Roet is goed?

___JC___

Forumguru
Ik heb er nu 5.000 km opzitten in mijn gechipte (abt) 2.0TDI combi en vraag me iets af.
Dit is mijn eerste diesel maar het roetpluimpje bij het gasgeven was voor mij een bekend verschijnsel van een TDI. Roet is goed zeggen ze weleens.
Dat zou betekenen dat er een optimale ontbranding plaatsvind. (?)

Nu roet die van mij veel...erg veel. De stoomboot van SInterklaas is er niks bij zeg maar..
Ik hoor van iedereen die achter me aan rijdt dat er belachelijke zwarte pluimen uit de uitlaat komen.
Een collega van me rijdt met een Leon 2.0TDI gechipt door Abt maar die roet volgens mij veel minder!
/forum/images/graemlins/1884.gif

Is dit normaal? Zijn er meer mensen (gechipt of niet) met dit verschijnsel? Moet nog even langs de dealer om te kijken of ze er wat aan kunnen doen. MIsschien achteraf een roetfilter monteren ofzo.

VEEJAY

Forumguru
Het staat idd minder fraai als er veel roet uitkomt, denk je dat een roetfilter het roet minder zwart maakt?

By the way, als men er niks aan kan doen en hij verder lekker rijdt, zou ik me er niet al teveel aan storen /forum/images/graemlins/winkie.gif

Ik vindt het wel cool, een bumberklever in de spiegel, ff terugschakelen en hij ruikt mijn diesel..... /forum/images/graemlins/grin.gif

___JC___

Forumguru
Ik vind het eigenlijk niet zo cool.
Straks wordt ik nog klemgereden door milieuactivisten die bliksem-acties tegen smog aan het voeren zijn!
/forum/images/graemlins/grin.gif

Zoef

Actief lid
Als de prestaties en het verbruik binnen de perken zijn/blijven, zou ik me er geen zorgen over maken. De mijne roet ook bij vollast een beetje meer dan standaard.
Als je er echter niet tevreden over bent, kun je teruggaan naar Abt en zij zorgen ervoor dat het programma herschreven wordt, waardoor deze minder zou moeten roeten...
Ook kun je je EGR software matig een stuk laten sluiten, waardoor de turbo minder vervuilde uitlaatlucht binnenkrijgt en dus "schonere" lucht uitstoot...
gr.
Sandor

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Zoef</font><hr />

Ook kun je je EGR software matig een stuk laten sluiten, waardoor de turbo minder vervuilde uitlaatlucht binnenkrijgt en dus "schonere" lucht uitstoot...

[/ QUOTE ]

Hier zat ik inderdaad aan te denken. Krijgt ie nog meer pk's ook volgens mij. Maar of de dealer dit doet...

ougie

Forumguru
En pijn is fijn,,,oh nee das wat anders. Volgens mij heb ik geen last van grote pluimen achter mij. Vanuit de auto kan ik er tenminste niets van zien.

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Zoef</font><hr />

[/ QUOTE ]

Hier zat ik inderdaad aan te denken. Krijgt ie nog meer pk's ook volgens mij. Maar of de dealer dit doet...

[/ QUOTE ]

Helemaal waar, bij mij is toen idd ook de egr afgedopt en kwam het vermogen ook ten goede!

Volgens mijn huisdealer vervalt de garantie als je aan de EGR klep rommelt, ze laten klanten die het toch willen een verklaring tekenen ivm garantie. (anders zat de mijne allang dicht) /forum/images/graemlins/winkie.gif Het tegenwoordig softwarematig kunnen waar je vroeger fysiek iets moest afdoppen.

Bovenaan Onderaan