Rook en stank

Mistraller

Senior Member
Mijn nieuwe O2 staat nu op 900km, en hij rijdt prima. Vandaag viel mij echter iets verontrustends op. Na mijn dagelijkse ritje van 20km, vandaag ietsje vlotter doorgereden. Dat mag ook wel nu, met 900km. Nog altijd niet zo sportief als met mijn oude O2.

Eenmaal thuis rook ik een beetje "nieuwe-motor-lucht", maar het viel me desondanks toch op. De motorkap was rond de naden behoorlijk heet. Eenmaal open was de grote kunststof kap op het blok ook erg heet, en er kringelde lichte rook (heb geprobeerd het te filmen maar het is nauwelijks te zien) van achter het blok vandaan. Dat was dus ook de stank.

Nu weet ik dat een nieuwe motor wat kan stinken, maar rook?

Iemand dit eerder meegemaakt?
 

Bakkertje

Forumguru
Het zou natuurlijk een beetje geknoeide olie kunnen zijn die nu zo heet is geworden dat ie verdampt.
Over het inrijden wordt overigens vaak geadviseerd om juist in de versnellingen door te trekken met nieuwe TDI motoren. Uiteraard wel met een warme motor..
 

jorgvandijk

Nieuw lid
Ik heb het zelde probleem zo'n iedere 1000km. Het lijkt wel iet te maken te hebben met het regelmatig schoonbranden van het roetfilter. Rijd hier al bijna een jaar mee. Garage in denbosch gaf aan dat dit normaal was. Toen maar naar waalwijk, hier werd eerst iets aangedraaid op de turbo. 3 weken geleden is de turbo vervangen ze vertelde dat deze teveel olie lekte. Na 400 km toch weer rook, alleen nu al 1500km zonder, even afwachten dus. misschien was de rook na 400 km wel het laatste restje en is het nu opgelost? (wordt vervolgt)
 

Mistraller

Senior Member
Zodra hij warm is schakel ik rond de 3500 TPM. Gewoon lekker doorrijden, zo heb ik mijn vorige O2 ook ingereden. Na een poosje iets steviger accellereren (zoals gisteren dus)

Maar dat er zoveel hitte vandaan komt dat er walm onder de kap vandaan komt? Dat had ik niet eerder gezien. Ik twijfelde al aan de koeling. Roetfilter stoot voor zover ik weet de verbrande roet als CO2 via de uitlaat naar buiten uit. Zou IMHO raar zijn als dat rook geeft onder de kap zelf.

Ik zal het wel eens navragen als ik een dezer dagen bij de dealer sta. Vanmorgen even gekeken, maar toen zag ik geen rook. Overigens rustiger gereden. Blok vond ik nog steeds wel erg heet voor zo'n kort ritje. (20km, waarvan 15 km snelweg waar ik gemiddeld niet harder als 90 kon)
 

EdK

Forumguru
GA er maar van uit dat de rook die je momenteel ziet, de olie en vetten zijn die op het blok leidingen etc zijn gekomen tijdens de productie worden door de hitte van je blok nu verbrand !
Dus niets om je erge zorgen om te maken !
 

Mistraller

Senior Member
GA er maar van uit dat de rook die je momenteel ziet, de olie en vetten zijn die op het blok leidingen etc zijn gekomen tijdens de productie worden door de hitte van je blok nu verbrand !
Dus niets om je erge zorgen om te maken !
Nee op zich maak ik me niet zo'n zorgen, maar je zou toch zeggen dat ie na 900 km al een heel eindje is met dat verbranden.

Als je ziet hoeveel kunststof er aanwezig is onder de motorkap, dan ga je je afvragen of zo'n hoge temperatuur wel gezond is op de lange termijn. Ik kon mijn hand niet laten liggen op de grote kunststof kap, dus dan is het toch zeker wel een graad of 50 denk ik. De lagere delen zullen dan warmer zijn.

Nu heb ik ook gelezen dat de Greenline wat minder open is aan de voorzijde voor een betere stroomlijn. Wat dus ook zou inhouden dat er minder lucht binnenstroomt tijdens de rit. Je zou verwachten dat de fan ook nog even doordraait, als de rijwind-koeling ineens wegvalt na het parkeren...
 

joergarms

Senior Member
@mistraller; kunststoffen zijn tegenwoordig van een dusdanige kwaliteit dat hoge temperaturen absoluut geen probleem zijn, ook als jij denkt dat je je hand verbrandt, is er nog niets aan de hand.
Persoonlijk vind ik wel dat je voor een diesel een erg hoog toerental aanhoudt om door te schakelen. (3500) Bij 2500 rpm heeft de motor hetzelfde vermogen voorhanden en rij je dus zuiniger. Een diesel rij je voornamelijk op koppel, dat komt al bij zo'n 1750 rpm vrij. Het is maar een tip.

Wat de rook betreft, een auto wordt, vooral vanonder ontzettend goed behandeld tegen roest, pekel e.d., het kan zijn dat daarvan het één en ander op het uitlaatsysteem is gekomen, misschien dat dat de rook veroorzaakt.
Blijft het nog vaker roken, dan zou ik toch de dealer er eens naar laten kijken. Misschien ligt er een rubberen slang o.i.d. verkeerd.
 

Falcon

Donateur
Ik bemerk uit je posts dat je je er nog steeds niet goed bijvoelt. Waarom niet even naar de dealer?
 

hemi24

Forumguru
Mistraller negeert de schakelindicator zie ik!?!

Kunststof kap eraf halen en eens kijken waar de rook vandaan komt, lijkt me...
 

Mistraller

Senior Member
Af en toe mag je de schakelindicator best even negeren. Ik ga niet overal met 1200 toeren lopen brommen. Bij een warme motor mag je soms best even doortrekken, bij doordeweekse ritjes is het veel de snelweg op-af en dan wil ik wel even kijken wat die nieuwe motor in zich heeft.
Het is inderdaad lang niet zo dat ik op alle stukken en altijd zo rij, maar als ik een beetje sportief rij dan trek ik wel wat langer door in een versnelling.
De schakelindicator is trouwens voornamelijk handig om je bij constant toerental te herinneren in de hoogste versnelling te rijden. Volgens mij doet ie het niet eens als je aan het accelereren bent. Zowieso onzinnig bij het optrekken, omdat je dan doorgaans met het verkeer bezig bent. (voorbereiden op de invoegstrook enzo)

Ook bij mijn vorige O2 reed ik al veelvuldig in de 5, en de indicator hobbelt op constante snelheid vaak gewoon achter mijn gedrag aan. Het pijltje is lang niet altijd te zien :)

De rook komt niet onder de kap vandaan, maar van daarachter. Er zit een metalen ding, en daar ergens in dat hoekje. Ik heb het verder niet meer gezien, dus misschien was het inderdaad iets met het roetfilter.

Volgende week kom ik nog bij de dealer dus ik vraag het dan wel na.

Ik ga er vanuit dat een of ander sensortje vast wel tijdig in zal grijpen als er echt iets mis is.

Over kunststoffen; Hoe heter die worden, hoe harder de slijtage. Ook al kunnen ze er beter tegen, een lagere temperatuur is altijd beter. Over 15 jaar kan ie ook nog op de weg zitten, en er zit tegenwoordig genoeg niet-vervangbaar kunststof onder de kap...
 

joergarms

Senior Member
Jij hebt het over 1200 rpm, ik over 2500 rpm als schakelmoment. Maargoed, ieder doet dat op z'n eigen manier en inzicht.
Wat die kunststoffen betreft, daar zou ik me dus geen moment over druk maken, wat het menselijk lichaam al als zeer heet ervaart, stelt voor kunststof niks voor.
Sterker nog, er worden al jaren kunststoffen en composieten gebruikt voor het in laattraject van motoren, een veel hetere plaat is er onder de motorkap niet te bedenken.
 
Bovenaan Onderaan