Roomster interieur verlichting

mastra

Nieuw lid
Zag volgens mij dat bij de nieuwe roomster ook achterin interieur verlichting is aan gebracht.
Nu heb ik voorin de zonnebrilhouder met verlichting zitten en wil van uit daar door het verlaagde plafond naar achteren.
Achterin horizontaal of op het schuine verticale gedeelte een lampje inbouwen :).
Iemand ideeën of tips voor onderdelen.
Wil eigenlijk net als voorin keuze schakelaar plaatsen maar het moet wel klein zijn van formaat.

Alvast bedankt
:thumbsup:

AGTon

Forumguru
die van mij is uit 2011 en heeft dit. tenminste, als ik heb wat jij bedoeld. Kan ik uit jouw opmerking opmaken dat oude Roomsters dit niet hadden ?

mastra

Nieuw lid
Ik heb vanmiddag de auto opgehaald bij de garage zal morgen foto's maken.
Heb een aantal forumleden beloofd foto's te uploaden.
Wil jij ook foto maken van jouw binnen verlichting?

Alvast bedankt

Captain Hook

Forumguru
In mijn Roomster (uit 2010) zitten zowel voor als achter, verlichtingsunits in het plafond:
PanoDak2.jpg
Heb zelf de gloeilampjes vervangen door LED blokken, gekocht bij SuperSkoda.

EdK

Forumguru
In mijn RR van de eerste serie , die nog zonder TSI motoren had ik ook al een hemel lamp zitten zoals Captain Hook laat zien op de foto.
Alleen dit was dan nog zonder ledverlichting ingebouw.

Dus via de dealer of sloopbedrijven moet je zeker een orginele kunnen bemachtigen met raamwerk en bedrading misschien ook wel

mastra

Nieuw lid
Ja het panorama dak ziet er goed uit maar ik heb alleen een verlaagd gedeelte in het plafond.
De achterzijde loopt schuin ,weet dus niet of de verlichting in dit schuine gedeelte wil of parallel aan het plafond.
Sorry foto is gedraaid stomme apple

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    209,1 KB · Weergaven: 33

EdK

Forumguru
Ja die foto is de situatie zoals ik het toendertijd ook had met de RR
En alleen weet ik niet in welk deel de verlichting nu vanaf fabriek er in zat
Maar daar moet achter te komen zijn door ff wat dealers op forum langs te surfen en kijken of men ambiance of elegance modellen heeft staan 2e hands
En misschien al je masel hebt zie je het al op de foto staan dan en anders ff langs zo'n dealer rijden om te kijken hoe het zit en te vragen wat het kost zo'n lamp met houder en eventuele bedrading

mastra

Nieuw lid
Hoi edk ben toevallig gisteren bij de dealer geweest , maar had geen roomster staan.
Ga morgen anders wel even bij apoint amsterdam langs ben daar in de buurt aan het werk.
Zal mijn foto toestel niet vergeten , alleen zijn dit dan nieuw model RR.

mastra

Nieuw lid
Hoi edk .
Toen ik mijn roomster kocht was de zwarte die bij apoint te koop stond net verkocht:cry:.
Achteraf toch te druk vandaag apoint niet gehaald , misschien morgen schipper (skoda dealer )in Zwaag.

Cordoba

Forumguru
Verlichting zal op dezelfde plaats ook gewoon moeten passen. Dan blijft over het trekken van 3 draden van de vóórste verlichtingsunit, naar de nieuwe unit achterin.
Door de bedrading af te takken van de voorste unit en wel vóór de stekker die de unit ingaat, kun je achter gewoon met de eigen schakelaar schakelen tussen 'uit', 'op portierschakelaar' en 'continue aan'. Voor de binnenstekker die je nodig hebt kun je 2 draden met voorgemonteerde binnenstekker voor de mistlampen kopen. Die gele draden met aan elk uiteinde een binnen stekker knip je doormidden, zodat je 4 stekkers met een stuk gele draad hebt, daarvan heb je er 3 nodig. Vervolgens kun je een andere draad aan het stukje gele draad solderen, zodat je voldoende lengte hebt om van de ene naar de andere unit te komen.

Ik ben er gemakshalve even vanuit gegaan dat de stekkeraansluiting voor de Roomster binnenverlichting identiek is aan die voor bijvoorbeeld de Fabia.
Kabelverlenging.jpg

Foto's en materialen voor het monteren van 2 achterlichtjes aan beide zijkanten, dus net iets anders, maar stekker aansluitingen komen volgens mij wel overeen.
Onderdelen.jpg

2x 3B0947291B Y20 Leeslicht [PerlGrau]
2x 1T0972703 Aansluitstekker
3x 000979131 Draad met beide einde stekkerpunten
2x 3B0867600 Versterking

Laatst bewerkt:

mastra

Nieuw lid
Hoi cordoba,
Met binnenstekker bedoel je waarschijnlijk de female stekker (zie nu dat je er zelfs plaatjes bij geleverd hebt :thumbsup: )

Sorry had thuis ruzie met het internet modem :banghead:.

Het is me nu duidelijk , alleen zal je nog wel een tussen aansluiting moeten maken tussen originele bekabeling en verlichtingsunit waar haal ik een male stekker vandaan ( ja op de sloop natuurlijk ) maar waar zit het in de auto.
Kabeltjes maken of verlengen is geen probleem kan solderen .

Iemand nog ideeën voor een mooie verlichtings unit ?

mastra

Nieuw lid
Ja hoor gevonden binnen verlichting skoda octavia combi voor achter .
De 2e hands roomster had achter geen binnen verlichting , en het 2013 model wel ( dus toch goed gezien :) )
Probeer zometeen de foto van de roomster te uploaden.
Nieuwe unit besteld bij de dealer nog geen 40 euro (onderdelenlijn tussen 90 en 130 euro :nono: )
Sloop is dus niet altijd goedkoper .

rikusples

Senior Member
Mijn roomster uit 2009 met panoramadak heeft ook achter intrieurverlichting.
Het is een Scout elegance uitvoering.

Bovenaan Onderaan