Roomster reisverslag

Abo

Lid
:super::super::super::super:

Met mijn (hobby) rockband was ik vanaf 5juni 2008 t/m 14 juni 2008 op tournee om in diverse landen te gaan optreden. Als podium hadden wij een grote vrachtwagen waarin al ons instrumentarium stond opgesteld. Voor het personenvervoer gebruikten we drie auto’s, waaronder mijn Skoda Roomster.

Twee dagen voor vertrek hoorde ik echter af en toe een metaalachtige klonk onder mijn Roomster bij het optrekken. Ik ben daarvoor naar mijn Skodadealer gegaan en de chef werkplaats had in totaal twee uur aan mijn auto gesleuteld. Het bleek een aandrijfas te zijn die wat speling had. Er was niets kapot, het één en ander moest beter afgesteld worden. Vermoedelijk was dit bij de fabrikage niet 100% afdoende gedaan. Hulde voor de dealer die mij zonder eerst een afspraak te maken meteen kon helpen.

Onze tournee begon met een optreden in Moerdijk en daarna reden we door naar Calais. Onze bestemming was Engeland. Daarvoor gingen wij met de Eurotrein vanaf Frankrijk door de Eurotunnel naar Engeland. De Eurotrein vond ik een fantastische belevenis. Eerst kom je bij een terminal om een toegangskaart te halen, daarna passeer je de douane en dan kom je op een enorm centraal treinstation wat geheel ingericht is voor auto’s en vrachtwagens. De Eurotrein heeft brede wagons waar je je auto naar binnen moet rijden, je gaat dus overdekt naar Engeland. De treinrit naar Engeland duurde 30 minuten, het diepste punt van de tunnel is 100 meter onder de zeespiegel. Dit merkte je wel iets aan je oren door drukverschil. Onze vrachtwagen ging met de speciale Vrachtwagen Eurotrein. In Engeland aangekomen gingen wij optreden op de Truck Terminal voor de vertrekkende vrachtwagens naar Frankrijk. Na het optreden weer met de Eurotrein terug naar Frankrijk. Het was inmiddels al erg laat geworden en we overnachtten in de buurt van Calais.

De volgende dag gingen we naar La Rochelle voor een optreden op de Boulevard. We reden over de provinciale Franse wegen en dit was voor de Roomster de kans om zich te bewijzen. Het waren vooral bochtige wegen met vele hellingen en dalingen waarbij de Cruise Control zeer goed zijn werk deed. Het stuurgedrag van de Roomster was uitstekend, hij gaat echt heel precies naar de richting waar je hem wilt hebben, zonder vaagheden of veel onderstuur. Deze auto vindt bochten nemen heel leuk. De provinciale wegen van Frankrijk bevatten nauwelijks kruisingen, maar wel heel veel rotondes. De rit noemde ik gekscherend maar Tour Rotonde Du France. De airco had ook totaal geen moeite om ons allemaal in de auto fris te houden. Ik ben wel blij dat ik de Roomster had gekozen met de 1.6 16V motor. Ik denk dat de
1.4 16V motor te krap was geweest om met volle belading al die bergen te beklimmen.

Na La Rochelle reden we de volgende dag door naar Mauroux voor een optreden aldaar. Ook hier gebruikten wij de bochtige provinciale wegen. De Roomster hield zich kranig en had er totaal geen moeite mee.

Na Mauroux stond nog een optreden gepland in Saint Paul Trois. Gezien de afstand en de afgesproken datum en tijd voor het optreden besloten wij om via de Franse Péages (tolwegen) te gaan rijden. De tolwegen kosten voor een personenauto 9 eurocent per kilometer, maar je krijgt er ook wel iets voor terug. De tolwegen zijn fantastisch goed onderhouden en je rijdt hier echt comfortabel op. Tevens zijn er vele tankstations waarbij je ook uitstekend kunt pauzeren. Alles is mooi aangelegd, grote parkeerterreinen, je kunt er souvenirs kopen, er is een eetgelegenheid en vaak is er ook een kleine kinderspeelplaats.

Op de tolwegen had ik de Cruise Control van de Roomster op de max. toegestane snelheid ( 130 km ) gezet. De Roomster had er géén moeite mee, met volle belading beklom hij de bergen waarbij de snelheid ook constant op 130 km bleef. De rechtuitstabiliteit van de Roomster is uitstekend. Het stuurgevoel was geen moment vaag en ik hoefde nauwelijks te corrigeren. Het motorlawaai vond ik nog wel acceptabel, maar het had voor mij wel wat minder gemogen. Het toerental bedroeg 3700 RPM bij 130 km/ p.u. .

Na het optreden in Saint Paul Trois hadden we nog een optreden gepland in Teuven / België. We reden weer via de Franse Péages en onderweg hadden wij tussentijds overnacht in de omgeving van Nancy/Metz. Vanaf de Belgische snelwegen die minder goed onderhouden zijn dan de Franse Péages moesten we nog een heel eind over de Belgische provinciale wegen om in Teuven te komen. Met veel plezier nam de Roomster ook hier de vele bochten en hellingen. De Cruise Control kon ik op de Belgische steile heuvels en dalingen niet meer gebruiken. De dalingen zijn namelijk dermate heftig dat de Cruise Control de Roomster niet meer op de ingestelde snelheid kon houden, mede door de volle belading.

Ons optreden in Teuven was een groot succes en we werden tijdens het optreden ook op de hoogte gehouden van de resultaten van ons Oranje voetbalteam tegen Frankrijk. In de grote zaal bevond zich namelijk een kamertje waar een TV stond opgesteld waarnaar enige Belgen en Nederlanders zaten te kijken. Bij ieder Oranje doelpunt klonk er een enorm gejuich en zo werden wij tijdens ons optreden perfect geïnformeerd over de prestaties van ons Oranje team.

Om 02.00 uur was het optreden klaar in Teuven, slaapgelegenheid opzoeken en de volgende dag naar huis. De rit van Teuven naar Amsterdam klaarden we in 2 ½ uur, inclusief een korte pauze. Dit ging aardig snel, de Roomster deed uitstekend zijn best.

In totaal had ik in 9 dagen 3.289 km met de Roomster en volle belading gereden. De Roomster had zijn hand er niet voor omgedraaid en bleek een zeer betrouwbare auto. De wegligging en het stuurgedrag heb ik als zeer positief ervaren. Het gemiddelde brandstofverbruik over de gehele rit bedroeg 1 op 13,7, inclusief aircogebruik. De 1.6 16V motor had géén motorolie verbruikt.

Mijn volgende auto weer een Skoda? Ja, ik denk het wel, mede door de goede after sales en de relaxte sfeer van mijn dealer ( S-Point ).
 

Hetzer

Forumguru
Leuk en uitgebreid verslag!!!, ben blij dat de Roomster jouw ook nog steeds postitief bevalt.
 

Abo

Lid
Op zaterdag 16-8-2008 was ik naar Dortmund gereden met mijn Roomster. Het was vrij rustig en ik heb meteen op de Autobahnen maar even uitgeprobeerd wat de topsnelheid en wegligging was. Nou, dat viel niet tegen. :)

Op de teller kwam ik op ruim 190 km p/u uit, dus de fabrieksopgave van 184 km p/u klopt echt wel. Zeer positief ervaarde ik het rijgedrag op die snelheid, de Roomster bleef opmerkelijk stabiel. Goede koersvastheid en goed stuurgevoel, stuurcorrecties waren vrijwel niet nodig. Verder geen vreemde trillingen in het stuurwiel en in de gehele auto kunnen waarnemen. Het brandstofverbruik bij die hoge snelheid liep op tot 1 op 7.6. Gemiddeld was het brandstofverbruik over 500 km. 1 op 13.
 

Boet

Actief lid
Da's ook mijn ervaring. Het ding blijft goed stabiel. Geen trillingen, geen licht gevoel in het stuur en méér dan de opgegeven topsnelheid. Ongechipt kwam ik eveneens rond de 190 op de teller uit. Rekening houdend met de tellerafwijking is dat inderdaad ongeveer 182 (TDI).

Ook nog rare gezichten gehad van mede-weggebruikers '"Een Roomster kán dat helemaal niet...!" ?
 
Wij zijn laatst naar Italië op valantie geweest. Op de duitse autobahn heb ik volgens de Tom Tom een stukje 186 km/h gereden. Op de teller was dit dik 190 km/h. De auto blijft bij deze snelheden ontzettend stabiel. Dit geeft een hoog gevoel van veiligheid.
 

van_der_P

Senior Member
Het is gewoon een heel goede auto. Dat blijkt maar weer uit deze verhalen.
Jammer dat er zo weinig van verkocht worden.
 

sador

Donateur
Dan blijven ze wel zeldzaam

Ik ben er tot op heden ook zeer tevreden mee, veel ruimte en het rijd ook nog eens goed
 

Desperado

Forumguru
Nou.....ik wordt wel steeds meer RR minded moet ik zeggen.
Al die positieve verhalen en toch is het nog een redelijk exclusieve wagen.
Optie als opvolger voor de Felicia.
 

Hetzer

Forumguru
Goede koersvastheid en goed stuurgevoel, stuurcorrecties waren vrijwel niet nodig. Verder geen vreemde trillingen in het stuurwiel en in de gehele auto kunnen waarnemen.

In de meeste rij-tests word de Roomster ook geprijzen voor zijn wegligging, koersvastheid en stuurgevoel!!!!!! wat velen in eerste instantie niet verwachten omdat de Roomster realtief hoog is.
De roomster dankt zijn goede rij eigenshappen mede door de octavia -1 achteras. Daardoor is de spoorbreedte achter breder is dan voor!
 

Bijlagen

  • HXMEDIA121445media_file_450x300.jpg
    HXMEDIA121445media_file_450x300.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 3
  • HXMEDIA121448media_file_450x300.jpg
    HXMEDIA121448media_file_450x300.jpg
    25 KB · Weergaven: 5
  • HXMEDIA121447media_file_450x300.jpg
    HXMEDIA121447media_file_450x300.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 5
  • HXMEDIA121446media_file_450x300.jpg
    HXMEDIA121446media_file_450x300.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 6

Fabia

† In Memoriam
Je zal echt verbaast zijn over de rijegenschappen. Heb een dagje mogen sturen in een RR en dat is me erg goed bevallen.
 
Bovenaan Onderaan