Abo
Lid
:super::super::super::super:
Met mijn (hobby) rockband was ik vanaf 5juni 2008 t/m 14 juni 2008 op tournee om in diverse landen te gaan optreden. Als podium hadden wij een grote vrachtwagen waarin al ons instrumentarium stond opgesteld. Voor het personenvervoer gebruikten we drie auto’s, waaronder mijn Skoda Roomster.
Twee dagen voor vertrek hoorde ik echter af en toe een metaalachtige klonk onder mijn Roomster bij het optrekken. Ik ben daarvoor naar mijn Skodadealer gegaan en de chef werkplaats had in totaal twee uur aan mijn auto gesleuteld. Het bleek een aandrijfas te zijn die wat speling had. Er was niets kapot, het één en ander moest beter afgesteld worden. Vermoedelijk was dit bij de fabrikage niet 100% afdoende gedaan. Hulde voor de dealer die mij zonder eerst een afspraak te maken meteen kon helpen.
Onze tournee begon met een optreden in Moerdijk en daarna reden we door naar Calais. Onze bestemming was Engeland. Daarvoor gingen wij met de Eurotrein vanaf Frankrijk door de Eurotunnel naar Engeland. De Eurotrein vond ik een fantastische belevenis. Eerst kom je bij een terminal om een toegangskaart te halen, daarna passeer je de douane en dan kom je op een enorm centraal treinstation wat geheel ingericht is voor auto’s en vrachtwagens. De Eurotrein heeft brede wagons waar je je auto naar binnen moet rijden, je gaat dus overdekt naar Engeland. De treinrit naar Engeland duurde 30 minuten, het diepste punt van de tunnel is 100 meter onder de zeespiegel. Dit merkte je wel iets aan je oren door drukverschil. Onze vrachtwagen ging met de speciale Vrachtwagen Eurotrein. In Engeland aangekomen gingen wij optreden op de Truck Terminal voor de vertrekkende vrachtwagens naar Frankrijk. Na het optreden weer met de Eurotrein terug naar Frankrijk. Het was inmiddels al erg laat geworden en we overnachtten in de buurt van Calais.
De volgende dag gingen we naar La Rochelle voor een optreden op de Boulevard. We reden over de provinciale Franse wegen en dit was voor de Roomster de kans om zich te bewijzen. Het waren vooral bochtige wegen met vele hellingen en dalingen waarbij de Cruise Control zeer goed zijn werk deed. Het stuurgedrag van de Roomster was uitstekend, hij gaat echt heel precies naar de richting waar je hem wilt hebben, zonder vaagheden of veel onderstuur. Deze auto vindt bochten nemen heel leuk. De provinciale wegen van Frankrijk bevatten nauwelijks kruisingen, maar wel heel veel rotondes. De rit noemde ik gekscherend maar Tour Rotonde Du France. De airco had ook totaal geen moeite om ons allemaal in de auto fris te houden. Ik ben wel blij dat ik de Roomster had gekozen met de 1.6 16V motor. Ik denk dat de
1.4 16V motor te krap was geweest om met volle belading al die bergen te beklimmen.
Na La Rochelle reden we de volgende dag door naar Mauroux voor een optreden aldaar. Ook hier gebruikten wij de bochtige provinciale wegen. De Roomster hield zich kranig en had er totaal geen moeite mee.
Na Mauroux stond nog een optreden gepland in Saint Paul Trois. Gezien de afstand en de afgesproken datum en tijd voor het optreden besloten wij om via de Franse Péages (tolwegen) te gaan rijden. De tolwegen kosten voor een personenauto 9 eurocent per kilometer, maar je krijgt er ook wel iets voor terug. De tolwegen zijn fantastisch goed onderhouden en je rijdt hier echt comfortabel op. Tevens zijn er vele tankstations waarbij je ook uitstekend kunt pauzeren. Alles is mooi aangelegd, grote parkeerterreinen, je kunt er souvenirs kopen, er is een eetgelegenheid en vaak is er ook een kleine kinderspeelplaats.
Op de tolwegen had ik de Cruise Control van de Roomster op de max. toegestane snelheid ( 130 km ) gezet. De Roomster had er géén moeite mee, met volle belading beklom hij de bergen waarbij de snelheid ook constant op 130 km bleef. De rechtuitstabiliteit van de Roomster is uitstekend. Het stuurgevoel was geen moment vaag en ik hoefde nauwelijks te corrigeren. Het motorlawaai vond ik nog wel acceptabel, maar het had voor mij wel wat minder gemogen. Het toerental bedroeg 3700 RPM bij 130 km/ p.u. .
Na het optreden in Saint Paul Trois hadden we nog een optreden gepland in Teuven / België. We reden weer via de Franse Péages en onderweg hadden wij tussentijds overnacht in de omgeving van Nancy/Metz. Vanaf de Belgische snelwegen die minder goed onderhouden zijn dan de Franse Péages moesten we nog een heel eind over de Belgische provinciale wegen om in Teuven te komen. Met veel plezier nam de Roomster ook hier de vele bochten en hellingen. De Cruise Control kon ik op de Belgische steile heuvels en dalingen niet meer gebruiken. De dalingen zijn namelijk dermate heftig dat de Cruise Control de Roomster niet meer op de ingestelde snelheid kon houden, mede door de volle belading.
Ons optreden in Teuven was een groot succes en we werden tijdens het optreden ook op de hoogte gehouden van de resultaten van ons Oranje voetbalteam tegen Frankrijk. In de grote zaal bevond zich namelijk een kamertje waar een TV stond opgesteld waarnaar enige Belgen en Nederlanders zaten te kijken. Bij ieder Oranje doelpunt klonk er een enorm gejuich en zo werden wij tijdens ons optreden perfect geïnformeerd over de prestaties van ons Oranje team.
Om 02.00 uur was het optreden klaar in Teuven, slaapgelegenheid opzoeken en de volgende dag naar huis. De rit van Teuven naar Amsterdam klaarden we in 2 ½ uur, inclusief een korte pauze. Dit ging aardig snel, de Roomster deed uitstekend zijn best.
In totaal had ik in 9 dagen 3.289 km met de Roomster en volle belading gereden. De Roomster had zijn hand er niet voor omgedraaid en bleek een zeer betrouwbare auto. De wegligging en het stuurgedrag heb ik als zeer positief ervaren. Het gemiddelde brandstofverbruik over de gehele rit bedroeg 1 op 13,7, inclusief aircogebruik. De 1.6 16V motor had géén motorolie verbruikt.
Mijn volgende auto weer een Skoda? Ja, ik denk het wel, mede door de goede after sales en de relaxte sfeer van mijn dealer ( S-Point ).
Met mijn (hobby) rockband was ik vanaf 5juni 2008 t/m 14 juni 2008 op tournee om in diverse landen te gaan optreden. Als podium hadden wij een grote vrachtwagen waarin al ons instrumentarium stond opgesteld. Voor het personenvervoer gebruikten we drie auto’s, waaronder mijn Skoda Roomster.
Twee dagen voor vertrek hoorde ik echter af en toe een metaalachtige klonk onder mijn Roomster bij het optrekken. Ik ben daarvoor naar mijn Skodadealer gegaan en de chef werkplaats had in totaal twee uur aan mijn auto gesleuteld. Het bleek een aandrijfas te zijn die wat speling had. Er was niets kapot, het één en ander moest beter afgesteld worden. Vermoedelijk was dit bij de fabrikage niet 100% afdoende gedaan. Hulde voor de dealer die mij zonder eerst een afspraak te maken meteen kon helpen.
Onze tournee begon met een optreden in Moerdijk en daarna reden we door naar Calais. Onze bestemming was Engeland. Daarvoor gingen wij met de Eurotrein vanaf Frankrijk door de Eurotunnel naar Engeland. De Eurotrein vond ik een fantastische belevenis. Eerst kom je bij een terminal om een toegangskaart te halen, daarna passeer je de douane en dan kom je op een enorm centraal treinstation wat geheel ingericht is voor auto’s en vrachtwagens. De Eurotrein heeft brede wagons waar je je auto naar binnen moet rijden, je gaat dus overdekt naar Engeland. De treinrit naar Engeland duurde 30 minuten, het diepste punt van de tunnel is 100 meter onder de zeespiegel. Dit merkte je wel iets aan je oren door drukverschil. Onze vrachtwagen ging met de speciale Vrachtwagen Eurotrein. In Engeland aangekomen gingen wij optreden op de Truck Terminal voor de vertrekkende vrachtwagens naar Frankrijk. Na het optreden weer met de Eurotrein terug naar Frankrijk. Het was inmiddels al erg laat geworden en we overnachtten in de buurt van Calais.
De volgende dag gingen we naar La Rochelle voor een optreden op de Boulevard. We reden over de provinciale Franse wegen en dit was voor de Roomster de kans om zich te bewijzen. Het waren vooral bochtige wegen met vele hellingen en dalingen waarbij de Cruise Control zeer goed zijn werk deed. Het stuurgedrag van de Roomster was uitstekend, hij gaat echt heel precies naar de richting waar je hem wilt hebben, zonder vaagheden of veel onderstuur. Deze auto vindt bochten nemen heel leuk. De provinciale wegen van Frankrijk bevatten nauwelijks kruisingen, maar wel heel veel rotondes. De rit noemde ik gekscherend maar Tour Rotonde Du France. De airco had ook totaal geen moeite om ons allemaal in de auto fris te houden. Ik ben wel blij dat ik de Roomster had gekozen met de 1.6 16V motor. Ik denk dat de
1.4 16V motor te krap was geweest om met volle belading al die bergen te beklimmen.
Na La Rochelle reden we de volgende dag door naar Mauroux voor een optreden aldaar. Ook hier gebruikten wij de bochtige provinciale wegen. De Roomster hield zich kranig en had er totaal geen moeite mee.
Na Mauroux stond nog een optreden gepland in Saint Paul Trois. Gezien de afstand en de afgesproken datum en tijd voor het optreden besloten wij om via de Franse Péages (tolwegen) te gaan rijden. De tolwegen kosten voor een personenauto 9 eurocent per kilometer, maar je krijgt er ook wel iets voor terug. De tolwegen zijn fantastisch goed onderhouden en je rijdt hier echt comfortabel op. Tevens zijn er vele tankstations waarbij je ook uitstekend kunt pauzeren. Alles is mooi aangelegd, grote parkeerterreinen, je kunt er souvenirs kopen, er is een eetgelegenheid en vaak is er ook een kleine kinderspeelplaats.
Op de tolwegen had ik de Cruise Control van de Roomster op de max. toegestane snelheid ( 130 km ) gezet. De Roomster had er géén moeite mee, met volle belading beklom hij de bergen waarbij de snelheid ook constant op 130 km bleef. De rechtuitstabiliteit van de Roomster is uitstekend. Het stuurgevoel was geen moment vaag en ik hoefde nauwelijks te corrigeren. Het motorlawaai vond ik nog wel acceptabel, maar het had voor mij wel wat minder gemogen. Het toerental bedroeg 3700 RPM bij 130 km/ p.u. .
Na het optreden in Saint Paul Trois hadden we nog een optreden gepland in Teuven / België. We reden weer via de Franse Péages en onderweg hadden wij tussentijds overnacht in de omgeving van Nancy/Metz. Vanaf de Belgische snelwegen die minder goed onderhouden zijn dan de Franse Péages moesten we nog een heel eind over de Belgische provinciale wegen om in Teuven te komen. Met veel plezier nam de Roomster ook hier de vele bochten en hellingen. De Cruise Control kon ik op de Belgische steile heuvels en dalingen niet meer gebruiken. De dalingen zijn namelijk dermate heftig dat de Cruise Control de Roomster niet meer op de ingestelde snelheid kon houden, mede door de volle belading.
Ons optreden in Teuven was een groot succes en we werden tijdens het optreden ook op de hoogte gehouden van de resultaten van ons Oranje voetbalteam tegen Frankrijk. In de grote zaal bevond zich namelijk een kamertje waar een TV stond opgesteld waarnaar enige Belgen en Nederlanders zaten te kijken. Bij ieder Oranje doelpunt klonk er een enorm gejuich en zo werden wij tijdens ons optreden perfect geïnformeerd over de prestaties van ons Oranje team.
Om 02.00 uur was het optreden klaar in Teuven, slaapgelegenheid opzoeken en de volgende dag naar huis. De rit van Teuven naar Amsterdam klaarden we in 2 ½ uur, inclusief een korte pauze. Dit ging aardig snel, de Roomster deed uitstekend zijn best.
In totaal had ik in 9 dagen 3.289 km met de Roomster en volle belading gereden. De Roomster had zijn hand er niet voor omgedraaid en bleek een zeer betrouwbare auto. De wegligging en het stuurgedrag heb ik als zeer positief ervaren. Het gemiddelde brandstofverbruik over de gehele rit bedroeg 1 op 13,7, inclusief aircogebruik. De 1.6 16V motor had géén motorolie verbruikt.
Mijn volgende auto weer een Skoda? Ja, ik denk het wel, mede door de goede after sales en de relaxte sfeer van mijn dealer ( S-Point ).