Rolstoel in Yeti

Palatium

Nieuw lid
Bij het zoeken naar een nieuwe auto ben ik geadviseerd om eens te kijken naar de Yeti. Voorwaarde er moet een rolstoel in passen zonder deze helemaal te demonteren. Heeft iemand hiermee ervaring ?
Ik heb een proefrit gemaakt in een 1.2 uitvoering en ik vond dat een prima ervaring. Helaas kan men nergens met een 1.4 of 1.8 een proefrit maken.
Normaal zou ik niet voor de 1.8 kiezen maar nu met die All drive actie is deze wel interessant. Misschien kan iemand hier een goed advies geven.

EdK

Forumguru
Ga je vraag met wat wedervragen beantwoorden.
Heb je een DSG versnellingsbak (automaat) nodig ? zo ja dan valt momenteel de 1,4 TSI zo en zo af want die is alleen als handbak verkrijgbaar
En in hoeverre gebruik je de achterstoelen ? Indien je die minimaal nodig hebt kun je ze in voorste stand schuiven waardoor de laadruimte groter wordt en de rolstoel er makkelijker in zal passen.
En als je de stoelen zou verwijderen dan zal de rolstoel er zonder demontage denkelijk zelfs in passen !

En zou hij toch afvallen, heb je al eens geprobeerd met de Roomster ? Ja ik weet het niet een ieder vind de wagen een mooi uiterlijk hebben maar de kofferruimte is wel groter dan die van de Yeti en ook voor de duopassengier is een in hoogte verstelbare stoel verkrijgbaar indien dit een noodzaak is.

Succes met het maken van de keuze en er zijn gerust dealers die een 1,4 of een 1,8 als demo hebben, kwestie van even rond bellen

Melis

Lid
Ik zou heel goed kijken met rolstoel erbij voordat je tot aanschaf overgaat. Als ik kijk ik heb Yeti maar met reservewiel en ooit heb ik ik de rollator van mijn moeder erin moeten doen en dat ging met pijn en moeite. Het pas er natuurlijk makkelijk in als je leuning plat gooit maar is dat de bedoeling. Dus mijn advies neem rolstoel mee en dan pas keuze maken en volgens mij kan je dan heel goed af met 12 tsi want ik trek er een caravan mee dus dat is geen punt.

De Alldrive is zeker interessant als je 4x4 wilt of meer power, daarnaast is die lekker compleet. Er zit een reservewiel in en dat beperkt je kofferbak.

Misschien een aanvullende vraag is dan of de rolstoelrijder zelf die rolstoel erin moet zetten of leggen. Op kantoor ook een aantal collega's die dat stuntwerk (moeten) doen en dat is erg knap hoe ze dat doen (niet met een Yeti trouwens). Maar die hebben niemand op de achterbank en die ligt dus lekker plat.
Moeten er dan nog mensen achterin zitten? Dan wordt het lastig. Opvouwen en in de kofferbak leggen zou moeten kunnen trouwens.

Als je de achterbank dus plat legt is een reservewiel overigens handig omdat je dan een "vlakke" laadvloer krijgt als je de stoelen er in laat. Ook heb je dan geen drempel / diepe kofferbak meer bij de klep. De laadvloer is namelijk "vlak" met reservewiel+stoelen of "zonder reservewiel+zonder stoelen"..

Fabia

† In Memoriam
Of anders een keer de rolstoel meenemen naar de dealer en daar proberen hoe het gaat.

OuweHippie

Senior Member
Door een stoel en het middendeel achter in te klappenn kreeg ik met heel veel moeite een opvouwbare rolstoel zonder demontage van de wielen naar binnen. Dat is een eenmalige gebeurtenis geworden en dat doe ik dus nooit meer.

Witte Yeti

Actief lid
Wat betreft de bagageruimte maakt het niet uit of je een 1.2 - 1.4 of 1.8 neemt. De 1.2 is een prima auto, ik trek er zelfs een caravan mee en dat bevalt prima. Een zwaardere motor is leuk, maar dat merk je ook in je portemonnee. Duurder in aanschaf en verbruik.
Ik zou met de rolstoel naar de dealer gaan en dan passen in een auto met reservewiel. Door het reservewiel krijg je een vlakke laadvloer, drempel, laadvloer en neergeklapte stoelen liggen dan op dezelfde hoogte.
Ik heb recent nog 5 personen vervoerd plus een rollator. Door de hoedenplank te verwijderen past de rollator er prima in.
Wat EdV al beschreef, de Roomster heeft een grotere bagageruimte en achterklep.

Palatium

Nieuw lid
Hartelijk dank voor jullie reacties. De rolstoel is voor mijn moeder en niet voor mezelf maar het komt toch vaak voor dat de rolstoel of rollator mee moet terwijl de achterzitplaatsen ook bezeten worden. Betreffende de uitvoering geef ik de voorkeur aan een handgeschakelde bak.
We zijn al eens naar een dealer geweest maar deze werd niet vrolijk van de vraag om de rolstoel in zijn geheel te passen i.v.m. beschadigingen. Kon wel proberen ingeklapt en zonder wielen hetgeen goed ging. De gehele rolstoel (uiteraard wel zonder voetsteunen) gaat misschien precies maar dat weet ik nog niet vandaar de vraag hier op het forum.

Witte Yeti

Actief lid
Als beide achterstoelen bezet zijn zal het niet lukken om een niet ingeklapte rolstoel erin te krijgen, Misschien lukt dit wel met 1 persoon achterin, als je de middenstoel en 1 van de buitenste stoelen neerklapt of verwijderd.

EdK

Forumguru
Palatium: Dan wordt het toch een keuze maken , of de rolstoel de keren dat hij mee moet inklappen zodat hij past en de hoedenplank thuis laten, of eens kijken of je met de Roomster een betere keuze is dan !
De Roomster lijkt kleiner maar de laadruimte is wel degelijk groter dan die van de Yeti

Palatium

Nieuw lid
De Roomster vind ik geen optie omdat ik deze niet mooi vindt. Bij andere merken zijn er ook heel weinig opties.
Ik zie EdK dat je bezitter bent van een Yeti 1,4. Wat heeft jou doen besluiten om deze uitvoering te nemen en niet de 2 andere uitvoeringen ?

EdK

Forumguru
De 1,4 uitvoering is een krijgertje geweest min of meer !
De 1,2 en 1,8 TSI uitvoeringen zijn bij de introductie meteen op de markt gekomen en de 1,4 is pas ergens rond juni 2010 op markt gekomen
En ik kreeg een erg mooie prijs terug voor mijn Roomster en na een proefrit met een 1,2 was ik overtuigd over de motor in deze wagen
En in de Skoda voorraad stond een 1,2 ambition die ik wilde hebben en volledig aan mijn eisen voldeed
Maar iemand was mij voor en piste hierdoor naast de pot, dus weer terug naar dealer voor dan maar een fabrieksbestelling te zetten !
En de zaterdag dat ik kwam had hij het nieuws voor me dat ik een 1,4 kon bestellen voor de prijs van de 1,2 , dit was een actie van 250 wagens
Dus uiteindelijk na wat gereken van mijn zijde mbt MRB en verzekering de keuze gemaakt voor de 1,4 TSI
Was deze aanbieding er niet geweest, dan had ik naar aller waarschijnlijkheid nu een 1,2 TSI gereden zoals velen hier !

Maar welke woonplaats heb jij ?
Denk dat er gerust wel Yeti rijders zijn die willen passen met een rolstoel zodat je een idee krijgt wat de mogelijkheden hierin zijn als je dealer tegen blijft stotteren !
Belachlijk want als hij een deken neerlegt over de dorpels is er in principe niets aan de hand !

Bothje

Heel gewoon lid
Je schrijft niet wat voor soort rolstoel het betreft, zelf ik ben al ruim 3 jaar ervarings deskundige betreft het vervoer van een opklapbare rolstoel in een Roomster.
De rugleuning van de middenstoel gaat in de meest rechte stand en de "hoedenplank" er uit past de rolstoel er opgeklapt perfect in. Wielen kunnen blijven zitten, voetsteunen opzij geklapt en de handels om voort te duwen in een lagere stand.
Omdat het "laadruim" van de Yeti praktisch hetzelfde is zal dat daar ook in passen.....

Ik denk zelfs dat ik nog wel foto's heb van de rolstoel in een Yeti gemaakt tijdens de Yeti preview dag in Leusden. Zal straks eens in mijn archief neuzen..

En inderdaad wat gevonden:

Bijlagen

• IMG_3045.jpg
    IMG_3045.jpg
    152,6 KB · Weergaven: 62
  • IMG_3041.jpg
    IMG_3041.jpg
    110,7 KB · Weergaven: 61
  • IMG_3044.jpg
    IMG_3044.jpg
    108,4 KB · Weergaven: 59
  • IMG_3046.jpg
    IMG_3046.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 66

Palatium

Nieuw lid
Hartelijk dank Bothje. Het is een zelfde maat rolstoel zo te zien. Zo wordt mijn keuze een stuk eenvoudiger. Ik heb ook een dealer gevonden waar we de rolstoel mogen proberen om deze in de achterbak te plaatsen. Wordt vervolgd.

Suc6 ermee. Los van de vraag van de rolstoel blijft de Yeti een bijzonder leuke funcar;) Nog iedere dag blij met het monster.

Let er trouwens wel even op dat de klep kan sluiten. Ik zie namelijk alleen maar foto's met de open laadklep... Misschien een beetje schuin zetten en je bent klaar (voor de Yeti)

Witte Yeti

Actief lid
Het meest voor de hand lijkt me om de hoedenplank er uit te halen, de rolstoel in te klappen en dan passen of het met of zonder voetsteunen lukt en/of het met of zonder het verplaatsen van de duwhandels gaat. Dit alles met je stoelen in de normale positie (dus je rolstoel dwars in de achterbak)......succes.

Palatium

Nieuw lid
De beslissing is genomen. Het wordt een Yeti 1.4 Ambition Greentech incl. Vision pakket in de kleur wit. Levertijd februari 2012.

Gefeliciteerd! Mooie bolide, alweer een witte trouwens. Zou ik dan toch de verkeerde kleur hebben gekozen?

Bovenaan Onderaan