Rokende en licht olie spuwende uitlaat

Frankw

Lid
Gisteravond kwam ik erachter dat onze OII 2.0tdi dsg erg rookte uit de uitlaat en er ook olie uit kwam. Na een paar minuten stationair draaien verdween de rook en kwam er ook geen olie meer uit. In eerste instantie gedacht dat het eenmalig was maar vanavond hetzelfde. Of het witte of blauwe rook was kan ik niet zeggen, het was donker buiten. Het was in ieder geval lichte rook.
Geen idee hoe het vanmorgen was aangezien mijn vriendin vandaag met de auto op pad is geweest en zij zei dat ze niets gezien heeft. Maarja, die rijdt bij wijze van nog met een lekke band van groningen naar huis zonder het in de gaten te hebben... :) :)

Het uiteinde van de uitlaat is ondertussen zwart van de olie.

Een aantal dingen die wellicht interessant zijn;

Ik heb vorige week wat olie bijgevuld. Auto verbruikt al 2 jaar een klein beetje olie, tussen 0,5 en 1 liter per 15.000 km. Nu heb ik altijd ruzie met de peilstok dus wellicht heb ik iets teveel olie toegevoegd. Heb ongeveer 0,5 liter toegevoegd dus kan nooit veel zijn maar kan dit de oorzaak zijn?

Het vermogen van de auto is pas een keer weggevallen tijdens het rijden met een nog koude motor. Het leek op een soort noodloop waarbij ik nog wel verder kon optrekken maar het ging verdomde langzaam. Auto uit en aan bij de eerste de beste mogelijkheid om de snelweg te verlaten en probleem opgelost. Dit is een jaar geleden ook een keer gebeurd.

Nadat de rook gisteren verdwenen was even gekeken of er lucht via het koelvloeistof resevoir naar boven kwam en dit was niet het geval.
Het zal dus waarschijnlijk ook geen witte rook zijn maar nogmaals, ik zie 's avonds het verschil niet.

Morgen naar de garage maar tips vooraf zijn altijd handig en dus welkom!

Iemand enig idee waar de oorzaak kan liggen?
 

Frankw

Lid
Het is zwart substantie, heb eerlijk gezegd niet geroken of geproefd... Dacht zwart, zal olie zijn. De bestrating achter de uitlaat was ook nog zwart van datgene wat er gister uit kwam..
 

Cordoba

Forumguru
Het kan ook half verbrande brandstof zijn, hoeft geen olie te zijn. Overigens is waterdamp in de uitlaatgassen bij koude motor ook goed zichtbaar, en dat is lastig te onderscheiden van koelvloeistof. Alleen achter de auto ruiken of de 'rook' zoet ruikt kan dan uitsluitsel geven (koelvloeistof ruikt zoetig, ook als het half verbrand is)
 

ArjanHoek

Forumguru
Hoeveel kilometer heb je al met je auto gereden?
Als je geen loszittend olie filter, vast zittende EGR klep of lekke koppakking hebt.
Kan het ook misschien gewoon motorslijtage zijn.
Onze "huis" garagist van ons werk wist eens te vertellen dat het wel wil helpen als je er een wat dikkere olie ingooit, ipv een hele dunne. (alleen voor een motor met ervaring)
Hele dunne olie is goed voor nieuwe motoren, maar voor de wat oudere motor is dikker wat beter.

Hoop dat je er wat aan hebt, en succes met oplossen!
 

MarkvdD

Forumguru
Omdat je schrijft dat je vermogen een (paar) keer is weggevallen dacht ik, zou het nog met je turbo te maken kunnen hebben? Heb dit zelf een keer gehad met een vorige auto, een Laguna diesel. Daarvan ging op een gegeven moment de turbo stuk. De afdichtingen die erin zitten gingen kapot en dus ging de turbo de motorolie voor de smering van de lagering vrolijk als brandstof gebruiken, wat in dat geval resulteerde in een auto die op hol sloeg! Toen ik eindelijk de auto aan de kant had staan zag ik pas dat er een dikke rookpluim uit de uitlaat kwam.

Wellicht dat je olieverbruik en rokende uitlaat hiermee te maken heeft?
 

CDK

Forumguru
Sowieso maar snel langs de dealer en je olie en koelvloeistof pijl in de gaten blijven houden!! Laat maar weten wat er uit komt aub. Teveel olie bijvullen is ook schadelijk, dus pas daar voor op.
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik vraag me af of er olie uit kwam of gewoon vervuild condenswater. Als ik met de hogedrukspuit een beetje in mijn uitlaat spuit dan komt er vervolgens flink zwart water weer uit, omdat de binnenkant nogal zwart is van het roet ;)
 

Frankw

Lid
Deze ochtend inderdaad direct naar de garage gegaan. voor nu is olie en koelvloeistof bijgevuld, oliepeil stond halverwege min-max en koelvloeistof stond wat laag. Ik houd het de komende dagen in de gaten en maandag ga ik weer terug. Als het peil drastisch naar beneden schiet uiteraard eerder... ;)

Vandaag ook zelf met de auto gereden en het roken is eventjes, niet direct bij starten maar 1-2 minuten later. En dan ook maar eventjes... Het is zover ik kan beoordelen witte rook.

Ik laat natuurlijk weten wat eruit komt, hoop dat het allemaal meevalt..
 
Bovenaan Onderaan