Roeten als een idioot, maar alleen in z'n 1??

Tallguy

Forumguru
Roeten als een idioot, maar alleen in z\'n 1??

Vanmiddag mocht ik, net als 10miljoen landgenoten, vollop genieten van Nederland dat met 1km/h voorbij schuift terwijl je in je auto zit. Je snapt het al...de file!
koffie.gif

Nu viel mij op (en dat terwijl ik mijn auto al zo'n 6 maanden heb), dat er op een bepaald moment tijdens het optrekken in z'n 1 een hele lading roet uit de uitlaten komt (walm dus).
crazy.gif

Het gebeurd als ik normaal optrek en bij de 3000rpm niet meer versnel maar de koppeling begin in te trappen. Dan laat ik uiteraard het gaspedaal opkomen en koppel naar z'n 2. Juist op dat moment (dus vlak voor het opkomen van het gaspedaal) zie ik dan een walm achter de auto ontstaan.

Voor de goede orde...het is dus op het moment dat de toeren eventjes stabiel zijn, vlak voor het koppelen. Het gebeurd niet in een andere versnelling.

Is dit typisch iets voor de 2.0? Of typisch iets voor het PD systeem?

VEEJAY

Forumguru
Re: Roeten als een idioot, maar alleen in z\'n 1??

Ik zou niet weten hoe het komt, maar het is niet normaal. FF laten checken.

tdi roeten kan in elke versnelling maar dan moet je wel de toeren inklimmen en planken. Niet zoals jij het beschrijft.

Tallguy

Forumguru

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

Met DPF zal het wel niet meer voorkomen
24.gif

[/ QUOTE ]

Maar aangezien het (nog) niet verplicht is heb ik het niet erop laten zetten. Dus...ik zal het in de smiezen houden en de komende dagen er goed op letten. Anders telefoontje naar de garage voor een checkup.

Just_me

Nieuw lid

Niet alleen in z'n 1.

Mijn Skoda rookt als een stoomboot.

Dikke donkere walmen bij het optrekken.

Blauw/witte rook bij file rijden/stationair draaien.

___JC___

Forumguru

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Just_me</font><hr />

Blauw/witte rook bij file rijden/stationair draaien.

[/ QUOTE ]

Ehhh, blauw/witte rook is niet goed! Ik zou maareens snel een dealer opzoeken.
icon_smile_dead.gif

@just me, dat lijkt meer op een lekker koppakking... witte rook = water. Iig geval duidelijk niet goed!

Klinkt voor beiden niet goed!
Inderdaad bij volgas kun je in je spiegel als het donker is wat bruin/grijze rook in de koplampen van degene die achter je rijdt zien. En als je een langere tijd erg rustig rijdt(uurtje constante snelheid, filerijden etc) en dan ineens het gas erop, bv invoegstrook... dan zie je zowaar een soort mist hangen achter je. Maar dan is het er ook uit.

Tallguy

Forumguru

</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />

En als je een langere tijd erg rustig rijdt(uurtje constante snelheid, filerijden etc) en dan ineens het gas erop, bv invoegstrook... dan zie je zowaar een soort mist hangen achter je. Maar dan is het er ook uit.

[/ QUOTE ]

Dit is wat ik dus heb. Zal het wel aankaarten bij de volgende beurt.

___JC___

Forumguru

Roet duidt op een effectieve ontbranding. Dat ding van mij roet als een gek bij volgas ongeacht in welke versnelling je rijdt. Geen zorgen dus lijkt mij.

Blauwe en witte rook is NIET goed. Dan zou ik zo snel mogelijk naar de dealer gaan..

Als je flink optrek dan walmt hij, komt door de turbo, is onverbrande diesel.
Dat is ook als je honderd rijd, alleen zie je dat dan niet door de windverplaatsing..

...en dan heb ik ook nog een sieruitlaat waardoor de dieselwalmen goed verspreid worden.

´s avonds zie je het goed doordat je de koplampen van je achterligger even niet meer kunt zien....

@JC1978 Roet duidt dus duidelijk op een NIET effectieve verbranding... Beetje roeten is normaal, maar stoomboot taferelen zeker niet. En indien de auto goed getuned is hoort daar overmatig roeten absoluut niet bij.

Krijgt iemand in een ander draadje toch nog gelijk over de betrouwbaarheid van de skoda's...
grin.gif

Bovenaan Onderaan