Roetfilter reinigen of verwijderen?

FlavioX

Forumguru
Door de storing met een EGT sensor ben ik eens verder gaan denken en heb mijn roetfilter laten meten bij de VAG specialist. De waarde voor het as in het filter kwam uit op 210. Boven de 175 adviseert VAG om het filter te vervangen. Mijn roetfilter lampje brandt trouwens nog niet.
Vervangen ga ik natuurlijk niet doen vanwege de kosten maar ik twijfel nog of ik het filter laat reinigen of laat leeghalen.

Ik schrok trouwens wel van de kosten voor het reinigen. De meeste bedrijven rekenen daar €350,- voor en het schijnt 1,5 uur werk te zijn dat bovendien door een machine wordt gedaan.
Het uitbouwen van het roetfilter schijnt bij mijn Superb ook lastig te zijn. Blijkbaar moet het subframe worden losgehaald om er bij te kunnen komen en dat betekent dat je na zo'n operatie ook nog een uitlijning moet doen. Demonatge en montage schijnt 5 tot 6 uur te duren dus ook zo'n €350,-.

Heeft iemand hier ervaring met het laten reinigen of verwijderen van het roetfilter en eventueel tips voor een adresje in Zeeland of Noord Brabant?
 

MaxN

Donateur
Houd er wel rekening mee dat de roetfilter vanaf 20-05 een APK onderdeel is geworden.
Verwijderde of niet werkende kan afkeur betekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wouter1

Forumguru
Verwijderen lijkt mij niet meer zo verstandig.
Is de oorzaak van dichtslibben van het filter bekend? Normale vervuiling, of is de verbranding niet meer 100 procent waardoor er te veel roet vrijkomt. Hopelijk het eerste, maar in het 2e geval moet je eerst de oorzaak oplossen anders ben je snel weer aan de beurt.
 

FlavioX

Forumguru
De auto heeft bijna 320.000 km gelopen dus het is gewoon een normale ophoping van as door de hoge km-stand.
Bij de huidge APK regels voor een auto van voor 2011 wordt er alleen gekeken of er een roetfilter gemonteerd zit maar wordt er niet gemeten.
Het roetfilter wordt aan de binnenkant leeg gehaald maar aan de buitenkant zie je dat niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat bovendien door een machine wordt gedaan
Voor de goede orde: machines doen het werk niet gratis, daar is voor geïnvesteerd en dus is er naast onderhoud en reparatie ook sprake van renteverlies, afschrijving en het gewenste Return on Capital. Daar rolt gewoon een uurtarief uit, los van de vraag of degene die het apparaat bedient daar al dan niet de hele tijd of een deel ervan bij moet blijven staan.
 

FlavioX

Forumguru
Ik blijf het veel geld vinden. De prijzen verschillen ook nogal. De beste deal die ik heb gevonden is bij roetfilter-reiningen.com, €550,- incl. BTW voor demontage, leeghalen, montage, ECU aanpassen, chiptuning, EGR verwijderen + EGR plaatje monteren.
Een andere aanbieder rekent €800,- zonder chiptuning en zonder EGR.
 

FlavioX

Forumguru
Ik heb vorige week in Borne bij roetfilter-verwijderen.nl mijn roetfilter(binnenwerk) laten verwijderen, EGR laten blokkeren en een ECOtuning laten doen.
Ik heb geen foutcodes meer en de kapotte EGT sensor (https://www.skodaforum.nl/forum/i/iemand-bekend-met-foutcode-p242a.35997/) heb ik ook niet hoeven vervangen want die is uitgeprogrammeerd.
Ik ben geen hardrijder maar de motor pakt beter op vanaf lage toeren, vooral merkbaar als je een rotonde verlaat.
 
Bovenaan Onderaan