Roetfilter in Superb?

pieter d w

Nieuw lid
hallo

zit er in een superb 19tdi van 2009 een roetfilter?
zoja heeft deze dan speciale zorg nodig? of is soms eens goed doorrijden in orde?

groeten

Race Eend

Forumguru
Je kunt dit op je kenteken nakijken bij de RDW (voertuig-gegevens).

Maar je kunt er vanuit gaan dat hij eronder zit. Deze regenereren zichzelf als ze volzitten.

Chatslet

Forumguru
Wel even een opmerking over het "goed doorrijden" wat mensen vaak roepen over roet filters. Dit is dus onzin. Het motormanagement bepaald zelf wanneer het de roetfilter gaat regenereren en doet dit in de regel bij snelheden boven de 80 km/u met een motor op bedrijfstemperatuur. De motor in veel te lage versnellingen in abnormaal hoge toerentallen rammen bevorderd dit dus niet.

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet heeft de S2 met 1.9TDI altijd een roetfilter (gehad), maar of dit in (B) ook het geval is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Regeneratie van het filter wordt door het motormanagement zelf bepaald, zoals Chatslet ook al aangaf.
Als je een diesel gebruikt waarvoor deze gemaakt is, zul je er geen problemen van ondervinden.

pieter d w

Nieuw lid
zou er hier verschil zijn tussen een Belgische en Nederlandse superb, ik heb namelijk een Belgische?
alevast bedankt voor de info

Race Eend

Forumguru
dat kan wel, ik heb soms belgische wagens met enkele afwijkingen tov vd nederlandse.

Echter is het zeer makkelijk te controleren, zet de wagen op contact en kijk naar het instrumenten paneel, je ziet het katalysatortje dan even oranje oplichten en dit gaat weer uit na 2 sec.

Bovenaan Onderaan