Roetfilter vervangen

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik heb laatst voor een reparatie mijn fijnstof laten meten om te zien of hij nog door de keuring zou komen. 1,5 miljoen deeltjes, vorig jaar nog 0,7 miljoen. Dus hij komt er waarschijnlijk niet door.

Nu lees ik tal van oplossingen online, maar ze spreken elkaar nogal tegen. Van regeneren met additieve of schonere diesel dan brand die schoon, langere afstanden rijden, hoog in de toeren. tot juist het regeneren dicht zetten, korte stukken rijden, want een verstopte filter houdt meer deeltjes tegen.

Nu lees ik alleen prijzen voor het vervangen van de filter, bij bedrijven die willen aantonen dat het goedkoper is om de filter bij hen te laten reinigen.
Ik zie dat een filter rond de 450 kan kosten voor de Fabia, maar hij schijnt helemaal achter het blok te zitten. Dus in en uitbouwen zijn het duurst.

Heeft iemand het ooit laten doen, en wat kostte het je toen. Komt de auto niet de roetmeting, dan kost me dit 250 euro per jaar. Dus wil eigenlijk weten of het misschien toch zinvol is om die te laten vervangen.

De Fabia is van 2012. 1.2tdi greenline. 3 ton op de teller.
 

Tees

Donateur
Dat is toch precies wat @Niels83 aangeeft? Dat kost (blijkbaar) €250 per jaar, dus ik snap uit kostenoverweging wel dat hij graag wil weten wat vervangen kost. Los natuurlijk van t feit dat zo'n roetfilter ook een nut heeft in het welzijn van de (mede)mens
 

SteGo

Donateur
:unsure: sorry, ik dacht dat hij bedoelde dat het jaarlijks laten reinigen €250 kost ....
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Laten verwijderen is niet eens laten zitten en met een te hoge waarde door rijden kan ook. Maar wil graag weten wat dit nu echt kost. Dan rij ik nog milieu vriendelijk. Blijf ik nog steeds een euro5 motor hebben, dus mag ik nog alle steden in en kost me niet per jaar extra.

Dus wil de overweging maken tot vervangen ik kan daar alleen prijzen zien van watvreinings bedragen aangeven. Maar die hebben er baat bij het vervangen duurder te laten lijken zodat reinigen nog goedkoper lijkt.
 

Tees

Donateur
Ik zou zeggen: ga naar de lokale garage en vraag wat dat mag kosten. Desnoods lever je in overleg zelf een roetfilter aan (dan bespaar je héél veel op materiaal).
 
Bovenaan Onderaan