roetfilter indicatie lampje op dashboard

tim

Lid
Ik vroeg mij af of iemand met een fabriek-af DPF wel eens dat lichtje heeft zien branden tijdens het rijden..? Ik heb er inmiddels 22.000 km op zitten, maar dat lichtje is nooit aan geweest. Weet iemand hoe dit zit?
 

Mark

Banned
Als dat lampje gaat branden is dat het signaal dat de filter volzit, je kunt je filter schoon blazen/branden door een eindje snelweg te rijden (bij de Roomster moet de moter minstens 3000t/min draaien om resultaat te hebben en je moet een tijd dit volhouden) als je dit niet doet en blijft zo rijden gaat alles in noodloop.
Rijd je haast alle dagen snelweg zal je het lampje niet veel zien branden, het is vooral bij stadritten dat de filter vol geraakt.
Bij mij was dit een reden om een diesel te nemen zonder roetfilter, ik zou er zeker problemen mee krijgen om de filter proper te krijgen/houden.
 
Bij mij heeft het lampje in de afgelopen maanden (15.000 km) ook nog niet gebrand. Vlg. mij hoort het regulier ook niet te branden, alleen als er min of meer een storing is.
 

tim

Lid
O oke! Ik dacht dat dit lampje aan zou gaan als het filter de roetdeeltjes verbrandt.
 
Heb zeker het lichtje zien branden. In december testrit gehad met een RS. Dealer zei lampje brandt, maar dat maakt niet uit. Rijden en dan gaat het wel weer. Niet dus, waarschijnlijk teveel vervuild want op de snelweg ineens motorstoring. En weg was de power in de motor. Met sukkelgang en hoop frustatie terug naar die dealer.

Uiteindelijk bij een andere dealer wel een O2 met DPF gekocht.
 
Beste Mensen,

Verhaal van mark klopt. Stond op een kaartje dat vast hing aan de sleutel bij aflevering. Als lampje gaat branden (bij veel korte (stads) ritjes) moet het filter schoon branden. 10 minuten constant rijden met een gemiddelde snelheid van 60 of hoger zou het moeten doen ... burn baby burn !!!!!
 

sitechris

Donateur
stel het gebeurt op de snelweg, is dan een gemiddelde snelheid van 100 bv ook genoeg om problemen op te lossen, of zit er een bovengrens aan?
 

adee

Senior Member
Er is alleen een ondergrens van 60 km/u. Het maakt dus niet uit welke snelheid je boven deze ondergrens aanhoudt als het maar langer dan 10 minuten is.
 

dries1978

Nieuw lid
roetfilter

Bij mij brand het lampje van de roetfilter om de 3 dagen!
En meermaals bij het leeg rijden(max 100-125km ver)weigerde de filter om zich proper te maken met alsgevolg;autopech!:biggthumpdown:

Voor mij nooit meer één auto met een roetfilter:(
 

sitechris

Donateur
De 2.0 TDI 170 pk staat idd bekend als probleemgeval. De 140 pk met af-fabriek filter valt wel mee. En tegenwoordig zijn er bijna geen diesels meer te krijgen zonder filter.
 
Hallo,

Ik had al gelezen dat er mensen zijn met problemen met het roetfilter.
Aangezien ik net een octavia 2.0 TDI DPF in Duitsland heb gekocht was ik me nog wat aan het inlezen in de problemen. Toen ik in ELSA ging zoeken kwam ik dit advies tegen van Skoda. Mischien handig voor de mensen die vagcom hebben en een DPF.

1Z,3U
7-02-001-0
Regeneration of the DPF Filter using VAS 505X
Vehicle type:
1Zxx4x (Octavia II 2.0l/103 kW)
1Zxx5x (Octavia II 1.9l/77 kW)
1Zxx9x (Octavia II 2.0l/125 kW)
3Uxx5x (Superb 2.0l/103 kW)
Fault:
Recommended procedure for the detection of saturation and recovery DPF.
Solution workshop:

Detection of saturation:
„Vehicle self diagnostics“ (VAG Com)
01 – Engine electronics
11 – Block of measured values
Block 75, displayed field 3
the saturation value is given in percent

Saturation limit values:
1) up to 75% - the recovery is carried out during driving by engine control unit itself;
2) over 75% - the recovery carried out using the VAS 505X diagnostic devices.
Recovery: - speed over 60 kmph;
- engine speed 1800–2500 rpm;
- enter 15 Access right, Coding 2 function number 21295;
- watch the measured value block 75 field 3, the saturation value has to be dropped to 15%;
- the whole procedure takes 10 to 15 min.
 
Ik vroeg mij af of iemand met een fabriek-af DPF wel eens dat lichtje heeft zien branden tijdens het rijden..? Ik heb er inmiddels 22.000 km op zitten, maar dat lichtje is nooit aan geweest. Weet iemand hoe dit zit?


Voordat ik een heel verhaal afsteek, een O2 van 2006, er zijn er niet zoveel met een af-fabriek DPF, weet je zeker dat er een af-fabriek DPF op zit?
 

tlpeter

Actief lid
Ik vraag me af of je het lampje wel eens moet zien branden

Ik rij veel snelweg dus zit regelmatig boven de 60 km/u en in of boven het benodigde toerental
Ik heb na 23000 kilometer het lampje nog nooit zien branden
 
Bij mij brand het lampje van de roetfilter om de 3 dagen!
En meermaals bij het leeg rijden(max 100-125km ver)weigerde de filter om zich proper te maken met alsgevolg;autopech!:biggthumpdown:

Voor mij nooit meer één auto met een roetfilter:(

Laat de data stand van de software eens controleren, er zijn meerdere software update's beschikbaar voor een RS, waaronder één voor de verschildruk sensor (ook hier gaat het DPF lampje van branden)

@tlpeter
Er zijn de laatste periode veel software aanpassingen geweest met betrekking tot het regenereren van het DPF, één van de aanpassingen is de regeneratie zonder frequent brandend DPF lampje.
 

fabtdi

Lid
Bij mij brand het lampje van de roetfilter om de 3 dagen!
En meermaals bij het leeg rijden(max 100-125km ver)weigerde de filter om zich proper te maken met alsgevolg;autopech!:biggthumpdown:

Voor mij nooit meer één auto met een roetfilter:(

Hallo,

Dit probleem klinkt mij bekent in de oren. Bekende van mij heeft dezelfde 170 pk motor in zijn audi A3 (lease auto). Heeft er inmiddels meer dan een jaar en 60.000 km mee gereden. De eerste 50.000 km ook tot 3 keer per dag!!!! melding van het roetfilter en een motor die in noodloop ging. Motor miste bovendien vermogen, zelfs na tuning tot 200 pk.
Oorzaak bleek na een week onderzoek bij de dealer te liggen in een slechte oliedruksensor!!!! deze gaf soms wel soms geen signaal.
Inmiddels rijdt hij met een blij gezicht weer rond. De motor heeft weer de originele 170 pk (dus zonder tuning) en is sneller dan ooit. Sindsdien ook geen enkele storing meer gezien van het roetfilter.

Overigens heb ik met mijn fabia 1.9 tdi ook nog nooit het lampje van het roetfilter gezien. Auto heeft inmiddels 20.000 km gelopen.

Groet,
Fabtdi
 
Het lampje gaat alleen branden als het systeem gedurende een aantal keer (volgens mij drie keer) het automatische reinigingsproces niet heeft kunnen afmaken. Het advies is dan een wat langere rit te maken zodat de reinigingscyclus voltooid kan worden. Als je regelmatig wat langere ritten maakt zal het lampje dus nooit gaan branden.
 
Bovenaan Onderaan