Rotte eieren lucht en accu helemaal bol

Sinds gisteren roken mijn gezin en ik een nare lucht in onze felicia, en eerst kreeg ik nog de schuld, maar vandaag werd het toch wel een hele penetrante rotte eieren lucht, was in de buurt van mijn garage (geen dealer) en daar direkt maar naar toe gereden.

de monteur rook het al toen hij de roldeur open deed en nog een meter of tien van de auto af stond.
Motorkap open, de accu stond gewoon helemaal bol!
We werden eerst allemaal ver weg gestuurd van de auto door de eigenaar van de garage, en na anderhalf uur, is de accu er uit gehaald.
Nieuwe accu erin, dynamo getest, levert meer dan 19 volt.

Morgen gaat ie kijken of de dynamo nog te repareren is, anders ga ik kijken naar een sloopdynamo denk ik, want de prijs van een nieuwe is niet mals, €345,= excl. btw.

Leuk begin van de week
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt erop, dat niet zozeer de dynamo zelf een probleem is, maar eigenlijk de spanningsregeling die ervoor zorgt dat de dynamo niet meer dan pakweg 15 Volt kan leveren. Waarschijnlijk is alles weer ok, als je een nieuwe spanningsregelaar op de dynamo zet.
 
Volgens de eigenaar van de garage zit hier geen losse spanningsregelaar op, maar hij gaat er morgen nog mee aan de gang dus ik hoor het morgen wel denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de dynamo van de Felicia niet, maar bij mijn weten is het juist bij de nieuwere auto's is het juist zo dat de spanningsregelaar er helemaal in weggewerkt zit.:smiley29: We zullen het wel horen hoe het zit.
 

turboturbo

Forumguru
Zo ging mijn pa laatst ook shoppen voor een dynamo; van 600,- van de garage om de hoek tot uiteindelijk 150,- bij een sloop, incl. inzetten (garage: 'Tjaaaa, moeilijke klus lastig bij te komen, etc. etc.'; sloper: 'mwah, uurtje werk'). (geen skoda)
 
ben even aan het zoeken geweest, en op briskoda.net stond een lijntje en een foto (weet niet hoe ik die foto hier kan plaatsen) waar de spanningsregelaar ingebouwd is.
volgens mij zit op mijn felicia ook zo'n dynamo, met dus de spanningsregelaar ingebouwd.
 

Cordoba

Forumguru
Foto hier plaatsen: ga naar de site waar je de foto hebt gezien, en zet je muis op de foto. Met de rechtermuisknop klikken, en dan krijg je een aantal opties, daarvan klik je op 'afbeeldingslocatie kopieren', vervolgens ga je (in ander tabblad is het handigste) naar de post waar je mee bezig bent en klikt boven het tekstveld op het foto-icoontje 'insert-image' , in het pop-up venstertje wat je dan krijgt klik je 'from URL' en zet je muis nu in de balk waar om de URL gevraagd wordt. Vervolgens "CONTROL" en "V" indrukken en het balkje is ingevuld, nu nog 'OK' aanklikken en klaar.
 

Zwapp

Forumguru
En een ruildynamo? Oude inleveren en gereviseerde terug, scheelt ook aanzienlijk in de kosten!
Succes
 

Antera

Donateur
oude dynamo heeft zeker een losse spanningsregelaar en die vervangen lost het probleem wel op naar mijn weten. Anders dynamo splitsen en deze alsnog vervangen. Dat word ook gedaan als ie gereviseerd word De accu kan idd niet tegen 19 volt en dan mag je nog blij zijn dat er geen electronica in zit want die had het langzaam aan al niet leuk gevonden
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

de spanningsregelaar is normaal te demonteren zonder de dynamo los te nemen heb zelf dit ook als panne gehad was toen in 10min in orde de regelaar zit met 2 schroeven vast en 1 stekkerverbinding. ( Zat toen gelukkig een spanningsbeveilging op de dynamo die de spanning beperkte tot 20V )

Groetjes
Bruno
 
Dynamo kan helemaal gereviseerd worden, er zat sluiting tussen de spanningsregelaar en de spoel.
komt op ongeveer €95,= (alleen de revisie), maar da's een heel stuk gunstiger dan een nieuwe a €340,=.

als het goed is rij ik vrijdag weer.
 
Als de dynamo een brede poelie heeft , had ik er hier ook nog wel eentje !
Die had € 50 gekost, was wel een gebruikte , maar wel goed.

Maar revisie is ook niet slecht voor die prijs!
 
Zaterdag was eindelijk mijn felicia weer klaar. Nu kan ik ook weer bezig met haar. Heb nog wel wat dingen op mijn lijstje staan, maar rustig aan, één voor één.
Eerste (project) is de auto weet in echt rood krijgen. De bijde zijkanten zijn bij rose af. en dat komt door blanke lak die er op gespoten is.
Wordt dus een monnikenwerk om die blanke lak er af te krijgen, dan polijsten, dan in de wax.

wish me luck.
 

BigBoy

Lid
Heb zelfde euvel gehad.. Rotte eierenlucht en dampende accu. Heb wegenwacht gebeld, heeft thuis idd naar de spanningstoevoer gekeken.
Kwam erop neer dat het aan de spanningsregelaar lag, maar de beste mijnheer had voor mijn type dynamo geen losse spanningsregelaar.
Het is geen Bosch. dat is zeker, maar misschien weet iemand van jullie welk merk het wel kan zijn?
Ik heb 2 foto's toegevoegd van het betreffende onderdeel (spanningsregelaar) 20150514_200351.jpg 20150514_200402.jpg

Hopende dat jullie dit herkennen? Type/verkrijgbaarheid/evt prijs.

PS: de spanningsregelaar was zeer snel te verwijderen, was kwestie van 2 schroefjes en een stekkertje losmaken. De dynamo hoefde niet eens los.

Zovast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt toch wel precies aan te sluiten op de beschrijving van @pansaebr eerder in dit topic. Ook het onderdeelnummer komt mij niet vreemd voor, dus ik gok dat dit gewoon een Skoda/Vag-onderdeel is.
 

BigBoy

Lid
Hallo, Joske.

Het betreft een Felicia 1.3 benzine (6U1) 54 kW versie uit 1999.
De Dynamo is niet bekend, maar het is in ieder geval géén Bosch, aangezien de WegenWacht alleen Bosch spanningsregelaars op voorraad had en deze te breed waren voor montage.

Ik zal zeker even langsgaan in "Meet&Greet"

Groetjes, BigBoy.
 

Joske

Forumguru
het zou deze kunnen zijn:

115901253B

getimage.aspx


die trekt er nogal goed op als ik de artikelnummer even googel ;) (kost 20 euro bij je dealer trouwens)

deze is trouwens van een rechtstreeks ingespoten 1.3.. :)

EDIT: bij een "carburator-versie" is het artikelnummer identiek zie ik zonet in ETKA ;)
 
Bovenaan Onderaan