Roetfilter regenereren lukt niet

dommelt

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik heb een Octavia 1.6tdi die sinds kort problemen kent met regenereren. Er komen grote witte rookwolken uit en de spetters diesel zitten op de bumper. Egr klep was defect en is toen uitgeprogrammeerd en klep afgedopt. Roetfilter is vervangen want daar zat een scheur in.

Dit regenereren gebeurt bij elke start na enkele kilometers.

Mislukt het regenereren door de afgedopte egr klep? Of is er iets anders?
 

Joman

Actief lid
Wat ik wel eens heb begrepen bij chiptuning is dat de egr moet blijven werken om de regeneratie op te starten. Ik denk dat het probleem dus bij de afgedopte egr ligt.
 

Antera

Donateur
Zover mij bekend word regenereren alleen gedaan boven bepaalde snelheid en voor langere tijd. Dus korte stukjes zullen dit niet op kunnen wekken
 

Frup

Forumguru
Regenereren gebeurt dacht ik alleen als je de motor een tijdje flink opstookt. Dus even flink op de snelweg rijden tijdens de regeneratie.
Bij mijn vorige Yeti uit 2010 was de egr bij de tuning weggeschreven, echter was er softwarematig voor gezorgd dat de regeneratie wél werd getriggerd. Anders zou de roetfilter nooit schoon kunnen branden.
 

dommelt

Nieuw lid
Dank voor de reacties, ik heb gekeken voor de motor code. Ik heb wat letters op het gietijzer gevonden ik hoop dat dat het is. 03L 021bk 80hbh v300. Dat het regenereren zo snel begint vind ik ook raar.

Egr zijn de leidingen afgedopt en dus geen plaatje er tussen.
 

Maggy

Forumguru
Een egr is niet perse noodzakelijk voor regeneratie, voorwaarde is dat de motor wel fatsoenlijk warm gereden moet worden, liefst elke rit, aangezien de egr bij regeneratie word gebruikt om de temperatuur op te stoken.
Mijn 1.6 cayc yeti ( die nu weg is) had ik laten tunen, en de egr weg laten schrijven, die regenereerde prima. Met tuning en uitgeprogrammeerde egr 80 dkm mee gereden.
Ik denk dat de reactie van @martijn v o het meest in de goede richting gaat. 1.6tdi injectoren zijn van goud….
Foutcodes?
Edit, dat de auto meteen begint met regenereren, komt omdat er gedetecteerd word dat het drukverschil voor en na het roetfilter te groot is: de auto “denkt” dat het filter vol zit en gaat gelijk aan de gang, bij regeneratie word extra brandstof ingespoten, als die niet verbrand, tja… dan vindt je het achter de auto terug.
Zitten alle stekkers wel vast?
Door wie heb je de werkzaamheden laten doen?
 
Laatst bewerkt:

dommelt

Nieuw lid
Werkzaamheden zijn gedaan door lokale garage, geen dealer. Goede mensen, zijn we al 30 jaar klant. Welke kosten kan ik verwachten voor een injector?

Auto word vaak gebruikt voor korte ritjes, soms een keer verder, dan stopt het roken en een keer brandde het lampje dat regenereren niet lukte maar ging daarna weer uit.

Foutcodes weet ik niet maar volgens garage roetfilter gerelateerd

Mijn vraag komt er eigenlijk op neer of het aan de kapotte egr klep kan liggen.
 

Maggy

Forumguru
Mijn vraag komt er eigenlijk op neer of het aan de kapotte egr klep kan liggen.
Ja, en nee.
Ja, als je kort rijdt heeft ie deze nodig.
Nee, als je lange ritten maakt niet.
Auto word vaak gebruikt voor korte ritjes, soms een keer verder, dan stopt het roken en een keer brandde het lampje dat regenereren niet lukte maar ging daarna weer uit.
Korte ritjes is dodelijk voor een dieselauto met roetfilter. Daardoor gaat het filter dichtzitten, dan kan je beter de fiets pakken.
Foutcodes weet ik niet maar volgens garage roetfilter gerelateerd
Dat dus. Je gebruikt de auto verkeerd, en helpt hiermee, nu de egr ook nog eens is uitgeschakeld, het roetfilter om zeep.
Welke kosten kan ik verwachten voor een injector?
Rond de 4-500€, ex montage, per stuk.
De egr zit op een rotplek, aan de achterkant onder de turbo, die vervangen gaat ook prijzig worden.

(Mijn gedachte: Koop een benzine.)
 

dommelt

Nieuw lid
Benzine zit al in de planning.
Ik wil dit probleem oplossen ivm inruil maar als het te duur wordt niet.

De auto heeft na het vervangen van het roetfilter ook niet goed geregenereerd maar wel enkele ritten van een uur gereden. Bij die lange ritten lukt het dus ook niet. Ik denk dat we de injectoren laten testen en dan evt een nieuwe plaatsen. Verder egr zo laten.
 
Bovenaan Onderaan