Rubber bij ruit vervangen

Highway

Forumguru
Gaat hier om een Superb 2 uit 2010 combi.

Bij de achterdeur zie ik tussen het metaal van de deur (buitenzijde) en het raam (die open/dicht kan) rubber die niet meer goed afsluit.

Op het metaal (buitenzijde) zit een chrome sierstrip, en hierachter zit een strook rubber - dit rubber zou ik er eerst uit willen halen, en indien niet te herstellen valt vervangen.

Ik kan echter nergens vinden hoe je deze stript los kan maken (liefst zonder schade). Iemand die hier ervaring mee heeft, of weet hoe je het rubber los kan halen?

Cordoba

Forumguru
Ik heb bij de Fabia I inderdaad voor alle portieren de 'raamlikkers' vervangen. Alleen weet ik niet of de S2 dezelfde constructie heeft, en of de chroomstrip een belemmering is.
Bij de Fabia kun je met de deur open, aan de achterrand van het portier de rubberstrip omhoog trekken en bij de voorportieren moet je de strip dan ook nog naar achteren trekken, omdat het voorste stukje ook onder de driehoek bij de buitenspiegels is geschoven. Elke raamlikker bestaat uit een rubberflap die tegen het beweegbare raam aandrukt, en dat zit vast aan een dikker rubberstrip die aan de buitenkant over het plaatwerk zit geschoven. Door dat in elke strip ook een aluminiumstrip zit, zorgt de alustrip er voor dat het dikke rubber op het plaatwerk zit geklemd. Ik heb destijds foto's van die operatie gemaakt, mogelijk staan die foto's in het oude topic van mijn F1 (zie linkje in mijn handtekening) anders is het een apart topic in het F1 deel van het forum.

Edit: op vooral deze pagina, en met name post 114 staat de belangrijkste info voor je.

Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
@Cordoba heb in je project topic post 114 inderdaad de foto's gevonden, bedankt dat je me erop hebt gewezen.

Ik weet nog niet of de S2 ook dezelfde constructie heeft, maar ik ga aan de hand van jou foto's kijken of ik gelijkenissen zie.

Bovenaan Onderaan