Roetfiltermeting

Jantmaas

Nieuw lid
Fabia greenline 2010, 210.000 km. Probleem bij andere fabia: kwam niet door de meting bij APK. Nieuw roetfilter vereist met hoge kosten.
Mijn fabia greenline voor de APK bij 210.000 km 2 tankbeurten voor de keuring voorzien van toevoeging DPF cleaner heavy duty. Resultaat roetmeting: helft van wat is toegestaan en de motor loopt beter dan voor het toevoegen van DPF.
Het is maar een tip. De garage wist dit ook niet.
Bij zuster fabia greenline: het spiraaltje gaat na een tijdje intermitterend branden. Garage heeft kortgeleden een nieuwe turbo geplaatst, geen slangen lek, druksensor is in orde, alle aansluitingen gecontroleerd. Als de spiraal gaat branden vermogensverlies maar je kunt wel doorrijden volgens garage. Lijkt op een niet goed functionerende EGR klep maar die is volgens de garage in orde. Wat zou het kunnen zijn. De garage denkt aan de vacuumpomp. Iemand een idee????

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen hier waarderen het als je je ook even voorstelt in de Meet & Greet.

Over het laatste probleem: foutlampjes zijn vrij generiek, dat is moeilijk diagnosticeren van een afstand. De garage zal vast foutcodes uitgelezen hebben, als je de foutcodes (xxxxx of Pxxxx) opvraagt, dan hebben we al een stuk meer informatie om wat mee te kunnen.

hemi24

Forumguru
Klinkt een beetje als mechanisch erg kundig, maar als het op elektronica aankomt zijn ze minder sterk…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Jantmaas

Nieuw lid
Zelf vandaag ca. 150 km gereden.
Ervaringen:
Na starten en ongeveer 4 kilometer rijden gaat spiraaltje intermitterend branden nagenoeg gelijk met uitgaan blauwe temperatuur lamp.
Na ca. 7 km gaat ook indicatie motorblok branden.
Motor loopt probleemloos dus gewoon doorgereden ca. 75 km.
Na starten voor terugreis gaat indicator motorblok direct branden, motor loopt goed.
Ook nu na ongeveer 4 km intermitterend spiraaltje.
Probleemloos met ca. 90 km/ 1700 rpm naar huis gereden.
Op het eind van de rit doorgetrokken naar 4000 rpm, probleemloos, turbo kwam goed in denk ik (wel met een warme mpotor!!!).
Tijdens het rijden op cc van 80 km met schakelaar naar hogere snelheid trage reactie. Bij mijn eigen auto veel krachtiger dus kennelijk wat vermogensverlies.
Het probleem zit denk ik niet in het diesel technische deel maar de elektronische aansturing van EGR klep en andere sensoren. Het verbruik was gemiddeld ca. 3,2 liter/100 km.

EdK

Forumguru
Van de week , 2 weken na een servicebeurt begon bij die spiraal ook te knipperen en kreeg in maxidot de melding dat de start stop problemen heeft.
Nog niet bij dealer geweest maar spiraal is ook niet meer aan geweest.
Spiraal ook wel eens aangehad en ging wagen in noodloop, liep blok nog maar op 3 pitten. Bleek gloeispiraal van één van de cilinders te wezen.

Maw spiraal knipperend is een signaal voor meerdere storingen, soms in combi met een ander lampje dat aan gaat of mee knippert.
En dus belangrijk dat je hem laat uitlezen en de codes die men uitleest krijgt.
Hiermee kun jij maar ook wij veel meer, en kan je reparatie zomaar veel geld besparen

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik doe nog eens een poging: bel maandag even de garage die m uitgelezen heeft, en vraag naar de foutcodes die ze gevonden hebben. Die moeten ze toch genoteerd of opgeslagen hebben.
Zonder is t echt totaal gissen.

Bovenaan Onderaan