Roetfiltermelding, maar geen foutcode

Bvzwolle

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Octavia 1.6 Tdi Green Tec van 2016 met 270.000km op de teller.

Pasgeleden is het lampje van de roetfilter van branden. Ik ben met de auto naar een garage gegaan, die ik hoog in het vaandel heb staan.
Uit de computer met OBD stekker kwam geen foutmelding. De meting van minder dan 9 gram roet in het filter, wat volgens het programma ruim binnen de marge zou vallen.
Ook het instellen van een staande regeneratie kon niet, omdat de computer geen afwijkende cijfers liet zien.
De ervaren monteur gaf aan dat de auto blijkbaar aan het regenereren is, maar omdat hij deze blijkbaar niet kan afmaken, de melding blijft geven.

Zijn er ervaringsdeskundigen die dit onderschrijven, of moet ik het ergens anders zoeken?
 

Klaas Vaak 038

Donateur
Ik ben benieuwd of jij inmiddels een oplossing hebt.

Zelf heb ik namelijk een soortgelijk probleem. Het lampje van de uitlaatgas ging branden. Niet in de noodloop. Na uitlezen gaf de garage aan de de 'efficiency NOX te laag is'. Als de melding terugkomt adviseren ze een nieuw roetfilter. Het klinkt mij niet logisch. Maar goed; fingers crossed.
 

Tman0961

Forumguru
Bij mijn vorige Superb, een diesel, heeft VVT nadat ik roetfilterlampje continue had branden, een speciaal schoonmaakgoedje in het filter gespoten en middels een geforceerde regeneratie rijdend de boel schoon geblazen. Daarna was mijn euvel toen verholpen.

In reactie naar @Bvzwolle
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Heb je ook een foutcode @Klaas Vaak 038? NOx en roet hebben niet heel veel met elkaar te maken, behalve dat ze allebei uit de motor komen ;)

NOx wordt omgezet door de SCR mbv AdBlue, roetfilter vangt uiteraard roet af. Ze zitten achter elkaar, maar dat is het dan ook.
 

Klaas Vaak 038

Donateur
@Tees , nee ik heb geen foutcode. Ik heb het laten uitlezen bij de garage. Zij gaven deze NOx melding en hebben het gereset. Hopelijk blijft de melding nu weg, maar ik ben er bang voor. Vervolgens zal het de vraag zijn hoe en door wie dit op te lossen.
 

Duijzer

Donateur
Mijn ervaring is dag veel garages roepen dat je een roetfilter moet vervangen, terwijl dat niet het probleem oplost. Laat in ieder geval voordat je een roetfilter laat vervangen een apk roetmeting doen. Als je onder de 300d ppm zit is je filter niet aan vervanging toe.
Zie ook deze post https://www.skodaforum.nl/forum/i/storing-gasklephuis-lambdasonde-en-roetfilter.49178/#post-1058397
Advies was eerst roetfilter vervangen. Bleek achteraf een sensor en versleten smoorklep te zijn. Als je niet zeker weet dat je garage weet wat ze doen, laat er dan een specialist naar kijken.
 

Tees

Donateur
Even gezocht, ik gok op basis van deze informatie dat de foutcode P20EE of P20EF is (eerste is de SCR kat zelf, tweede de prekat).
Als de fout terugkomt, dan zou ik als eerste naar de NOx sensor kijken, dat zou een logische veroorzaker kunnen zijn. Eventueel ergens lekkage in t uitlaattraject, maar dan zou ik verwachten dat de lambda ook problemen zou geven.
 

Bvzwolle

Nieuw lid
Bedankt voor alle reacties. Ik ben vergeten een terugkoppeling te geven.
Drie dagen nadat ik bij de garage ben geweest, is de melding verdwenen. Ik heb niet iets bijzonders verder hoeven doen, behalve normaal rijden.
Mijn twijfel aan de kunde van de monteur, is ongegrond gebleken.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Is de Octavia 3 diesel van die periode dan al uitgerust met een Ad-Blue systeem?
Want een NOx sensor lijkt me vrij nutteloos wanneer er niet iets mee aangestuurd wordt.......
 

Roeland80

Forumguru
Precies als de auto een aantal keer achter elkaar de regeneratie niet kan af maken gaat je roetfilter lampje branden.. en dan is het de snelste optie om het volgens de gebruiksaanwijzing… ik denk dat je toevallig tijdens het “normaal” rijden wel aan de voorwaarden hebt voldaan om de regeneratie af te maken mooi dat het opgelost is! @Peter-036 Mijn 1.6 TDI uit 2016 heeft geen ad blue is ook een green tech versie
 

Tees

Donateur
Terecht punt @Peter-036. De SCRs zijn gekomen sinds invoering van de Euro6 emissie-eisen, omdat daar de NOx eisen flink omlaag gingen. Dus de O3 pFL uit 2015 heeft dat nog niet, de O3 FL heeft wel een SCR.
Overigens maakt dat het wel heel bijzonder dat er een melding komt over een NOx efficiency...
 

Klaas Vaak 038

Donateur
Mijn Skoda 1.6 TDI is van juli 2015. Hopelijk komt de storingsmelding niet terug. Voor de zekerheid een OBD dongle (Vgtate iCar Pro) gekocht zodat ik niet naar de garage hoef om de storing uit te lezen en te resetten. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan