Rolgeluid

Hallo, ik heb mijn nieuwe Skoda Octavia II net 600 km.
Is het normaal dat die meer rolgeluid maakt dan de Octavia I , en zo neen , waar kan het dan aan liggen ?

En nog een nieuwigheisvraagje : Er zit een radio/CD Stream op...die geeft soms foutmelding bij het insteken van de CD...moet je daar héél hard op duwen (misschien duw ik niet hard genoeg)?

Voorlopig laatste vraag : Is het normaal dat het verbruik in het begin iets hoger ligt ? (5,5 i.p.v. 5,0 liter/100km)
Of verbruikt een 105'pk-er meer dan een 90'pk-er ?

LenK

Forumguru
Ik heb een benzine O2 als opvolger van een benzine O1.
Bandengeluid vind ik ook opvallen. Ligt aan banden, niet elke band maakt evenveel geluid, maar dat banden harder opvallen ligt ook aan het verminderde motorgeluid.

Verbruik: de auto is zwaarder, dat scheelt met de O1 en bovendien je auto is nog kersvers en dan is het verbruik volgens mij altijd hoger.

Stream weet ik niet. Ik heb een Audience en die heeft een laad knopje (omgekeerde van eject). Ik mag niet eens tegen de CD duwen

SkodaMan

Actief lid
Volgens mijn dealer lijkt het of de banden meer lawaai maken. Hij zegt dat dat komt omdat de auto erg stil is en daarom vallen rolgeluiden meer op. Zegt ie........... /forum/images/graemlins/crazy.gif.

Ik heb zowel mijn Octavia I als Octavia II nog in mijn bezit.
Oct II maakt veel minder motorgeluid , doch méér rolgeluid.
Op de I had ik wel geen velgen (op de II zitten 16" Vega velgen)...misschien zijn die wat hard opgepompt...morgen een keer checken.

als je o1 geen velgen had dan zou die veel meer rolgeluid moeten maken. /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif

higgy

Forumguru
Ik vind m'n O2 enorm stil. De banden hoor je relatief harder, maar op zich zijn ook die (Michelins!) enorm stil.

sunnyboy

Senior Member
Volgens mij ook. Nieuwe banden moet je ook rustig inrijden.
Remmen moet je rustig inremmen etc.etc.

AMBIO2

Actief lid
Ja, waarschijnlijk ook van die geweldige Bridgestone
Turanza's /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Island_Metallic</font><hr />

En nog een nieuwigheisvraagje : Er zit een radio/CD Stream op...die geeft soms foutmelding bij het insteken van de CD...moet je daar héél hard op duwen (misschien duw ik niet hard genoeg)?

[/ QUOTE ]

Daar had ik in het begin ook wat moeite mee. Je moet inderdaad redelijk hard duwen, anders krijg je de melding CD ERROR

Ik durf bijna te wedden dat je Bridgestenen Turanza's hebt. Als dat zo is verklaard dat meteen het geluid. Ik wil je dan namens me zelf en alle forum ledden succes wensen met het zo snel mogelijk glad rijden van deze banden zodat er een ander merk onder kan.

Die Stream hoort heel normaal de cd in te slikken. Dus niet hard duwen. Meer begeleiden.

Het is heel normaal dat de auto in het begin niet zuinig is. Had ik ook en na twee tank beurten niets aan de hand. Je merkt het elke 100km dat je auto zuiniger wordt.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Island_Metallic</font><hr />

Voorlopig laatste vraag : Is het normaal dat het verbruik in het begin iets hoger ligt ? (5,5 i.p.v. 5,0 liter/100km)
Of verbruikt een 105'pk-er meer dan een 90'pk-er ?

[/ QUOTE ]
5,5 liter/100 km is toch niet slecht ik kom nooit verder dan 6,5 liter/100 km.

Timothee

Actief lid
Kun je bij bestelling/aflevering een voorkeur voor banden opgeven?

Mijn lease-O2 is vorige week in bestelling gegaan met VEGA velgen. Daar moeten 205/55R16 banden op volgens mij. Ik heb nu ook Bridgestone banden op mijn tijdelijke Astra (geen Turanza's trouwens) en die dingen maken ook een kolere herrie.
Ik wil eigenlijk geen Bridgestone banden onder mijn O2 straks maar weet niet of ik nog wat te willen heb nu...

Er zitten inderdaad Bridgestone Turanza's op... ik heb nooit problemen gehad met bandenlawaai , en had dit niet op voorhand gevraagd (deze werden trouwens standaard geleverd).
Die CD-speler doet het bij sommige CD's wel , en bij andere dan weer niet (Hij zal niet graag Brel horen /forum/images/graemlins/winkie.gif )... volgende keer toch eens aan de dealer vragen.
Buiten deze probleempjes , momenteel SUPER(!) - tevreden van de keuze Skoda Octavia II ...toch een wereld van verschil met mijn Octavia I (als ik daar nu instap lijkt het wel een tank).
En bedankt van de reactie's hé !

Timothee

Actief lid
Correctie op mijn vorige bericht: ik blijk dus wél Turanza's onder mijn huidige Astra te hebben. Heb kennelijk eerder verkeerd gekeken?!

In elk geval is me nu wel duidelijk waarom die auto zo lawaaierig is (al is de 1.7CDTI sowieso niet echt stil)!
Dat wil ik dus liever niet met mijn O2, maar ik vraag mij af of ik überhaupt invloed kan hebben op de bandenmerkkeuze bij een lease-auto.

blacktdi

Actief lid
Bij de Octavia hoor je de banden inderdaad wel duidelijker dan bijvoorbeeld in een passat. Denk dat ze iets teveel bezuinigd hebben op de geluids isolatie van de wielkasten. Als je bijvoorbeeld over een grindpad rijd hoor je de steentjes harder tegen de binnenkant van de wielkasten aanslaan dan in mijn golf.

Huib

Lid
rolgeluid
wordt voornamelijk veroorzaakt door de banden (duh), daar bedoel ik dan de typische band-eigenschappen. Als je er een betere kwaliteit / band met andere eigenschappen onder stopt, geeft dit zeer waarschijnlijk ook minder geluid.

cd insteken
moet je altijd met beleid doen. Forceren helpt niet, dan krijg je wel vanzelf foutmeldingen :cool:

verbuik
heb een 105 pk en verbruik ligt tussen de 4,8 en 5,1 liter per 100km en dat is toch helemaal niet zo slecht dacht ik.

Bovenaan Onderaan