Rolgordijn Panoramisch dak, Superb Combi 2014

JimmySch78

Nieuw lid
Beste Skoda rijders....

Volgende probleem, ik heb sinds augustus 2014 een Superb Combi II met een panoramisch dak. Ik merkte echter dat het rolgordijn van het dak 'soms' automatisch sluit. Regelmatig merkte ik 's morgens op dat het rolgordijn dicht was terwijl ik er 100% zeker van was dat ik dit 's avonds niet gesloten had. Op zich geen groot problem, knopje duwen en voila terug open.

Echter een 6 tal maanden geleden heb ik een isolatieplaatje bij de doe-het-zelf gekocht en vervoerd op de passagierszetel (gewicht +/- 2kg). Tijdens het vervoer was het rolgordijn open, en ja inderdaad, de volgende morgen toen ik het uit de auto nam zag ik dat het rolgordijn geprobeerd had zichzelf te sluiten en achter dit plaatje was blijven hangen. Als gevolg.... rail van gordijn gewoon stuk getrokken en doek helemaal scheef en beschadigd. Vergelijk het met een liftdeur waar je tussen komt te zitten, rolgordijn stopt niet of gaat niet terug open maar trekt gewoon ALLES stuk. Dus nu is het ongecontroleerd sluiten wel een probleem, namelijk ééntje van 790 € om dit te herstellen. Garage en D' Ieteren ontkennen met klem dat rolgordiijn zelf kan sluiten.... dus geen garantie... Hun bewering is dat het rolgordijn gesloten is dmv de afstansbediening (comfort sluiting) wat ik met klem ontken want dan moeten ook de buitenspiegels inklappen. Iemand toevallig dezelfde problemen ? Alle reacties zijn welkom ...

bartvw

Forumguru
Spiegels kan je instellen of die wel of niet inklappen, ik zet ze s'winters uit.
Als je de ramen en of het schuifdak wilt sluiten dmv de afstandbediening dan gaat bij de O3 ook het rolgordijn dicht.
Dit gebeurd als je langer op het knopje sluiten drukt van de afstandsbediening.

JimmySch78

Nieuw lid
Merci voor de reactie.
De spiegels zijn zo ingesteld dat deze inderdaad dichtklappen met de comfort functie (lang duwen op afstandbediening).
Echter als rolgordijn achter deze functie zou hangen moeten de spiegels ook ingeklapt zijn als het rolgordijn gesloten is. In handleiding staat dat rolgordijn enkel kan gesloten worden dmv drukknop (deze staat in wagen). schuif/kanteldak kan wel bediend worden dmv afstandsbediening.

Maar hoe toon ik aan dat er een fout in de sturing zit ? Of dat er inderdaad extra's zijn ingesteld waarvan er geen spraken is in de handleiding dat dit mogelijk is?

Boykie

Nieuw lid
Bij mijn Superb van 2011 is het ook zo dat als ik bijvoorbeeld thuis kom en het rolgordijn open laat, dat als ik de volgende ochtend mijn auto pak, dat dan ook het rolgordijn gesloten is. Ga er eigenlijk van uit dat dit zo hoort. Misschien als voorzorg dat het toch een beetje de warmte buiten houdt als hij in de zon staat.

Canon-Eye

Forumguru
Maar hoe toon ik aan dat er een fout in de sturing zit ? Of dat er inderdaad extra's zijn ingesteld waarvan er geen spraken is in de handleiding dat dit mogelijk is?
Bv. door de auto te parkeren bij de dealer met open rolgordijn, auto afsluiten en dealer laten zien dat hij open staat, alle sleutels mee naar huis nemen en de volgende dag terugkomen om samen met de dealer naar de auto toe te lopen en te bekijken hoe hij er dan bij staat.

Canon-Eye

Forumguru
Bv. door de auto te parkeren bij de dealer met open rolgordijn, auto afsluiten en dealer laten zien dat hij open staat, alle sleutels mee naar huis nemen en de volgende dag terugkomen om samen met de dealer naar de auto toe te lopen en te bekijken hoe hij er dan bij staat.

Om met het Simplisties Verbond te spreken: Demonstruktie!! ;)

JimmySch78

Nieuw lid
Inderdaad demo... zal de enige manier zijn, had al gedacht om een dashcam te installeren (omgekeerd) om aan te tonen. Wat mij wel opvalt is dat iedereen spreekt over, dit gebeurt als je te lang op de sleutel duwt .... Ik heb al twee keer de volledige handleiding gelezen en nergens staat dat het rolgordijn met sleutel kan bedient worden.... Er staat letterlijk dat het enkel met de twee drukknoppen kan binnen in de auto. Nu D'Ieteren sluit hun klacht af met :

Onze technische dienst heeft navraag gedaan bij Skoda en daar is bevestigd dat het zonnescherm mee opent en sluit met de ramen als u gebruik maakt van deze comfort opening of sluiting. Zij vermoeden dat u onbewust, door bijvoorbeeld uw sleutel in uw zak te steken, iets te lang op de sluitknop hebt geduwd waardoor het zonnescherm toen mee gesloten werd.

Dus eigenlijk doet de auto iets dat niet beschreven staat in de handleiding ..... en als er dan iets stuk gaat dan is het paraplu trekken en klant laten opdraaien voor de kosten, in dit geval bijna 800€. En Ja omdat hij toch in de garage stond hebben ze meteen de sjoemel software vervangen.....

Zal klacht eens terug opstarten bij D'Ieteren...

eriktv

Forumguru
Ik had dit ook altijd (godzijdank niet met klemmen en ontsporing), dit heeft te maken met de optie ‘regensluiting’! Sinds ik deze uit heb gezet sluit het gordijn niet meer ongevraagd. Beetje vreemd verband, er werd destijds op het forum ook met verbazing op gereageerd. Helemaal omdat mijn auto ‘s nachts in de (droge) garage staat.

Ik heb liever het risico op een drupje regen naar binnen dan dat het motortje dagelijks een gordijn moet af- en oprollen. Als ik de spiegels met de afstandsbediening inklap rolt het gordijn overigens maar een klein stukje dicht (net zo lang tot ik de knop loslaat).

Succes met de zaak!

Spoetnik

Forumguru
Ik denk dat je regensluiting heb laten activeren. Bij mij is er naderhand een regensensor gewisseld die is geprogrammeerd dat als het gaat regenen automatisch alles gesloten wordt. Mij viel na verloop van tijd ook op dat het rolgordijn ook mee dicht gaat. Kijk maar eens, bij droog weer blijft het rolgordijn gewoon open.

eriktv

Forumguru
Voor de duidelijkheid: je kun regensluiting zelf via Maxidot aan- of uitzetten. En bij mij ging het gordijn elke nacht dicht, ongeacht het weer (zelfs in de garage, zoals gezegd).

JeSko

Forumguru
Dan kan ik best ook de regensluiting afzetten? Het is nl een gewoonte geworden om het rolgordijn zelf meteen altijd open te zetten, of het nu slecht weer is of niet. Zo bespaar ik mezelf de moeite van dit telkens te moeten doen, en spaar ik het motortje dat het gordijn bediend.

Bovenaan Onderaan