ruiten beslaan

Rallye

Forumguru
Zijn je ruiten schoon van binnen? Ik gebruik daar Glassex voor, anderen verdunde ammoniak - beide zorgen dat de ruit vetvrij is, zodat vocht minder aanslaat. Heb je lekkage in de auto (kijk eens bij het reservewiel en onder de matten)? Werkt de airco goed?

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet hoe nieuw je auto is, maar de ruiten van nieuwe auto's lijden vaak onder een blauwe aanslag - en wel het sterkst in de buurt van de uitstroomopeningen van de ventilatie. Dat komt doordat de weekmakers in nieuwe kunststoffen vooral in het begin vaak flink "uitdampen" en dit wordt dan in eerste instantie tegen de ruiten geblazen. Maar ook bij oudere auto's gaat die verdamping langzaam door.
Zoals hiervoor al aangegeven: goed schoonmaken aan de binnenkant helpt, want dan zijn de condensatiekernen (waar vocht uit de lucht het eerste condenseert) weg.
Als je ammonia gebruikt: alléén verdunnen met KOUD water. Bij hogere temperatuur vermindert de oplosbaarheid van het ammoniakgas, dat wordt dan dus uit je emmer gejaagd en doet dus niks meer op je ruiten.

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 :
1) Er lezen vast ook wel mensen met nieuwe(re) auto's mee, die steken er wellicht ook wat van op.
2) Let op de derde zin, over "oudere auto's"...
Alles afgedekt, toch? ;)

Pindasaus

Forumguru
Werkt de klep van de recirculatie nog, dat die niet vast zit op de stand recirculeren?

Wat ook kan, is dat er veel vocht in de auto zit. Dat kan je krijgen als er ergens lekkage is. Is de vloer overal droog, ook onderin in kofferbak, onder de afdekking?

Maggy

Forumguru
Zoveel vragen, zoveel antwoorden.
En ts die niet meer online geweest is sinds plaatsen van het bericht.

Wat kan helpen is de ventilatie niet op auto te zetten maar op handmatig. In mijn yeti vond ik de stand auto in vochtig weer te zwak om de voorruit goed schoon te houden.

Canon-Eye

Forumguru
Het helpt ook om 1 of 2 zijruiten op een kier te zetten, waardoor de ventilatie minder tegendruk ondervindt. bovendien worden die openstaande zijruiten dan ook sneller ontwasemd.

PizzaPieter

Donateur
Mijn vorige bericht is verwijderd (want offtopic), maar het is handig om eerst de oorzaak te vinden van vochtige ramen.
Lekkage, altijd natte jas in de auto of sporttas met zweetspullen etc.

Bovenaan Onderaan