Ruitensproeier verstellen

Rick Blaine

Actief lid
Hallo,
De ruitensproeiers van mijn O1 uit 2002 spuiten grotendeels tegen de wisserarmen aan als ik de wis/was wil gebruiken. Ik kon niet echt een duidelijke verstelmogelijkheid vinden van de ruitensproeiers. Weet iemand hoe ik ze wat hoger kan laten sproeien?
Alvast bedankt.

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb het wel eens met een speld geprobeerd en dat lukte ook nog ! Met een speld kun je de sproeier een beetje richten. Succes.

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat heb ik ook al geprobeerd, maar er zit niet veel beweging in die spuitmondjes. Het gat is ook wat ruim voor een speld. Het lijkt ook alsof ze al op de hoogste stand staan. Maar ik zal het nog een keer proberen als de spuitmondjes nog droog zijn.

Misschien moet ik abders maar flatblades monteren... dan sproeit hij er misschien overheen....

Wasmachineman

Forumguru
Spijker dan of een schroef ? Maar ik zou niet willen dat je je auto gaat mollen dus anders maar even naar de dealer bellen of rijden !

kcj

Actief lid
Let op met het gebruik van een 'gewone' speld : die breken gemakkelijk.
Dan is het een gepruts om eventueel het laatste stukje uit die sproeier te krijgen (wet van Murphy !).
Een (zeer) dunne spijker is inderdaad beter.
Of misschien te koop bij een automaterialenzaak ?
Ik heb zoiets thuis liggen : het LIJKT op een speld, maar is buigzamer (maar niet tè) en heeft een 'knop(je)' om vast te houden. (ook geschikt voor dikke vingers :grin:).

Het lijkt ook alsof ze al op de hoogste stand staan.
Veel moet je niet omhoog of omlaag bewegen : je zal zien dat het minder dan milimeterwerk is !

Koen

van_der_P

Senior Member
Je kunt er ook een stopnaald voor gebruiken, die zijn wat dikker.
Misschien een rare vraag, maar maak van die sproeiers eens een fotootje, Ik vraag mij nl af zijn ze wel verstelbaar, zoals de mensen hierop het forum allemaal beweren.
Ik kan mij voorstellen dat het verstellen moeizaam gaat, door wat lichte roest aanslag.

Rick Blaine

Actief lid
Ik had inmiddels vanavond al een greep in de naaidoos gedaan en met een of ander tornmes geprobeerd om de sproeier te verstellen... helaas brak het &#^%$&#^@%$#& ding af in de sproeier!! :smiley29:

De sproeier losgemaakt van de slang en doorgeblazen, het stukje naald is er wel uit denk ik. Toen bleek ook dat die dingen helemaal niet versteld konden worden..!
"Helaas" zijn mijn ruitenwissers nog erg goed, maar de volgende set zullen wel flatblades worden, staat wel zo mooi! :)

Gelukkig heb ik, als positieve noot, wel mijn nieuwe Brodithouder naar tevredenheid kunnen installeren :)

cvegreen

Forumguru
Wel raar dat die dingen niet af te stellen zijn . Ik dacht dat het altijd met een stopnaald te verstellen was , niet dus . Ik heb het altijd geregeld met een stopnaald , zou niet weten waarom ik extra geld zou moeten uitgeven als je een stopnaald kan gebruiken , waarmee ik nooit problemen heb gehad .

van_der_P

Senior Member
Dat was ook de reden waarom ik vroeg om er een foto van te maken. Het zijn eigenlijk een soort pijpjes, die wat dicht geknepen zijn. Veel verstellen zal moeilijk gaan zonder speciaal gereedschap, je zou het met een tangetje kunnen proberen. Maar de kans dat iets stuk gaat is er natuurlijk altijd

Rick Blaine

Actief lid
Nou ik haal hem niet weer los voorlopig... :)

Het was een plastic ding uit 1 stuk, ik heb er geen verstelbaar onderdeel aan kunnen ontdekken, ook niet met een speld. Het kan natuurlijk wel zijn dat het goed is om hem af en toe eens door te prikken, dat kan een heilzaam effect hebben op de straal.

Mijn garage heeft bij mijn vorige auto de boel eens met perslucht doorgeblazen, dat maakte een wereld van verschil, ze deden het beter dan ooit tevoren.

Monteurtje

Forumguru
Je kunt ze wel iets hoger krijgen. Maar dan moet je de metalen steuntjes/plaat waar de parafaanplaat op zit iets verbuigen waardoor die iets omhoog sproeit. Zo kan het soms ook bij de fabia.
Vind je flatblade wissers mooi. Ik reed laatst in een auto van een klant die dat had. Maar die wisserarmen komen een paar centimeter hoger, waardoor je steeds tegen de wisserarm aan te kijken. Ik vond het zeer storend en lelijk. Maar ik ben ook een pietje precies.

Rick Blaine

Actief lid
Dank wederom voor de tip. Ik zal eens kijken als ik de boel toch losheb voor het pollenfilter.

Ik heb op mijn vorige auto (Marea) ervaring met 2 soorten flatblades. Eerst de Bosch geprobeerd, wel goed maar erg duur en na 1,5 jaar toch toe aan vervanging dus daar haal je de hogere prijs ook niet echt terug. Toen flatblades besteld bij http://www.wisserbladen.nl, die zijn een stuk voordeliger en ook best goed. Ze gaan niet zolang mee als de Bosch, maar dat geeft ook niet voor die prijs. Het nadeel van de aftermarket flatblades is dat het bevestigingssysteem aardig groot is, omdat hij aan de standaard wisserarm moet worden bevestigd. Mijn vader heeft een Bora met standaard flatblades, daar zitten de wisserarmen meer naast de bladen ipv 'erop' gemonteerd. Misschien is het een optie om Golf/Bora wisserarmen te monteren zodat je de fabrieksblades kunt moteren, dat ziet er slanker uit. Maar ja, moet dat wel passen.

Bovenaan Onderaan