Rubberen lap onder voorbumper

Thorne

Nieuw lid
Besten Heren (dames heb ik nog niet veel gezien hier
smile.gif
),

Ik heb nu een aantal maanden een 'O1 comfort' en wat ik maar niet begrijp is waar dat woord comfort voor staat. Iedere keer als ik ook maar iets van een drempel over ga dan schraapt die rubberen lap over het wegdek. Ik moet of héél langzaam of die dingen vrij schuin nemen. Ik ben overigens geen type die overal loopt te scheuren met mijn auto...

Ik sta op het punt die lap weg te laten halen of deze wagen weg te doen.

Ben ik nou de enige met dit probleem?
 
Ik neem aan dat je de plastic karterberschermen bedoeld. Ook ik heb er wel een last van dat je bij het nemen van een drempel of een oprit de onderkant raakt. Maar daarvoor zit juist deze beschermkap er. Ik zal hem juist niet willen weghalen want dan weet je zeker dat de volgende keer een plas olie onder de auto staat. Overigens geef je zelf al aan dat je met het schuin nemen van een drempel geen probleem meer hebt. Alleen dat hoef je niet te overdrijven. Als ik naar een drempel toerijdt dan stuur ik vlak voor de drempel even naar link of rechts. Als je er voor zorgt dat een van de voorwillen maar een fractie eerder over de drempel gaat heb me al veel meer ruimte tussen wegdek en de beschermplaat.
 

Okki

Donateur
Had daar met mijn vorige auto (O1, bj 2002) ook last van. Mijn tijdelijke auto (O1, bj 2004) niet. Deze lijkt aan de voorzijde ook stugger geveerd. Kan natuurlijk komen omdat er pas 57000 km op staat, en er wellicht weinig verkeersdrempels mee gepakt zijn. In Dordrecht zijn ze een aantal jaar geleden gaan strooien met die dingen, dus de voorwielophanging, veren, schokdempers hebben daar wel aardig wat van de lijden!

Het is overigens gewoon het stuk bumper wat onder de auto doorloopt. Kan geen kwaad, het is alleen een rot gehoor en je ziet de mensen kijken van "wat een snelheidsmaniak" terwijl je met 10 km/u over de drempel gaat.
 

johann

Lid
Sorry, maar ik weet niet waar jullie het over hebben. Zoals jullie weten rij ik een O1 RS, (verlaagd dus en met een extra lage voorspoiler) en werkelijk waar, tot nu toe nog maar één keer zwak drempelgeschuur (?) gehoord. Terwijl ik toch niet als een slak rij.
confused.gif
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik heb er met mijn O1 ook geen last van en ik pak toch al gauw zo'n 30 verkeersdrempels per dag. Ik moet echt met 40 of harder over zo'n ding heen wil ik eens een keer wat geschraap horen. Het lijkt wel of die van jou veel slapper in zijn veren staat.
 

Fabia

† In Memoriam
Daar heb ik ook last van gehad bij mijn Golf GT TDI uit 1995, door het zware dieselblok lag waarschijnlijk de voorkant net wat lager en schraapte ik ook vaak over verkeersdrempels.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ik heb er ook zo last van en ook ik rij niet hard over de drempels. Met mijn verlaagde Subaru Impreza had ik daar helemaal geen last van.
Ik denk dat als de veren onder deze auto vervangen moeten worden dat ik de auto wat ga verlagen en minder comfortabel laat afstellen.



Marcel
 

Thorne

Nieuw lid
Dat van die veren daar zal ik eens naar laten kijken. Hij moet toch binnenkort een APK. Want dit is echt niet te doen zo.

Inderdaad iedereen kijkt om wanneer je een drempel neemt met 5 km/u.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Thorne</font><hr />

Iedere keer als ik ook maar iets van een drempel over ga dan schraapt die rubberen lap over het wegdek. Ik moet of héél langzaam of die dingen vrij schuin nemen. Ik ben overigens geen type die overal loopt te scheuren met mijn auto...

Ik sta op het punt die lap weg te laten halen of deze wagen weg te doen.

Ben ik nou de enige met dit probleem?

[/ QUOTE ]

Heb het ook gehad. Zeer irritant was dat.
De Škodagarage heeft hem met twee parkertjes naar boven vast gezet. Probleem opgelost.
 

Thorne

Nieuw lid
Ik heb hem inderdaad ook even op de brug van mijn schoonvader gezet. Nu met 2 tie-wrap's vast gezet... ik hoor nu ook niks meer!
 

Okki

Donateur
Vandaag nog even de 'tijdelijke' auto gecheckt. Wat blijkt....er zitten 2 parkers in het midden van die 'voorflap' gedraaid. Met mijn eigen oude auto en de tijdelijke naast elkaar is het duidelijk te zien. In het midden loopt de flap naar boven ipv. naar beneden. Zie daar....dat is dus het euvel en tevens de remedie!
 

LenK

Forumguru
De voorvering van een O1 is erg slap. "Te hard" over een drempel en de voorkant veert te diep in, slaat door.
Heb ook regelmatig krak gehoord met mijn O1. Maar aan de buitenkant was er gelukkig niks te zien.
(Slappe voorvering is erfenis van de Golf 4 die heeft dat ook).
En de korte wielbasis van de O1 speelt ook parten.

Met de O2 gelukkig geen last meer van drempelvrees.

Maar de hoofdoorzaak is natuurlijk dat er veel te veel van die f*cking drempels zijn en vaak slecht aangelegd of onderhouden. Let maar eens op bij die korte drempels daar zit na de drempel vaak een zwarte plek op de weg van achtergebleven verf, plastic (en olie). Door slecht onderhoud wordt de kuil na de drempel steeds dieper en het beschadiginsrisico steeds hoger.
 

Tachi

Actief lid
Onder mijn auto zat een harde kunststofplaat onder de motor. Die heb ik in Hongarije losgetrokken omdat ie nogal over het wegdek schuurde. Het zat ook meer los dan vast.
Nu ben ik niet zo gelukkig met de stand van zaken, omdat de carter er nogal onbeschermd bij zit.

Waar kan ik zo'n ding kopen, behalve de dealer? Tweedehands lijkt me niet zo'n strak idee, aangezien die ook versleten zal zijn. Hoe heet het eigenlijk?
 

purk

Senior Member
die platen zijn niet gemaakt om schade te voorkomen aan je carter, wel zijn ze er voor gemaakt om je aandrijfriemen van je dynamo/stuurbekrachtigings pomp te beschermen.

en bijkomend voordeel is dat je motor/versnellingsbak schoonblijft en dit scheeld weer omdat je schakelmachnisme en aandrijfashoezen schoon en heel blijven.
 

LenK

Forumguru
Maar de hoofdoorzaak is natuurlijk dat er veel te veel van die f*cking drempels zijn en vaak slecht aangelegd of onderhouden. Let maar eens op bij die korte drempels daar zit na de drempel vaak een zwarte plek op de weg van achtergebleven verf, plastic (en olie). Door slecht onderhoud wordt de kuil na de drempel steeds dieper en het beschadigingsrisico steeds hoger.
LOL, mening na 1,5 nog steeds ongewijzigd.
 

nemo

Senior Member
Ik ben best blij met die plaat!! Toen ik laatst bij de supermarkt parkeerde (op een helling met stoeprand), reed ik iets te ver door en hoorde toen een vervelend geluid. Ik dacht echt dat ik z'n kin geschraapt had!!! Maar het was de plaat, dus er was niks aan de hand :):)
 

skodaboy

Forumguru
ik heb destijds met mijn twee 01's nooit echt problemen gehad met over drempels te rijden tenzij die dingen echt "rond" gemaakt zijn (vooral in schoolomgevingen) dan wast even opletten en wat rustiger er over rijden,maar een "gewone" drempel kon ik met gemak met 30km/u en soms meer over rijden
mijn eerste 01 hb was eentje met spoilerkit en -50 mm verlaagd deed het best prima over heuvels,maar toch wat opletten ook al "streelde" die zwarte plaat bijna het wegdek. :crazy:
met mijn tweede 01 een combi nooit probemen gehad met de drempels.
en nu met 02 4X4 verwacht ik ook geen drempel problemen,bij mijn 02 4X4 nu is die beschermplaat van metaal ipv van kunststof. :xyxthumbs:
 

Tachi

Actief lid
die platen zijn niet gemaakt om schade te voorkomen aan je carter, wel zijn ze er voor gemaakt om je aandrijfriemen van je dynamo/stuurbekrachtigings pomp te beschermen.

en bijkomend voordeel is dat je motor/versnellingsbak schoonblijft en dit scheeld weer omdat je schakelmachnisme en aandrijfashoezen schoon en heel blijven.

Die delen zitten nog wel vast aan de auto, alleen middelste deel ontbreekt. Zit nu nog met deadlines en lange dagen. Nog geen tijd gehad om te fixen. Recent heeft een onverlaat ook nog 'ns de antenne van het dak gejat. Geen ontvangst :(
 
Bovenaan Onderaan