Ruim een jaar met de Fabia2 GL

Ruim een jaar geleden kocht ik een Fabia2 GL met 181K op de teller. Inmiddels staat hij (zij?) op 233K, en dat zonder echte problemen.
EGR en koppeling zijn door de vorige eigenaar vervangen, dus daar hoop ik nog even van te profiteren...

Ik vind het op de snelweg een prima zuinige auto, maar voor stadsverkeer komt hij soms wat te kort. Ik heb schuim in de rechter kokerbalk gestopt tegen een rammelende brandstofleiding en het geluid van de brandstofpomp geaccepteerd. Ook de versnellingsbakolie heb ik ververst. Motorolie en filters doe ik om de 15-20K.

Nu is de auto aan de beurt voor nieuwe remmen en dito vloeistof en ik heb een paar nieuwe verbindingsstangen voor de stabilisatorstang liggen.

Echter:
Ik hoor de aanjager een beetje rammelen, alsof er een vogeltje achter het dashboard zit te tjilpen. Schakelaar op 0 en het geluid is weg.
Volgens Haynes moet je voor vervanging het complete dashboard demonteren. Da’s voor mij een no-go, dus vraag mij af of iemand een handige tip heeft (behalve auto verkopen natuurlijk)
Ik heb het interieurfilter al eens verwijderd en op stand 4 alle rommel eruit geblazen.
Dat hielp eigenlijk niet...

Bedankt voor het meedenken!
 
Hoi,

ik heb het een maand geleden gedaan, de kachelmotor vervangen. volgens de werkplaatshandleiding die ik ergens op een vage website vond moet inderdaad heel je dashboard los. En daarvoor moet ook je stuur eraf e.d...

Het is op alternatieve wijze wel gelukt. Ik zal niet zeggen dat je overal makkelijk bij kan en je zult paar torx schroevendraaiers en een doppensetje met flexibel verlengstuk nodig hebben, heel veel geduld en heel goed kunnen pielen.

IMG_20180210_155636.jpg

Stappenplan (uit m'n hoofd):
  • Accu loskoppelen en passagiersairbag deactiveren
  • Bovenste dashboardkastje eruit schroeven (2 torx aan bovenkant en dan lostrekken)
  • plastic aan de zijkant dashbord eruit klikken (hier om het hoekje zit ook een schroef verborgen)
  • Radio eruit halen (framepje rondom loswippen, je komt vanzelf de schroeven tegen)
  • Alle schroeven die je rechts van het stuurwiel vind eruit halen (houd ze wel een beetje uit elkaar, twee soorten)
  • Als het goed is kun je rechts aan het dashboard trekken en zou die makkelijk 10 cm naar voren moeten komen nu.
  • rechter airbag los wippen (dikke clips in het dashboard, beetje met platte schroevendraaier duwen)
  • dan moet je de kachelmotor kunnen zien achter/onder de plakkerige isolatie:
  • Je moet er een hele berg van die plakkerige isolatie zo heel mogelijk uit zien te trekken (het moet ook weer terug)
  • Je kunt nu het motorhuis losschroeven. Deze zit met 4 (dramatisch) kleine schroefjes vast, maatje 6 uit je doppenset dacht ik. Ze zitten tevens op dramatisch onbereikbare plaatsen. Je moet niet te dikke vingers hebben.. :$
  • Voor de onderste moet je met je kop onder het dashboard gaan liggen (niet echt ergonomisch verantwoord)
  • Rechtsboven lukte het best vanaf de zijkant van het dashboard
  • linksboven door de opening van het verwijderde bovenste dashboardkastje
  • Vergeet de connector er niet uit te trekken
  • Volgens mij zaten er onder de airbag ook nog een twee/drietal schroeven.
  • Als alles los zit kun je het dashboard naar voren trekken en de kachelmotor er onderuit.
Terug inbouwen is de volgorde andersom vanzelfsprekend. Maar dan weet je in ieder geval waar je moet wezen (vooral met die vier kleine schroeven). Zorg voor voldoende licht en een paar handjes extra (vooral met het schroefjes terugfrommelen en het geruk aan het dashboard en kachelmotor.

Tip: een zaklampje en een magneetje om iets terug te hengelen is handig.

Succes! :)
 

EdZ

Donateur
Die actie moet ik ook eens uitvoeren....lager begint herrie te maken. Thx voor stappenplan. Samen met de uitleg in de kennisbank moet dat wel lukken....
 
Was 4 uurtjes werk met zijn tweeën Plus een pilsje om de frustraties weg te drinken. Je gaat je tien keer afvragen hoe ze verzinnen het "zo" te ontwerpen en waarom dat hele dashboard uit een massief deel plastic bestaat.

Dus antwoord op je vraag is ja. Maar zorg voor goed gereedschap, lekker weer en koud bier ;)
Kijk ook hoo het vervangende onderdeel er uit ziet (waar de schroefjes zitten) heb je een beetje een kloe waar je zoeken moet.
 

Wouter1

Forumguru
Tip 1: als je er zelf aan begint vervang gelijk de kachel weerstand, of toerenregelaar.
Deze zit in het ventilatorhuis.
(Ik heb afgelopen december noodgedwongen (in de sneeuw...) op straat de ventilator + regelaar vervangen.)
Tip 2: zet bij een climat control deze op recirculatie voordat de accu pool los gaat.
Dan kun je bij het ventilator blad. En kun je voelen of de ventilator na terugplaatsen recht zit en niet aanloopt.
 
Bovenaan Onderaan