Roetmeting diesel

mwhite

Forumguru
ik rij sinds 8 jaar weer diesel is een roetmeting nog steeds nodig bij apk?
wanneer ik het gas van mijn 1.6 diesel in zijn vrij vol intrap gaat hij maar tot 2500rpm.
hoe zit het dan bij een meting?

dirkkroneman

Forumguru
Is al e.e.a. over terug te vinden hierover. Ik meen dat de oplossing ESP/ASR uitschakelen is, dan kun je wel maximaal toeren draaien.

martijn v o

Forumguru
Klopt vanaf bouwjaar 2006 wordt de auto uitgelezen en als er geen storingen zijn wordt er verder niets gedaan.
Is er wel een (motor of uitlaatgas) storing wordt de ouderwetse roetmeting uitgevoerd.

Moet ik het toch nog is navragen bij mijn garage , mijn uit 2006 TDI krijgt wel telkens een roetmeting en ik heb roetfilter ..

• Leuk
Waarderingen: CDK

Monteurtje

Forumguru
je kunt beter zeggen vanaf 1 januari 2006. Dan ontstaat er geen verwarring tussen bouwjaar, modeljaar.
Auto's die rijden op benzine of diesel is in principe een EOBD test voldoende. Uitlezen of er storing is opgeslagen, of het motorlampje goed functioneert en de readinesstest moet goed afgerond zijn. Als aan deze voorwaarden niet voldaan wordt moet er een CO meting of roetmeting gedaan worden. Of direct afkeur als er bepaalde storingscodes in staan. Als je die wist en eruit blijft dan is het goed. Moet er wel een meting gedaan worden, zodra je storing in motorelektronica wist, dan wordt de readinesscode ook gewist.

Vanenkelen

Forumguru
vanaf bouwjaar 2006 wordt de auto uitgelezen heeft volgens mij niks met een roetfilter te maken
Oh... dacht dat het te maken had met de (verplichte) introductie van de roetfilter en dus een OBD meting voldoende werd. Maar lees nu dat die verplichting pas later (2007-2008) ingevoerd werd.

Bovenaan Onderaan