RS dure reparatie of verkopen?

rssr

Lid
Mijn RS 230, bj 2016 met 102.000km zet me voor een dilemma; of ik geef hem een peperduur onderhoud(waterpomp, distributieriem, DSGolie, differentieelolie, module bochtenverlichting etc) en rij er nog wat langer mee, of hij wordt vervangen door een recenter model. Ik weet niet of ik beter af ga zijn met de nieuwe RS...
 

Japanese Power

Donateur
peperduur onderhoud
Ik kan (gelukkig) niet in jouw portemonnee kijken maar wat is peperduur onderhoud?
Als je dat laat doen weet je wel wat je hebt, met een opvolger weet je niet wat je krijgt.
En daarnaast wat je moet bijleggen voor de aanschaf. Je hebt er net pas100K opzitten tenslotte.
 

Tees

Donateur
Wat is peperduur? Als ik dit rijtje zo zie, zou t max €2000 moeten kosten? Dat is veel voor een reparatie, maar voor dat geld kan je geen nieuwe auto kopen...

Overigens: een distributieriem vervangen bij 100k km? Dat deden ze 15-20 jaar geleden..de huidige riemen (incl die in jouw O3 zit) zouden 200+ moeten kunnen.

Edit: 3 gekijkstrekkende reacties binnen 2 minuten, lijkt me duidelijk ;)
 

rssr

Lid
Alvast bedankt voor de reacties.
Alleen vrees ik dat het niet bij deze kosten zal blijven, eenmaal voorbij de 100.000 km.
En die module, die is stuk...
 

Japanese Power

Donateur
Wat is nu 100K? Als je daar geen vertrouwen in hebt dan misschien over op een Jap?
Ik zou het allemaal wel zien zitten... Maar goed, jouw keus.
 

JeSko

Forumguru
100.000 die is net goed ingereden, dit snap ik echt niet :sterretjes:

De O3 is trouwens stukken betrouwbaarder dan de O4. Tot nu toe.
 

Pindasaus

Forumguru
De zomervakantie komt eraan. Kan je je vakantieplannen bijstellen naar Polen of Tsjechië? :D En daar even een garage aandoen?

Alleen vrees ik dat het niet bij deze kosten zal blijven, eenmaal voorbij de 100.000 km.
Alles wat je recent hebt vervangen, zal de komende tijd in ieder geval niet meer hoeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
En die module, die is stuk...
Ik vind die hele bochtverlichting een uitermate overbodige gadget en bovendien een uiterst storend (en op rotondes vaak ook nog verwarrend) rotgezicht. Reden dat ik die bij huidige en voorgaande auto's steeds meteen heb laten wegcoderen.
Als ze nou eens de moeite hadden genomen om het branden ervan - behalve van de richtingwijzer en de stuurhoeksensor - ook nog afhankelijk te maken van de lichtsensor zodat hij in elk geval overdag niet meedoet, dan had ik het misschien nog door de vingers gezien...

Die ene keer op de 100 of zo dat ik daadwerkelijk iets aan bochtverlichting zou kunnen hebben, dan trek ik zelf wel even de mistlichten aan.
 

Tees

Donateur
Ik wist niet eens dat er een aparte bochtenverlichtingmodule was...voor zover ik weet wordt die gewoon door de BCM aangestuurd?

Blijft de vraag waarom je distributieriem of -ketting vervangen moet worden? En ja, hou ouder een auto, hoe groter de kans op kosten. Maar 100k is echt niet oud, ik heb note bene nog nooit een auto ónder de 100k gehad :deuk:
 

EdK

Forumguru
peperduur onderhoud(waterpomp, distributieriem, DSGolie, differentieelolie, module bochtenverlichting etc)

Duurste is de waterpomp ! distributie pak je dan mee !
Maar lekt die pomp dan ?
En tsja 100K ...... dat bakkie begint net te spinnen ....
En ja die olie zijn echt de kosten niet, zou je zelf nog kunnen doen.

En bochtenverlichting word zoals al gezegd aangestuurd door stuuruitslag / knippermodule en je snelheid en zover ik ook weet word dit vanuit de BMC aangestuurd.
Maar Antera zal dit zeker weten ..
 

rssr

Lid
Ik wist niet eens dat er een aparte bochtenverlichtingmodule was...voor zover ik weet wordt die gewoon door de BCM aangestuurd?

Blijft de vraag waarom je distributieriem of -ketting vervangen moet worden? En ja, hou ouder een auto, hoe groter de kans op kosten. Maar 100k is echt niet oud, ik heb note bene nog nooit een auto ónder de 100k gehad :deuk:

Een auto kopen én een auto rijden is maar een deel van het financiële plaatje.

Als ik dit lees is dit meer een gevalletje opgespaard en achterstallig onderhoud:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/rs-2-0tsi-waterpomp.43534/

:pieker:
Alleen de behuizing van de pomp lekt. Mijn garage wou de reparatie niet doen en bij VAG ga ik niet meer, onbetaalbaar.
 

SuperBeeb

Forumguru
Keuze is dus een paar duizend euro om je auto weer in topvorm te krijgen, of een veelvoud daarvan voor een nieuwere, waarbij de kans bestaat dat je na een paar jaar tegen dezelfde kosten aanloopt. Waarbij het standaard onderhoud ook niet goedkoper zal zijn.
En als het onderhoud je te duur is, moet je misschien je wensen iets aanpassen en juist goedkoper gaan rijden.
 

eriktv

Forumguru
Het is maar net wat je het meeste pijn in de portemonnee doet; sluipende, makkelijker te negeren afschrijving of de iets meer confronterende onderhouds- en reparatiefacturen. Ik heb in zeven jaar en 170.000km €16.500 betaald aan onderhoud en reparatie en ongeveer €10.000 aan afschrijving. Maar zet dat eens af tegen de €45.000 aan afschrijving die de eerste twee eigenaren hebben betaald in vier jaar / 86.000km.

Ik betaalde €3.800 per jaar of €0,16/km.
De eerste 2 €11.250 per jaar of €0,52/km. Waarbij ik het onderhoud niet meereken.

Afijn, je ziet waarom ik met intens stoïcisme facturen van duizenden euro's betaal ;). En ondertussen rijd ik rond als een directeur van Skoda in 2012 deed.
 
Bovenaan Onderaan