rook uit olievuldop????

Hallo Skoda rijders,

ik heb vandaag de auto klaar koppaking gewisseld, nieuwe olie en koelvloeistof in.
Na een ritje heb ik slangen van koelsysteem controleert en niet zo veel druk meer en dat is positief,wat ik wel opmerk is vanaf de olievuldop wanneer ik losdraai rook uitblaast is dat normaal??

Alvast bedankt voor meedenken en info!

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij wel normaal als de motor warm is (geweest). Gewoon normale rook dan, niet onder hoge druk oid.

ArjanGr

Senior Member
Dit was bij mij ook altijd in principe. Deze rook zijn oliedampen. Gezien dit slecht is voor het milieu, worden deze door het slangetje (carterontluchting) wat naast het olievuldop zit aangezogen en retour in de motor gezogen welke ze weer gebruikt voor de verbranding.
Niets mis mee dus.
Er was wel iets mee dat als je de olievuldop eraf haalt de motor slechter zou moeten gaan lopen omdat er dan eigenlijk valse lucht ontsnapt (Correct me if i'm wrong).
Maar alles is dus gelukt met de koppakking actie?

hallo Arjan
ja gelukkig wel heb nu 200 km gereden geen druk op slangen geen olie in koelvloeistof meer en geen verlies van koelvloeistof.
die damp wat uit olievuldop komt denk dat die zo de kleppen smeert omdat een stangsysteem is altans denk ik.
Is een skoda fabia combi 1.4 mpi 8v met ketting echte skodamotor dus.

ArjanGr

Senior Member
Die damp komt van de heete olie die de tuimelaar as en de daaraan vast zittende stoterstangen"stang systeem" smeert. Je hebt een onderliggende nokkenas, daarom heb je ook stoterstangen. Dit is idd. nog een origineel skodablok.

Super dat het verder gelukt is! Houdt je oliepijl wel in de gaten de komende tijd. Mijn motor gebruikte na de operatie wel wat olie namelijk.

Bovenaan Onderaan