Roetfilter problemen

JohnT

Nieuw lid
Wij zijn in het bezit van een Superb 1.6TDi uit 2012. Sinds vorig jaar zijn wij aan het klungelen. Stotteren ,inhouden en niet soepel starten waren de grootste problemen. Al dan met knipperend gloeispiraal.
Uit laten lezen en geen foutmelding. Roetfilter zat wel vol en verstuivers waren niet 100%. Laten repareren en het leek goed.
Tot gisteren. Ineens weet alle vermogen kwijt en knipperend gloeispiraal. Weer geen foutcode. En weer roetfilter vol. Na een half jaar. Waar kan dit aan liggen? Ik rijd al met meer toeren en diesel van merkpompen.
 

Thijs4motion

Forumguru
Rij je veel korte afstanden?
Of veelal lange afstanden.

Oftwel krijgt je roetfilter kans om te regeneren. En gaan eens terug naar de garage waar ze dit gedaan hebben. Hier zal toch wel garantie op zitten
 

JohnT

Nieuw lid
Ik rijd dagelijks 30km naar mijn werk. Roetfilter is gisteren geregenereerd via het programma van het blok zelf. Roetwaarden van 17 gram terug naar 2,5 gram. Afgesproken dat ik over twee weken weer een meting laat doen. De monteur kan geen verklaring geven waarom het filter na een half jaar alweer dicht zat.
 

Tees

Donateur
Ik zou t dan zoeken in de hoek van de EGR, die helpt namelijk ook mee om t roetfilter minder vol te laten lopen, én heeft een rol in t regenereren van t roetfilter.
Geen foutcodes vind ik wel wat raar, maar het komt wel eens voor.
 

JohnT

Nieuw lid
Dat is de volgende stap. Kostbaar en tijdrovend karwei om zo'n EGRklep te vervangen terwijl je niet zeker weet of dat de boosdoener is.
 

JeSko

Forumguru
EGR is het wellicht hoor, 30 km (enkel?) zijn prima afstanden voor een Diesel, als de EGR lelijk doet loopt ook een nieuwe roetfilter zo weer vol, zonde dat de garage beide niet eerst gecontroleerd heeft en wellicht zomaar de DPF vervangen heeft?
 

Tees

Donateur
EGR klep is idd een prijzige grap om te vervangen. Ik weet niet of er een manier is om die na te kijken? Reinigen zou iig moeten kunnen lijkt me. Als ik bovendien helemaal niet meer functioneert, zou je een foutcode verwachten.

Ik vraag me wel een beetje af of je garage helemaal ter zake kundig is. Klinkt me een beetje alsof ze eea vervangen hebben zonder precies te weten of dat het probleem was.

P.S. misschien kan je je nog even voorstellen in de Meet en Greet, dat waarderen velen hier.
 

Eltjo

Forumguru
EGR incl. koeler voor mijn 2.0TDI was ca.€ 250. In NL had ik een offerte opgevraagd via garage.nl? en die kwam op €750.
Rede voor vervanging was af en toe stottert optrekken, verder geen problemen.
 

JeSko

Forumguru
EGR valt nog goed mee vind ik, zoek er desnoods eentje via de sloop of via tweedehands, en laat ze inbouwen door een vakgarage ( geen dealer ) lijkt mij dat je rond de 500 all in moet klaar kunnen zijn. Maak voor jezelf uit of de auto het je nog waard is of niet, je zit er al wel behoorlijk diep in qua kosten, dan zou het qua afschrijving minder Interessant zijn hem nu weg te doen, moest de EGR nu nog vervangen worden is er veel dat er weer vele jaren tegenkan.
 

JohnT

Nieuw lid
Egr klep vervangen. Hij bleek muurvast en dicht te zitten. Nu hopen dat de problemen voorbij zijn. Kosten 1000 euro.
 

Eltjo

Forumguru
Dat is een hoop geld en even slikken.

De garage die het bij mijn 2.0TDI verving zei dat het erg veel werk (> 6 uur) was. Uitlaat onder los, etc.
Schoonmaken van de EGR zag men ook met de lagere arbeidskosten in PL niet als optie; er zitten nogal wat motortjes en sensoren aan.
In PL kostte me vervangen ca. €500, incl. EGR, pakkingen en arbeid. Dat was dan een goed besluit van me om dat te laten doen toen die alleen nog maar stotterend optrok in z'n 1 en vlak voor vervangen ook 1x in z'n 2 gehad dat het tijdens accelereren "pauzeerde".
 

JohnT

Nieuw lid
Ik heb nog nagevraagd, die van de 2.0 en van mij zijn erg verschillend. En dat merk je dus ook in het prijsverschil. Die van mij is qua materiaal al 500 euro(klep plus pakkingen). Lang leve het milieu. De vakgarage gaf ook nog aan om hem af te doppen en uit te schrijven maar ik ben er niet zeker van of ik door de APK kom met de nieuwe eisen per juli. Auto doet het nu weer prima.
 

Eltjo

Forumguru
Hopelijk heb jij dat dan weer uitgespaard het lagere verbruik.
Ik haal met rustige rijstijl 1:19 over alle km's en tot 1:21,7 op een hele tank bij lange ritten.
Aan dat laatste verbruik moet je met een 1.6 veel makkelijker komen.
 
Bovenaan Onderaan