RS 2.0TDI schoonste diesel

Las in de ANWB kampioen dat de Octavia RS 2.0TDI de schoonste diesel is... snel en schoon dus :-) :xyxthumbs:

LenK

Forumguru
Net als bij een kachel, als je die tempert dan vervuilt ie ook meer dan wanneer die voluit gaat.

En je weet toch wel dat die stemmingmakerij dat auto's zoveel vervuilen er alleen maar is om evt belastingverhogingen weer te rechtvaardigen.

Fabia

† In Memoriam
Net als bij een kachel, als je die tempert dan vervuilt ie ook meer dan wanneer die voluit gaat.

En je weet toch wel dat die stemmingmakerij dat auto's zoveel vervuilen er alleen maar is om evt belastingverhogingen weer te rechtvaardigen.

Absoluut, zolang ze kunnen vangen dan zijn ze er als de kippen bij! Uitgeven aan oplossingen voor het file probleem en openba(a)r vervoer da's een heel ander verhaal.

Ja, en dat de 1.6 FSI ook in de top 5 van Eco-auto's staat. (Terecht: mijn verbruik over de eerste 5500 km is gemiddeld 1:16. :D) 'n Knappe prestatie van Skoda om met twee motortypen van één model in dit lijstje te verschijnen.

Rayzman

Actief lid
Ja, en dat de 1.6 FSI ook in de top 5 van Eco-auto's staat. (Terecht: mijn verbruik over de eerste 5500 km is gemiddeld 1:16. :D) 'n Knappe prestatie van Skoda om met twee motortypen van één model in dit lijstje te verschijnen.

Hoe krijg je die 1:16 voor elkaar? Ik rij 1:14 volgens de maxidot maar bij de pomp omgerekend toch nog iets minder.

Tja, ik vind het toch wel leuk dat het lange-termijngeheugen (nummer 2 dus) nu 1:16,4 aangeeft.
Enkele factoren die dit kunnen verklaren:
* anticiperend en (dus) gelijkmatig rijden
* auto vrijwel uitsluitend voor ritten van 10 km of meer gebruiken (op een enkel supermarktbezoek na)
* waar mogelijk de cruisecontrol gebruiken
* de in Nederland geldende maximumsnelheden niet overschrijden (je mag trouwens blij zijn als je gemiddelde op een 120 km snelweg boven de 80 km / uur uitkomt ...)

Gieliovd

Forumguru
Tja, ik vind het toch wel leuk dat het lange-termijngeheugen (nummer 2 dus) nu 1:16,4 aangeeft.
Enkele factoren die dit kunnen verklaren:
* anticiperend en (dus) gelijkmatig rijden
* auto vrijwel uitsluitend voor ritten van 10 km of meer gebruiken (op een enkel supermarktbezoek na)
* waar mogelijk de cruisecontrol gebruiken
* de in Nederland geldende maximumsnelheden niet overschrijden (je mag trouwens blij zijn als je gemiddelde op een 120 km snelweg boven de 80 km / uur uitkomt ...)
Hmmm hoe ga ik die lange termijn oproepen... eens kijken straks! Ben benieuwd. Vorige tank 1:13 met gas, maar nu rij ik veel vlotter dus ben benieuwd.

Hmmm hoe ga ik die lange termijn oproepen... eens kijken straks!

Als je het verbruiksgemiddelde van je actuele rit in beeld hebt, staat rechts bovenin het schermpje een 1. Druk je kort op het knopje aan de onderkant van de handel, dan verandert dat in een 2: want je dan te zien krijgt is het zg. lange termijngeheugen.

Gieliovd

Forumguru
Als je het verbruiksgemiddelde van je actuele rit in beeld hebt, staat rechts bovenin het schermpje een 1. Druk je kort op het knopje aan de onderkant van de handel, dan verandert dat in een 2: want je dan te zien krijgt is het zg. lange termijngeheugen.
Dank! Ik dacht het al en had er al eens op lopen duwen, maar gebeurde weinig. Zal zometeen eens kijken als ik ga rijden.

niet te hard duwen - dan wis je het geheugen namelijk! Lichtjes aanraken en minder dan een seconde - dan moet het lukken.

Gieliovd

Forumguru
niet te hard duwen - dan wis je het geheugen namelijk! Lichtjes aanraken en minder dan een seconde - dan moet het lukken.
Vanavond er niet van gekomen - onverwacht toch maar de motor gepakt en niet de auto.

Morgen misschien maar even kijken dan!

ougie

Forumguru

En ja hoor de diesel gaat 4 cent omhoog, dank u, kabinet Bak-ellende. Laten we maar niet meer gaan terugrekenen in guldens. Op mijn werk lopen 450 criminelen rond, helaas zijn de grootste nog steeds vrij, en wel in Den Haag. We worden niet alleen gegeiseld maar ook bestolen.
Sorry ietsje off toppic maar moest het even kwijt.

De prijs van zo'n RS liegt er niet om, maar je hebt zeker waar voor je geld als je er qua vermogen, comfort, ruimte, etc, etc vergelijkbare auto's naast zet.
Is de auto dan toch nog te betalen,,,,, is de brandstof onbetaalbaar.

Rallye

Forumguru
En ja hoor de diesel gaat 4 cent omhoog, dank u, kabinet Bak-ellende. Laten we maar niet meer gaan terugrekenen in guldens.

We raken wat off topic, maar reken even na wat het je kost als rekeningrijden doorgaat: 3,4 cent per kilometer voor al je kilometers, of 11 cent per kilometer in de file tijdens de spits (zie www.rpb.nl, beprijzing wegverkeer). Mogelijk voordeel: het verkeer op de drukste autosnelwegen neemt in 2020 met 19% af. Waar al die mensen dan blijven wordt niet vermeld, maar als (ook) regelmatig treinreiziger houd ik mijn hart vast......

Volgens het Planbureau wegen de extra kosten van het reizen voor velen niet op tegen de extra opbrengsten (voor de rijke enkeling). De vraag is of de gemiddelde reiziger, een loonslaaf met een volledig verhypothekeerd huis in een slaapstad, een keus heeft: hij heeft slechts een beperkte invloed op zijn werktijden en zijn huis wordt (als mensen hun reisgedrag toch aanpassen) onverkoopbaar.

jgerbran

Nieuw lid
Staat niet in de prijslijst en niet bij de technische gegevens, ook niet (meer?) op de internetsite van Skoda. Jgerbran.

Bovenaan Onderaan