los draaien, en je kan ertussen met je vingers) En ik dacht er niet aan: maar je stuur maximaal uitdraaien (beide kanten om en om het stuur naar L of R) is ook handig, dan kan je er beter bij.
 

The bone collector

Senior Member
Heel erg ziet het er toch niet uit? Garantie is volgens mij enkel geldig als het roesten van binnenuit komt, wat mij hier het geval niet echt lijkt. Je kan altijd proberen natuurlijk, als het echt storend is voor jou...
 

turboturbo

Forumguru
Nee, het stoort me zeker niet. Je ziet het in beide gevallen niet eens.
Vroeg me gewoon af of voor jullie te zien is of het roest is. Dat van die garantie bij roest van binnenuit wist ik dus niet...

Edit: nu je het zegt... dat plekje op de achterklep zou een topje kunnen zijn van iets wat vanbinnenuit roest...

Ik zal het bij de volgende beurt binnenkort eens melden. Kijken wat de dealer denkt...
 

Cordoba

Forumguru
Reken er niet op dat de dealer er iets aan doet. De mooiste motivatie die ik ooit heb gehoord in een dergelijk geval: de garantie is op doorroesten van binnenuit, er zit nog geen gat, dus is het niet doorgeroest. :shocked:

Overigens plekjes op de motorkap, lijken zo te zien een plek waar de lak dun is, geen roest. Ik heb bij mijn Faab, op steenslagplekjes op de motorkap plekjes gezien die donkergrijs waren, waarschijnlijk de verzinkte laag, onder de lak die het roesten moet tegengaan. Dat lijken de donkere plekken bij jouw motorkap ook te zijn.

De ruimte bij de dorpel zou je eventueel met tectyl kunnen behandelen, hoef je je er niet meer zo druk om te maken.
 

The bone collector

Senior Member
Mja inderdaad, de garantie is in theorie enkel op doorroesten. Maar goed, als er echt blazen in de lak komen, waarbij het duidelijk is dat roesten van binnenuit komt, moet het ook wel mogelijk zijn om een reparatie te krijgen. Maar dat is hier duidelijk niet het geval.

Overigens, als een Fabia na 10 jaar zo weinig roest heeft, zijn ze echt wel goed voorzien tegen roest. De Felicia's zagen er bij 10 jaar zo niet meer uit hoor, maar die waren natuurlijk niet verzinkt.
 

Ron_2

Senior Member
De plekjes op de motorkap lijken me zwart van kleur? Dan is de grondverf zichtbaar door, zoals je zelf al aangeeft, schurende componenten.
Kwestie van een laagje lak met een lakstift er overheen waarbij je zorgt dat het niet zichtbaar is als e.e.a. weer gemonteerd is.
Op de achterklep is wel een echt roestplekje, maar zo te zien geen doorroesten van binnenuit, ook bijwerken met anti-roestmiddel en lakstift, proberen het zo klein mogelijk te houden.
Dat er vuil komt tussen spatbord en dorpel is bij veel auto's zo, ik spoel het altijd even door als ik de auto was, maar dan vanaf de andere kant, met de deur open bij de instap, als je daar water in spuit zie je het onder de auto er weer uit komen. Even loshalen zoals jij gedaan hebt laat natuurlijk helemaal goed zien of alles weg is.
Overigens lijkt daar, rond het onderste schroefgat, ook de lak iets doorgesleten, of is het alleen maar vuil?
 

turboturbo

Forumguru
Dat lijken de donkere plekken bij jouw motorkap ook te zijn.
Hm, het voelt toch echt aan als kaal staal. Beetje bruin/zwart. Maar misschien heb je gelijk. Ik ga er binnenkort eens mee naar een schade herstel bedrijf (tips omgeving A'dam anybody?) er zitten er hier genoeg.
Ik ga eens advies vragen bij een spuiter / schade herstel wat te doen. Vooral het plekje op de achterklep wil ik inderdaad wel tijdig bij zijn, als het echt roest is (lijkt me van wel) Mocht dat professioneel behandeld worden, hoeft misschien niet de hele achterklep gespoten te worden, omdat het op een slecht zichtbare plek zit.

Goeie tip om die 'doorgang' van de dorpel onder voordeur standaard mee te nemen / door te spoelen tijdens het wassen! Ik heb gekeken, maar het enige beetje roest wat daar rond die schroefgaten zit, is roest van de schroeven zelf. De lak lijkt nog prima in staat, daar. Verder zit daar zwarte smurrie. Ik denk dat ik nog eens los maak en goed ontvet met een goedje (remmenreiniger?) Tectyl ben ik niet zo'n fan van, alle vuil blijft dan ook flink kleven. Ik vertrouw meer op regelmatig schoonmaken en goed drogen.....?

Verder ben ik idd ook best tevreden, 10 jaar oud en dan dit aan roest. Aan de andere kant is het geen 1990 meer, toen de 10 jaar oude Ford Escort van mijn vader voor een paar honderd gulden gelast moest (bodem op 2 plekken, dorpels) Gelukkig is die tijd van onverzinkte (verzonken?) carrosserie voorbij...
 

Cordoba

Forumguru
Achterklep: misschien de bekleding van de klep verwijderen, om te zien hoe de binnenkant van het roestplekje er uit ziet? (en of daar geen oorzaak zit)
 
Bovenaan Onderaan