Roetfilter achteraf in laten bouwen

rikjan

Lid
Heeft iemand ervaringen met het achteraf laten inbouwen van een roetfilter op de O2? Nu de overheid 500 euro subsidie geeft zet het me toch aan het denken. Weten jullie toevallig hoeveel zo'n ding kost?
 
Voor extra info kun je kijken op de site van VROM:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20473&ref=http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/

Ook ik heb al gekeken naar een dergelijk filter. Het blijkt dat er in Nederland tot op dit moment nog niet één is geplaatst omdat de fiscale regeling nog niet rond is. ook weet men nog niet precies wat zo'n filter gaat kosten maar men denkt aan zo'n € 800,00 dus je zult zelf altijd nog € 300,00 moeten bij betalen. Uit een belgisch onderzoek blijkt dat een filter dat achteraf wordt ingebouwd maar voor max. 30% effectief is. Wat het effect op de termische belasting van een motor is (als het filter volloopt) is ook nog niet bekend, wel dat na zo'n 100.000 km deze vervangen moet worden en daar lees je helemaal niets over. En als je dus over 100.000km voor een APK in de garage komt voldoen je uitlaatgassen niet meer aan de norm en moet dan op eigen kosten een nieuw filter laten plaatsen. Zo blijkt maar weer eens dat milieubeleid in nederland vooral met de mond beleden wordt en dat het de overheid vooral geen geld mag gaan kosten.
 

purk

Senior Member
monteer geen roetfilter is mijn advies, die dingen doen helemaal niks, ze kosten alleen maar geld.
 

Matra_Murena

Actief lid
Sterker nog, het bedrijf dat het spul maakt dat in het roetfilter zit is de grootste electriciteitafnemer van Nederland! Zitten in Delfzijl. Reken eens uit hoeveel er voor die energie al uitgestoten wordt door de electriciteitscentrales en tel daarbij de beperkte werking van een achterafsysteem op en ik denk dat je het milieu er niet mee helpt!
 

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Sterker nog, het bedrijf dat het spul maakt dat in het roetfilter zit is de grootste electriciteitafnemer van Nederland! Zitten in Delfzijl. Reken eens uit hoeveel er voor die energie al uitgestoten wordt door de electriciteitscentrales en tel daarbij de beperkte werking van een achterafsysteem op en ik denk dat je het milieu er niet mee helpt!

[/ QUOTE ]

Bedoel je daarmee dat wanneer er 1 Roetfilter gemaakt wordt, dat meer vervuiling oplevert dan dat het doet voorkomen? Of is dat niet het geval?
 

ougie

Forumguru
Ben op de site van VROM geweest en heb de enquette ingevuld, en nogal wat negativiteit gespuit. Over dat wat Matra Murena schrijft, met de vraag van Japiejo5 erachteraan,,,,,dat zou best eens kunnen. Echt een Holland actie.
 

Pim

Lid
Iemand zich wel eens afgevraagd hoe we straks milieu vriendelijk de accus van al die Hybrid Priussen gaan opruimen als ze op de sloop komen? Goed voor het milieu..........
 

Pim

Lid
Iemand zich wel eens afgevraagd hoe we straks milieu vriendelijk de accus van al die Hybrid Priussen gaan opruimen als ze op de sloop komen? Goed voor het milieu..........
 

purk

Senior Member
Nederland moet eens ophouden met altijd voorop willen lopen met alles, zolang de rest van de wereld niet mee doet heeft het kleine nederland geen invloed op het milieu.

Laat VS eerst maar eens iets het milieu doen, dat los de helft van alle milieu problemen al op........en dan pas zullen we met dit kleine stukje land ook iets kunnen betekenen voor het milieu.
 
Heb DPF bewust af fabriek erbij genomen. Ik merk er qua rijden niets van maar gaat om het idee. Bovendien is restwaarde straks wellicht hoger. Weloverwogen dus!
 

purk

Senior Member
ik denk niet dat de rest waarde hoger is, ze zeggen niet als je een dpf kiest dat hij bij goed gebruik, het filter 120.000 km mee gaat en dat de vervanging er van tegen de 1000 euro kost, stel je moet gaat elke 30.000 km naar de garage voor een onderhouds beurt.

Beurt longlife
Tandriem en spanrol
Roetfilter

En dan nog de kosten die erbij komen voor banden en remblokken en schijven., als dat nodig zou zijn

ik wil niet weten wat je dan kwijt bent

in het begin zal het wel goed gaan, maar hoe langer hij mee gaat hoe sterker de motor inwendig vervuild, zeker met de file's die wij hier hebben, je moet wel heel veel kilometer rijden en ook met een goede verbranding wil je het DPF schoon houden.
 

Matra_Murena

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

je moet wel heel veel kilometer rijden en ook met een goede verbranding wil je het DPF schoon houden.

[/ QUOTE ]

En dat doe je dus juist niet met het "nieuwe rijden"
frown.gif
 

Erikje

Actief lid
Heb DPF bewust af fabriek niet erbij genomen. Stop eerst maar eens het affikken van dat bos in Borneo, dat scheelt 20% co2-uitstoot wereldwijd.
 
Bovenaan Onderaan