Ruitensproeier, achter wel en voor niet

Arro

Lid
We hebben sinds enige tijd een 1.0 etec octavia combi in titan blue. Erg blij met deze upgrade van onze vorige octavia, maar sinds dit weekend vertoont hij een eigenaardige karaktertrek.

Wie heeft dit al eens meegemaakt? De ruitensproeier achter werkt prima, maar voor doet hij niets. Als ik hem achter aanzet dan hoor ik de pomp draaien. Zet ik 'm voor aan dan doet de pomp niets en maakt geen geluid. De voorwissers gaan wel gezellig heen en weer, dus lijkt me ook niet dat het in de schakelaar op het stuur zit. Een verstopping van de sproeiers of leiding is ook niet logisch, dan zou ik de pomp horen lopen.
Is er iemand die weet wat er aan de hand kan zijn? Voor en achter gebruiken toch dezelfde pomp?

Groet, Arjan
 

EdK

Forumguru
Ja dat is graties dan !!
Ojah wat ook gratis is hier op forum is de meet en greet om je ven voor te stellen dat word zeerrrrrrrrr op prijs gesteld door vele actieve leden....

Krijg je vaak ook zinvollere antwoorden.... :koffie:
 

Arro

Lid
Excuus inderdaad wel.zo netjes om me voor te stellen, dat heb ik zojuist gedaan.

Het is geen nieuwe auto en ik.heb geen garantie bij de dealer. Dat is dus niet gratis helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Is er een slang naar de wissers voor losgeschoten ?
Maw zakt je nivo in de tank niet op moment dat je met voor sproeit !?
Of zie je op straat de boel nat worden ?
Zelf met een franse wagen gehad dat voor ook niets deed en bleek dus dat er een slang was los geschoten met gevolg dat tank zo leeg was en er geen druppel op voorraam zat....
 

Arro

Lid
Hi EdK, ik hoor de pomp helemaal niks doen als ik de sproeier voor aanzet. Achter aan en ik hoor m wel. Losgeschoten slang lijkt mij dan ook niet logisch. Ik heb ook geen water aan de onderkant gezien. Achter komt er wel vloeistof uit als ik achter sproei.
 

EdK

Forumguru
Als een pomp geen weerstand heeft ( geen persslang) dan zal het geluid een stuk minder wezen.
Maw kan goed zijn dat de pomp wel draait maar dat je hem dus niet hoort
 

Duijzer

Donateur
Even meten of je stroom hebt op de stekker van de pomp als je sproeit. Zo niet, is de kans groot dat er een zekering uit ligt. Zo wel, dan maakt de stekker slecht contact of is de pomp stuk.
Hoe weet je dat de pomp niet draait? Die van achter zit in de auto, die hoor je goed. Maar die van voor zit onder de motorkap, die hoor je veel minder, tenzij je met je hoofd onder de kap zit (maar dan zou ik de ruitenwissers niet zomaar aanzetten…)
 

eriktv

Forumguru
Bij mijn S2 en veel andere Skoda’s inderdaad één pomp, rechtsvoor bij het reservoir. Ik heb de mijne vervangen, maar dat was een mechanisch probleem: Ruitensproeier vóór sproeit mee met achter

Zoals je ziet is het niet heel lastig om bij de pomp te komen. En meten is weten. Dus begin met meten of de pomp ook voor de vóórruiten stroom krijgt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als er maar één pompje is voor de ruitensproeiers, dan moet er ergens een elektronisch gestuurd 'kraantje' zitten om de keuze vóór of achter te maken. Anders kun je niet slechts 1 ruit sproeien.
Dat, of toch een tweede pompje.
 

Tees

Donateur
Bij de meeste (misschien wel alle?) Skodas zit de schakelaar of er naar voor of achter gepompt wordt op/in de pomp verwerkt. Zie ook t topic van @eriktv. Dus óf er zit een slang los, óf de pomp is toch kapot.
Het onderdeelnummer van de pomp voor de O4 is trouwens 1K6955651
 
Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Forumguru
Er zitten 2 pompen in, kan niet anders, is nooit anders geweest, tweede pomp is goedkoper in te bouwen dan een moeilijk wissel klepje. Zet hem op een droge plek, flink lang laten "sproeien" en dan onder de auto kijken, is er een grote plas gekomen en drupt het, dan is er een slang of koppeling lek, zie je niks dan is je pomp of aansturing of zekering kapot.
 

Tees

Donateur
Dan moet je me even aanwijzen waar die dan zit @Sjoerdb...
c9f843ff02526232353cdf2c034d4ab5.jpg


Ook in mijn O2 zit maar één pomp, en in ETKA staat dus ook keurig een versie voor zonder en een voor met achtersproei-installatie.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zal het dan niet een pompje zijn dat afhankelijk van de draairichting naar de ene, of andere uitgang pompt?
Of zijn het wellicht 2 pompjes in 1 behuizing?
En, @Tees ,waarom toon je dan niet de afbeelding met slang naar achteren?
 

Tees

Donateur
Die had niet zoveel toegevoegde waarde in dit geval @Peter-036. Bij m'n O2 staat t pompje voor nog op de tekening van achterin, bij de O4 niet eens meer, alleen dát er een slang is.
Ik meen me idd te herinneren ergens gelezen te hebben dat t een pomp is met 2 draairichtingen.
 
Bovenaan Onderaan